Gå til innhold

Var på UL i dag, satt tilbake 3 uker.

Anbefalte innlegg

Det var jo litt kjipt det da syns jeg, men var jo klar over at det kunne skje, siden vi ikke var sikre på tidspunktet siden jeg ikke har hatt blødning etter siste p-pille mens før jul. Men 3 uker da... det er jo superlenge.. Litt skuffa over det, men alt var bra med fosteret og det er jo veldig godt å høre da. Og så skal vi få komme tilbake om 3 uker til en ny UL, så da får vi jo en titt til og mer nøyaktig termin. Men likevel.. satt og håpet på å kjenne bevegelser jeg snart...

Fortsetter under...

Akkurat det samme skjedde meg sist gang. Ble kjempeskuffa, men det hjelper jo ikke... Måtte tilbake etter en måned for å få ny termin. Jordmora som gjorde ULundersøkelsen sa at fosteret ikke var stort nok til å måle og at det ikke var 18 uker. Jeg hadde menstermin 8 februar og ultralydtermin 24 februar. Gutten ble født midt i mellom, den 16.

Skal på ultralyd i morgen, gleder meg masse!

Føler med deg!!

hadde menstermin 16.juli

ble satt til 5.august.

Hadde regelmessig mens, så var sikker på at den var rett... Men sånn kan det gå :) Nå er jeg iallfall 28 uker på vei. Syns det er bra nå, for da kan jeg fly hjem til Stavanger i sommer :D SLipper å ta toget i 18 timer. Så kom noe godt utav det :)

Vettu- jeg skjønner ikke det der helt jeg...;

Jeg har dato for siste mens og dato for unnfangelsen, men allikevel ble datoen endret- har ikke barnet vokst i 2normalt" tempo da eller? Det bekymrer meg ikke det, synes bare det er rat at jeg ble flyttet nesten 2 uker når datoene er så sirke fra min side..Noen som vet?

Jeg hadde ventet å få en senere UL-termin enn det jeg fikk. Jeg "tisset på pinne" (eggløsningstest) hele den fruktbare perioden, og hadde en sen eggløsning. Menstermin var 6. oktober. Jeg regnet med at UL termin skulle bli 10. oktober pga den sene eggløsningen. Men neida, UL-termin er 7. oktober! Forstå det den som kan... Jeg prøvde å protestere, men ble helt overkjørt av jordmoren.

Jeg også lurer litt på det der. Hadde en blødning da jeg var i uke 15 (før ul igår) og der målte han fosteret til å være 14 uker, bare ei uke etter menstermin. Så om det nå etter nesten 1 mnd bare tilsvarer 16 uker så kan det ikke ha vokst særlig fort?..

Annonse

At noen tidligere har sagt at fosteret var i uke 14, kan du ta med en klype salt. Mellom 16/17 uke - 20/21 uke er alle fostre like og det er derfor de bruker disse ukene til å sette termin. Hvis det hjelper deg noe kan jeg jo fortelle at jeg er i samme situasjon, men min første termin var satt til 19 mai, mens ul terminen er 25 juni. Fryktelig frustrerende å bli satt så mye tilbake.

Det skjedde med meg også i forrige svangerskap. Først ble jeg satt ca 3 uker tilbake, og på neste ultralyd 2 uker til. UL-termin ble dermed 5 uker senere enn vi først trodde.

Det var kjipt, og ikke minst var det litt ubehagelig å være så usikker på hva som egentlig var riktig termin. Men vi insisterte på tett oppfølging med ultralyd siste de siste 5-6 ukene før UL-termin for å være sikre på at babyen hadde det bra. Alt så bra ut hele tiden, men de satte igang fødselen rett før UL-termin, for ikke å ta noen sjanser.

Denne gangen vet jeg ganske nøyaktig når befruktningen skjedde, så jeg er veldig spent på hva de sier på utralyd på fredag. Men hvis jeg får en termin som avviker mye fra vår egen kommer jeg til å kreve tett oppfølging på slutten denne gangen også. Og jeg kommer til å nekte å gå over termin.

Det er tross alt vår lille baby og vi vil ikke ta sjansen på at noe går galt bare fordi legevitenskapen har sin måte å beregne termin på :-)

Lykke til til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...