Gå til innhold

Vanlig babyolje mot "flass"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg har hørt at babyer med "flassete" hodebunn kan bruke olje i håret før man vasker det.

Kan man bruke vanlig babyolje? Vi har en uparfymert en som jeg kanskje kunne prøvd med. Synes nemlig det bare blir verre.

Noen gode tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn hadde flass, eller hvordan jeg skulle si: ikke akkurat vanlig flass, men de gule greiene som "sitter limt" på hodet. Da han var 2 mnd gammel brukte jeg vanlig natusan babyolje på litt bomull og smørte den på hodet. Da brukte jeg vanlig kam og gikk fram og tilbake for å få flass vekk. Sånn ritual gjorde jeg ca. 2-3 ganger i løpet av 1 mnd og nå er han 6 mnd gammel og komplett uten flass. Det er så enkelt med babyolje (å smøre for å myke flass opp), også å bruke kam for å ta den vekk. Etter hver gang badet jeg han for å få olje vekk fra hodet.

Lykke til!

Skrevet

Min datter fikk også dette og jeg brukte noe som heter salisylsyre eller noe..Smurte det i hode hennes når hun skulle legge seg og vasket det ut dagen etterpå og det forsvant det..

Skrevet

Takk for svar!

Du som vasket det ut dagen etter, var det klissete/grisete? Bruker lammeskinn til å sove på og vil ikke ha det griset til...........

Hvor ofte brukte dere det, hver kveld eller bare en gang i uken eller hva?

Skrevet

ikke noe spesielt klissete egentlig, jeg brukte det bare en gang, det står faktisk på flaska hvor mye som er annbefalt osv..

Skrevet

Jeg prøvde uparfymert babyolje fra babyline, olivenolje og salicylsyre fra apoteket uten at noe virket. Til slutt smurte jeg hodebunnen inn med lotion fra babyline som er ganske flytende og uparfymert, lot det virke en stund og pirket så den myke skorpen bort. Gjorde dette to ganger og etter det kom det aldri tilbake. Hadde på forhånd lest at man ikke skal pirke bort skurven fordi at det kan gjøre det verre, men det var altså det som gjorde susen når jeg endelig prøvde det.

Skrevet

For skurv i hodebunnen så anbefaler jeg på det varmeste A-creme (vita, helsekost har det ihvertfall). Smør inn hodebunnen, la sitte i over natten, og gre med bløt fuktet babybørste. Par ganger med dette så var det vekk hos oss. Og den blir ikke klissete, og poden hadde MYE hår.

Den er fin til alt den kremen. Nå bruker mor den i fjeset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...