Gå til innhold

Hvordan er deres 22-23 mnd?

Anbefalte innlegg

Hei, hei alle sammen!

No er det jammen lenge siden sist jeg har skrevet her inne. Det har skjedd og skjer så mye nå for tiden at jeg ikke har tid til å skrive inn noe her eller svart noen på leeenge.

Vi har ei jente på straks 23 mnd og vi syns selvfølgelig at hun er verdens beste i hele verden! Hun er bare så herlig jente. Nå kommer jeg til å ramse opp litt forskjellige ting som hun gjør/sier osv.....

* legger seg uten et knyst på både dagen og kvelden. Om kvelden kan hun ligge lenge uten å sovne, men gråter aldri. Koser seg med tutten/smukken som hun kun får når ho skal sove og med Ole Brum bamsen. Vi kan høre henne ligge å prate og ramse opp mange forskjellige ord osv.

*puzzler puzzlespill (slike med knotter på som skal legges på plass i fordypninger i en plate) Hun gjør dette uten noen form for hjelp og det har hun gjort lenge. Gir seg liksom ikke før hun får dem på plass der de hører til. Ser at hun studerer bitene og så ser ned på brettet og legger dem på plass. Vi syns dette er unikt, men kanskje alle kan slikt i denne alderen? Hadde liksom trudd at hun ville gi opp på dei vanskligste bitene, men nei.....

* Hun lytter og ser oss dypt inn i øynene når vi prater med henne eller forteller henne noe. Det er veldig tydelig at hun er konsentrert og følger godt med. I bhg fortalte dei om en episode der dei satt i samlingsstunden og prata og sang litt. Så spurte en av tantene om det var noen av ungene som hugset hvilken blomst de hadde plukka ute en tid tilbake. Da hadde det kommet fra jenta vår (var da 22 mnd): Hestehov!!! Og det var helt rett!!! Den yngste av alle sammen kunne svare på spm, og vi syns det er helt utrolig! Veldig tydelig at hun følger med på det vi sier! Er det vanlig i den alderen her?

*Hun forstår alt vi sier til henne og kan si det meste sjølv. Dersom vi voksne prater kan hun komme med div kommentarer til det vi sier. Ho skjønner mer enn vi trur! I går spurte jeg henne om hun kunne hente bleia si som hun tok av seg, og det gjorde hun. Jeg fikk den men syns den var så tissevåt at jeg ville ta på henne en ny. Da spurte jeg henne om hun kunne gå inn på badet og finne en ny og tørr bleie i skapet under vasken og det gjorde hun. Hørte hun moska på litt, men kom med en helt ren bleie ut igjen til meg.

* Hun sier tusen takk eller bare takk når vi gir henne noe. Dersom hun gjør mamma/pappa noe vondt sier hun unnsyld.

*Hun "forteller" ting som skjer i bhg. Jeg klarer å tolke det og så bruker jeg ofte å spørre i bhg dagen etterpå om det stemmer, og det gjør det :)

Jeg kunne fortsette å skrive i det uendelige, men stopper her. Var bare et lite utdrag. Men vi syns hun er unik, men kanskje alle barn er slik? Hadde vært gøy å høre hvordan deres barn er....til dere som har tid da :)

Glemte å si at hun faktisk kan telle til 10. Flere har spurt om dette virkelig er normalt? Ikke vet jeg, eneste jeg vet at vi er fryktelig glad i denne jenta og hun får masse kjærlighet. Hun prater og prater og gir seg ikke før vi har gjentatt det ordet el setningen hun sier. Mammma, mammma "ordet". Det virker som hun skal ha en bekreftelse på det hun sier er rett! Travelt til tider å hele tiden måtte svare henne og hun gir seg ikke heller. Det er ikke nok å si ja, mamma ser eller hører, jeg må si ordet!

Glemte å nevne at hun sover bra lenge om morgonen i helgene. Bruker å vekke henne 8.30 dersom hun fortsatt sover. Dersom hun våkner før, ligger hun å prater og koser seg med smukken.

Håper noen gidder å lese dette og evt kommentere og skrive om hvordan deres barn er i samme alder.

Velger å være anonym denne gangen. Er redd for at noen skal tro at det er blærete skrytete innlegg. Men det er ikke ment som det. Er nyskjerrig på hva deres barn kan...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4994856-hvordan-er-deres-22-23-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min er nå blitt 22 mnd. Det er mye likt som du beskriver. Har alltid hørt at han er tidlig ute, men har ingen erfaring med barn i den alderen selv, så jeg vet ikke. Han skravler dagen lang. Når jeg sier skravler så mener jeg prater sånn at andre forstår ham. Han har fullstendige setninger, men er ikke helt rein i uttalen. Han elsker sånne puslespill, men etter å ha lagt de et par ganger gidder han ikke mer. Han teller til 10 på egen hånd, men prøver til 12. Tror de jobber med klokka i barnehagen. Han synger sangene på barnecd'n. Men han sover dessverre ikke lenge om morgen. Vil opp kl 6 alle dager. Det er egentlig greit nok for det er da han skal opp i uka og det er greit å holde rytmen. Han legger seg kl 19. Han ble litt mer urolig etter at han ble storebror. Siden jeg kom hjem fra sykehuset må jeg ha litt mer tid med ham ved legge tid. Han trenger stadig bekreftelse på at jeg er der. Han er veldig aktiv og elsker å være ute. Dissa er favorittaktiviteten for tiden. han hyler "mere fart" hele tiden.

Jeg synes selvfølgelig at gutten min er helt fantastisk :-) Men vet ikke om han er veldig tidlig ute i forhold til jevnaldrende. De som har peiling sier det. Fikk ett forvarsel da han begynte å gå da han var 10 mnd. Det var visst veldig tidlig sa helsestasjonen.

Min jente er 22 mnd nå, og hun klarer hvertfall ikke å telle til 10! Men jeg har ikke øvd heller. Jeg ble helt fra meg av begeistring når hun telte til 5, noe hun sikkert har lært seg i b.hagen. Hun prater ikke hele setninger, men ofte 4 ord, og er flink til å kommunisere synes jeg.. Jeg blir fryktelig stolt når jeg ser hun utmerker seg (jeg er alltid stolt da)men det har jo egentlig ikke noe å si når de lærer å snakke osv., bare de lærer det. Jeg tror ikke det har noe å si for hverken livskvalitet nå, eller livskvalitet, karrierevalg, karrakterer på skolen og evner ellers senere i livet når de lærer å gå, sove alene, pusle pusslespill osv. Noen som vet noe om det forresten?

Jeg tror ikke de som henger etter mangler evnen, men at de ofte ikke "gidder". Disse barna fokuserer vel på andre ting, og ser vel ingen grunn til å stresse, og sitte å streve med f.eks. psslespill, når de heller kan gjøre noe gøyere og mindre krevende.

Hmm, sønnen min er 20 mnd men snakker ikke så mye enda. Sier kun enkelte ord. Men nå har han begynt å tøyseprate masse, så kanskje han øver seg på nye lyder? Men han forstår alt når vi snakker:) Men puzzle kan han. Han klarer helt nye puzzlespill, her hjemme har vi et på 29 brikker og det klarer han på 1,2,3. Han er en veldig aktiv gutt, så han er nok flinkest motorisk. Han klarer f.eks å gå helt alene opp og ned trapper uten å holde seg i noe eller noen. Han klatrer i alt han klatre i og er ikke redd. Kjekt å skryte litt av våre kjære små....Verdens skjønneste gutt spør du meg;)

Gutten vår er 21 mnd nå, men har elsket puslespill fra han var 17-18 mnd. Da begynte han med de tre-puslespillene med knotter på brikkene. Vi viste han det en gang og så klarte han alle. Ble ganske overrasket da. Nå pusler han vanlige puslespill (med brikker som legges i hverandre), beregnet for 2-3 år. Tror egentlig ikke dette er så uvanlig. Nabojenta gjør visst det samme, men hun er 2 år.

Gutten vår er forøvrig veldig interessert i alt som kan settes sammen på en eller annen måte. Vi må holde han unna stikkontakter hele tiden. Han kobler sammen headset til cd-spiller og lader til mobil, han stabler høye tårn med alle slags klosser (treklosser, lego osv) og elsker å selv stå og balansere oppå noe høyt (til min store skrekk). Han prater mer og mer, men ikke like mye som datteren din. Han er litt mer av den typen som kan sitte lenge og konsentrere seg om et "problem" og er veldig opptatt av å klare det selv. Han vil stadig kle av og på seg men får det ikke helt til ennå.

Han skjønner det meste av det vi sier, og gjør som jenta de - altså går og henter ting vi ber han om (bleie, bøker, leker osv).

Han er veldig opptatt av hvem som liksom "eier" ting. Han kan si til pappan at "nei, den er mamma sin".

Han går rundt med en telefon og sier hei og prater og ser ut i lufta sånn som vi voksne gjør, he-he.

Noe jeg synes er ekstra morsomt er at han tydeligvis skjønner humor i blant annet tegnefilmer. Tar han stadig i å sitte og peke og le når han sitter og ser på, og da er det alltid et eller annet morsomt som skjer i handlingen.

Han sier i fra når han bæsjer, men da er det allerede for sent å sette han på potta. Er nok litt tidlig med potte-trening. Kanskje til sommeren?

Når det gjelder legging og soving, er vi inne i en endringsfase merker jeg. Han er stort sett grei å legge, men bruker veldig lang tid på å sovne (selv om han er blid og ligger og prater med seg selv), og så våkner han tidligere om morgenen i tillegg (blid og skravler da også) + at han sover bare litt på dagtid. Blir veldig lite søvn synes jeg....

Ellers sier han takk-takk når han får noe. Han har ganske nylig oppdaget at kjeks er godt (han likte det ikke før) og peker på skapet og vil ha "mummu-sess" (mummi-kjeks).

Når vi skal ut vil han ha "gakka, bua og so" (jakka, lua og sko).

Ja, det er mye spennende som skjer om dagen :o)

Gleder meg bare til enda flere morsomme ting!

Poden er 22 måneder og utviklingen går rivende.

Han er blitt veldig flink å snakke, selv om ikke alt er så rent enda så kan han snakke i hele setninger. Han fyller inn når vi forteller noe; når de i barnehagen forteller at han har spist fiskeboller, så kan han føye til "også pære". Han forstår mye og vi kan samarbeide om ting gjennom språket.

Han synger ikke noe særlig, men om vi synger kjente sanger så stemmer han i med de siste ordene i hver strofe. Telle kan han ikke, men så har vi heller ikke fokusert så mye på det.

Ellers er det morsomt å se hvor godt samspill han har med andre nå, han blir fra seg av glede når han treffer onkelen sin, besteforeldrene, kameraten i barnehagen og kaster seg rundt halsen på dem. Han leker også godt i samspill med andre barn.

Nå løper han rundt, trapper behersker han godt, samtidig som han er veldig forsiktig.

Natten har alltid vært et problem, han har nesten aldri sovet natta gjennom. Men for tre-fire måneder siden byttet vi til en juniorseng, så nå kommer han selv inn til oss i løpet av natten. Selv om jeg helst skulle sett at han sov hele natta inne hos seg selv, er han veldig søt når han kommer stabbene med bamsen under den ene armen og dyna i den andre... Vi vokner stort sett klokka seks, men i helgene kan vi ligge å dra oss og lese bøker. Så noen ganger står vi ikke opp før åtte!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...