Gå til innhold

Fostervannsprøve ved ein alder av 30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, eg bur paa island og her vert alle gravide damer i alle alderer tilbudt fostervannsprøve. Eg er 30 aar og er gravid for fyrste gong. Er det ikkje slik at ein berre vert tilbudt slik test viss ein er 38 og over i Norge? Jordmora mi paa island sa at 50% av damene paa island tek denne testen.

Eg trur eg har bestemt meg for ikkje aa ta ein slik test, mykje pga korleis det er i Noreg... Huff, har de nokon råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jau, nakkefold-test meinte eg.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Jeg bor i Spania og fikk akkurat det samme tilbudet som deg. Jeg er 27 år og valgte å ikke ta fostervannsprøve, men jeg tok en blodprøve for downs og ryggmargsbrokk og legen sjekket nakkefolder i uke 12. Jeg fikk inntrykk av at dette er et tilbud de fleste benyttet seg av, men jeg syns ikke det var neødvendig heller.

Skrevet

Er det mogleg aa sjekka nakkefolder så tidleg som veke 12? Wow! hm, tenker litt på dette, men veit ikkje kva eg ville har gjort om det hadde vorte funne feil ved fosteret, eg trur ikkje eg hadde greidd aa teke abort. eg er i veke 14 no.

Skrevet

Etter fylte 38 år får du tilbud om utvidet ultralyd, og fosterdiagnostikk som utføres ved ullevål sykehus i uke 12. De sjekker nakkefolden, nesebeinet, hjertet, hjernen, størrelsen på fosteret og alle lemmene. De ser etter downs og to andre kromosomavvik. Tok selv en utvidet ul privat ved majorstuaklinikken. De sa det var 92% sikkerhet ved denne typen ul. De kan også ta en blodprøve som er 99% sikker, sa de.

Hvis de finner noe unormalt på denne ul får du tilbud om fostervannsprøve. Det er 1% sjanse for at prøven forårsaker abort, sa min lege.

Du finner sikkert mer utfyllende svar på sidene om fosterv. & ultralyd her inne.

Tok utvidet ul privat (er 36 år), for evt å være forberedt. Da ul viste at alt var normalt synes jeg det ikke var noe vits i å gå videre med blodprøver. Så lenge man ikke har kromosomavvik i familien er det veldig liten sjanse for at babyen skal ha det (0,2 promille, etter fylte 38 år tror jeg, men er ikke helt sikker altså).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...