Gå til innhold

Til alle mødre - ang tannbehandling under graviditet!


♥Prinzessin♥

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Legger ut denne tråden på flere sider.

 

Jeg er førstegangsfødende, og kan ikke bidra med mye hjelp når det gjelder spørsmål om graviditet. Men jeg tenkte jeg skulle bidra med det jeg faktisk kan noe om - ser det har vært endel misforståelser ang tannbehandling i svangerskapet, og har veldig lyst til å rydde opp i dem. :)

 

* NEI - tannlegen bør ikke ta røntgenbilder av deg når du er gravid - det er ikke kjempefarlig, men det er så unødvendig når man faktisk kan vente. Vent til etter fødselen.

 

* NEI - tannlegen bør ikke legge amalgamfyllinger på deg eller fjerne gamle amalgamfyllinger nå - kvikksølvet vil gå inn i blodbanen på både deg og babyen og bli der for alltid (ja - for alltid). Vent til etter fødselen.

 

* NEI - tannlegen bør ikke bruke bedøvelse på deg nå - det er ikke påvist direkte skade, men bedøvelsen går over i morkaken. Og man vet så lite idag om bedøvelsens innvirkning på fosteret, at det er bedre å la være. Hvorfor lure på om det var bedøvelsens skyld dersom noe skulle gå galt? Vent til etter fødselen.

 

* JA - tannlegen kan utføre tannbehandling hvis du har store smerter eller mye ubehag, og det er lenge igjen til du skal føde.

 

* JA - jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er tannhelsesekretær og halvveis utdannet tannpleier, men kildene mine er enda mer pålitelige - mine arbeidskollegaer, som består av 4 oralkirurger og 5 tannleger.

 

Klem fra juniprinsessens mamma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for nyttig info. Da tror jeg at jeg venter med tannlegen til omkring juletider jeg. Får heller pusse tennene mine knakende bra mens jeg venter =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mange tannleger har sånn liten røntgen apparat som sitter på tannlege stolen.

å tannlegen sier at den ikke er farlig.

siden den er så liten.

hva sier du til det da?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er forsåvidt sant. Det røntgenapparatet er konstruert slik at det meste av strålingen skal begrenses til munnhulen. Men det vil likevel være noen stråler som "unnslipper" røret som settes inntil kinnet ditt, og disse sendes rundt i rommet og inn i kroppen vår. Derfor går tannlegen vanligvis ut av rommet, for å beskytte seg mot disse strålene. Det er ikke noe livsfarlig som skjer, selvfølgelig, men sunt vett tilsier at man ikke utsetter seg for unødvendig mye stråling.

 

(Nå er det ikke slik at det er viktigere at tannlegen blir beskyttet enn at du blir det - men tannlegen kan ha så mange som 15 pasienter om dagen. 2 bilder på hver - det blir 30 bilder DAGLIG. Du og jeg tar 2 bilder ÅRLIG.)

 

Vi får alle i oss daglig stråling fra miljøet rundt oss, og poenget når man er gravid er å unngå unødvendig stråling. Så å ta røntgenbilde av tenner er liksom ikke det viktigste, er det det? Haster det så forferdelig at man ikke kan vente med det til etter fødselen? De fleste tannleger vil mene at det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dytter*

 

Og forresten Maria, er du 2. semester? Er du student i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Nei jeg er 3. trimester og bor i Bergen. Men jeg farter litt rundt i forumene her likevel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...