Gå til innhold

Til alle mødre - ang tannbehandling under graviditet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Legger ut denne tråden på flere sider.

Jeg er førstegangsfødende, og kan ikke bidra med mye hjelp når det gjelder spørsmål om graviditet. Men jeg tenkte jeg skulle bidra med det jeg faktisk kan noe om - ser det har vært endel misforståelser ang tannbehandling i svangerskapet, og har veldig lyst til å rydde opp i dem. :)

* NEI - tannlegen bør ikke ta røntgenbilder av deg når du er gravid - det er ikke kjempefarlig, men det er så unødvendig når man faktisk kan vente. Vent til etter fødselen.

* NEI - tannlegen bør ikke legge amalgamfyllinger på deg eller fjerne gamle amalgamfyllinger nå - kvikksølvet vil gå inn i blodbanen på både deg og babyen og bli der for alltid (ja - for alltid). Vent til etter fødselen.

* NEI - tannlegen bør ikke bruke bedøvelse på deg nå - det er ikke påvist direkte skade, men bedøvelsen går over i morkaken. Og man vet så lite idag om bedøvelsens innvirkning på fosteret, at det er bedre å la være. Hvorfor lure på om det var bedøvelsens skyld dersom noe skulle gå galt? Vent til etter fødselen.

* JA - tannlegen kan utføre tannbehandling hvis du har store smerter eller mye ubehag, og det er lenge igjen til du skal føde.

* JA - jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er tannhelsesekretær og halvveis utdannet tannpleier, men kildene mine er enda mer pålitelige - mine arbeidskollegaer, som består av 4 oralkirurger og 5 tannleger.

Klem fra juniprinsessens mamma. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takktakk for nyttig info:)

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd.

Har selv tenkt på å utsette tannlegetimen min til etter småen er ute.

Skrevet

Det var et godt innlegg og nyttig for alle her inne! Tusen takk! :)

Skrevet

Takk!

Høres ut som om jeg kanskje like godt skal utsette tannlegebesøket til etter fødselen, til tross for at jeg har kastet opp i 4 måneder av svangerskapet?

Hva tror du om det? Har vært usikker på om jeg skal bestille time eller ikke kjempelenge...

Skrevet

En annen ting jeg lurer på er tips om en god tannlege i Oslo som ikke er for dyr, men som er flink og gjør pent arbeid...

Skrevet

takk.. jeg skal til tannlegen til mandag. vi som er gravide, for vi det gratis? vet du noe om det. min mor mente det..

Skrevet

Takk for nyttig info. Har tannlegetime neste uke. Tror det var gratis tannlege for gravide før, men ikke nå lenger. Måtte iallefall betale forrige gang jeg gikk gravid.

Skrevet

hmmm...Takker for tips :) Men ble litt bekymret nå..

Holder på med tannbehandling nå,har hatt tannlegeskrekk veldig lenge,-noe som har resultert i 6 hull og tannkjøttsbetennelse... Så noe måtte gjøres med en gang fikk jeg beskjed om...

Har borret to hull uten bedøvelse... Men holder nå på med en rotfylling... Og klarer på ingen måte den uten bedøvelse. Men det kan være farlig altså? .... Gulp. Har vært inne tre ganger nå pga rotfyllingen, og neste gang blir jeg ferdig sa han. Har hatt bedøvelse alle tre siste gangene... Aner ikke om det var amalgam i tannen fra før av...Og sist men ikke minst,han måtte ta ett røntgenbilde av tannen han plager nå. Ble nervøs,men beroliget av ham....

Må igjennom tannbehandling for at tannkjøttet skal ha en sjanse til å lege seg...Men ble litt usikker nå ja...sukk...

Skrevet

Til innlegger!

Nå ble jeg litt smånervøs og trenger litt faglig vurdering her. jeg har ei visdomstann som skal trekkes. den er hul fordi den midlertidige fyllingen nesten har falt ut.jeg kommer borti nerven når jeg pusser tennene. er redd det skal sette seg vondt i den. Bør jeg allikevel vente med å trekke på grunn av bedøvelse? jeg er 25 uker på veg.

Skrevet

Takk for nyttig informasjon. Men kansje du har noen gode tips for blødende tannkjøtt...? Sliter endel med det.

Skrevet

Hei!

Du sier ikke hvorfor du vil bestille time hos tannlege. Har du mistanke om hull? Syreskader på tenner som følge av oppkast, er iallfall noe helt annet enn hull. Du kan gjerne bestille time for å få råd om hva som evnt kan gjøres. Dessverre må jeg si at det er lite/begrenset behandling for slike skader. Men nå er det ikke sikkert dine eventuelle skader er så omfattende. Det verste er kontinuerlige syreskader ved f.eks. daglig brusdrikking i lang tid.

TIPS: IKKE puss tennene like etter oppkast. Da er nemlig tennene myke av syren, og emaljen løses lettere opp når tannbørsten og tannkremen kommer til. Skyll heller munnen godt med vann og vent så lenge du kan med tannpuss. Ta heller en tyggis hvis smaken er for ekkel. Puss gjerne tungen.

Skrevet

Svarer dere samtidig jeg, hvis det er greit! Så at det forrige svaret mitt havnet under feil innlegg, håper hun det gjaldt fant det likevel!

* Jeg bor i Bergen, så jeg har dessverre ingen tips om tannlege i Oslo. Kanskje noen andre her inne har det?

* Har ikke hørt noe om at gravide får gratis behandling. Er ikke sikker, men jeg tror gravide må betale. Det er iallfall helt sikkert at du må betale dersom du går til privat tannlege.

* En rotfylling kan ses på som noe som det haster litt med, i forhold til andre fyllinger. Så det er nok greit å gjøre den ferdig, så du slipper ubehag. Og røntgenbilde er nødvendig for å se om rotfyllingen blir bra. Men kan du vente med mer tannbehandling når du er ferdig med denne, så gjør det.

* Har du veldige smerter eller ubehag i visdomstannen din, vil sikkert tannlegen din mene at du bør trekke den nå. Kan du vente, så gjør det, men forverrer problemene seg, burde nok tannen trekkes nå. Det er "unødvendig" tannbehandling man bør vente med, sånn som små hull som ikke merkes, og å bytte ut sorte fyllinger med hvite for utseendets skyld.

* Blødende tannkjøtt er noe gravide gjerne får, som følge av hormonendringene i kroppen. Dette går over når graviditeten er over. Men man kan få det uten å være gravid også, og da er det noe vi kaller tannkjøttbetennelse. De fleste har det en eller flere ganger i livet, og grunnen er - ja, jeg sier det - litt slurv med tannbørstingen. Løsningen her er enkel og grei: Pass på at du pusser inntil tannkjøttsranden. Her slurver mange, de pusser bare den nederste 2/3del av tannen, slik at det blir liggende et "belte" av bakteriebelegg inntil tannkjøttet. Det er disse bakteriene som irriterer slimhinnene og får det til å blø. Puss tennene også inntil tannkjøttsranden, og tannkjøttsbetennelsen forsvinner etter kort tid. :)

LYKKE TIL!

Skrevet

dytter litt på denne, den er ikke klar til å forsvinne ennå... :)

Skrevet

Var hos tannlegen på tirsdag, tok ikke røntgen, MEN bedøvelse, noe han sa var UFARLIG!!!!!!!

Skrevet

Ok. Men hvordan vet han det? Alt slikt går over i morkaken. Man skal jo til og med være forsiktig med nesespray i svangerskapet...

Sjefen min, som er oralkirurg, ville iallfall ikke at jeg skulle settes noe bedøvelse på. Jeg jobber som sagt med 4 oralkirurger og 5 tannleger, og når alle 9 er usikre på bedøvelsens virkning på fosteret, tør jeg ikke stole på at én sier: "neida, dette er helt ufarlig."

Du behøver sikkert ikke bekymre deg altså... men jeg synes bare at tannlegen din var for bombastisk i sine uttalelser... Hvis jeg var han, ville jeg heller sagt at man vet lite om dette, for det er jo det som er sant...

Skrevet

Jeg har nettopp vært hos tannlegen og fikk bedøvelse. Var der når jeg var 8 uker på vei, men ble anbefalt å utsette timen til jeg var ferdig med 1. trimester. Ikke tenkt på at det var noe skummelt nå. Snakket med tannlegen min om det begge de siste gangene jeg har vært hos henne.

Skrevet

Hvis det er en tannbehandling som haster - altså, som du ikke kan vente med til etter du har født, kan du få det utført nå. Men er det noe som kan vente, skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv skal få det gjort akkurat nå. Vent du, hvis du kan, og kan du ikke, greit det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...