Gå til innhold

"rike" og "fattige" besteforeldre...

Anbefalte innlegg

Jenta mi har fire flotte besteforeldre. De bor på samme tettsted/by og når vi er hjemme fordeler vi vår tid gjevnt mellom de to hjemmene. Mine foreldre har dårlig plass, dårlig råd, røyker, har det rotete og trangt og rett og slett skittent til tider.De gir etter evne(nesten ingenting) da de har 11 barnebarn tilsammen. De er glade for besøk,men gjør stortsett det de pleier selv om vi er der(løser kryssord og ser på tv...)

Svigersbesteforeldrene har stort hus, er "rike" og rause, både materiellt sett og med hjertevarme. De bærer henne på en gullstol og overøser henne med gaver og leker.De setter penger på sparekonto til henne. De har kjøpt dyre ting til oss(vogn, bilstol osv) og de bruker all sin tid på henne når vi er hjemme. Hun er deres eneste barnebarn.

Det som bekymrer meg er hvordan det kommer til å bli når hun blir så stor at hun sier ifra selv om hvor hun vil være og hvilke besteforeldre hun foretrekker. Har jo en anelse om at svigerbesteforeldrene blir favoritter, barn kan jo være ganske grusomt ærlig på sånne ting. Noen som har lignende erfaring? Hva bør vi gjøre? Er redd noen kommer til å bli såret...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4994631-rike-og-fattige-besteforeldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå hadde jeg skrevet et laaaaaaaangt svar men det klarte jeg å knote bort faaaaaderullan.

Men poenget mitt som jeg kom fram til, var at jeg tror ungene til syvende og sist ser hvem som gidder å engasjere seg i dem.

Mormor var min favoritt da jeg var liten fordi hun var den som VAR der, og dullet og stellet med oss. Overøste oss med tid, da økonomien ikke tillot mye gaver.

Morfar konsentrert seg om tv og aviser, men kom til stadighet med penger, kun for å være snill på sin måte.

På den andre siden av familien var det lite av både engasjement og oppmerksomhet, så de ble det at vi så lite av.

Nå med egne barn, er morfar toppers da han leker og hoier og styrer med dem, mens mormor er mest opptatt av tv-kasse og alskens reality på tv.

Ungene var artige opp til 6mnd-alder, men da de ikke kunne ligge i ro på skulderen hennes var interessen hennes borte.

Farmor er toppen på andre sida, da hun i mine øyne er overengasjert, men ungene ELSKER det! Hun steker vafler sammen dem, leser bøker, spiller og danser til barnemusikk for dem, leker med biler og lego og alt dem måtte ha der hjemme klart til ungene. (Hun er rett og slett en perfekt bestemor...!)

Farfar er opptatt med tv og nyheter og aviser, og får ikke like mye kjærlighet tilbake...

Altså tror jeg at besteforeldrene som sitter igjen med trumfen ikke nødvendigvis er de som overøser dem med penger og gaver.

Det er de som ER der for barna, og bruker TID på dem som mest sannsynlig legger opp til å få barnebarn som som forguder dem!

I ditt tilfelle hører det jo ut som om barnet får både i pose og sekk hos svigers. Tror ikke ungene kommer til å "velge" bort noen, annet enn at de ønsker å være hos dem som tar seg tid til dem!

Og med hensyn til å bli såret av barn, så skinner det jo fint igjennom hos mormor og morfar at mine barn ikke gidder å sitte hos mormor å se på tv. Men det synes jeg hun har lagt opp til selv, og ungene er jo ikke slemme, men bare ærlige. Hun har aldri tatt opp en bok og lest for dem, og vegrer seg rett og slett for å gjøre "barneting" med dem.

Det betaler seg å gi av tida si, for å si det sånn!

: )

Er du redd for det kan bli DINE foreldre som blir mindre populær? Hvis svigers bryr seg mye og gjør ting, da er du heldig. At de er rause økonomisk, det er noe som du og mannen din setter pris på. Barna foretrekker dem som leker med dem, baker en kake, lyssner osv. Og det er helt greit!!

Jeg tror og at barna er gladest for dem som har tid til dem,leker og baker.

Matrielle ting kommer ikke i førsterekke.

Hos oss er det like ens,men det er ikke besteforeldre,men tanter.

Den ene søstra mi kjøper alt du kan tenke deg,men er ikke så flink at leike med barna,de takker altid for gavan,men de er fort glemte.Men den andre søstra mi,er ikke så rik,men hun er flink at bruke tida sammen med barna,leker med dem,står altid opp da de vil det om morran,baker,perler,bader ja alt som de vil,og det er henne de snakker om,vil være hos,slos om at med matborde.

Så jeg tror at kjærligheten kan ikke kjøpest,men selvsagt om de får så meget fra besteforeldrene,kommer de og at utnytte det da de blir eldre,ikke fordi de liker dem best,men fordi de vet at de får.

Svigersbesteforeldrene forguder henne og er virkelig drømmebesteforeldre som kommer til å lese og bake og alt det som gjør at en besteforelder blir favoritt. Og de har råd til å skjemme hanne bort materiellt sett også. Og kommer sikkert til å gjøre det. Er nok redd mine foreldre vil komme til kort på begge områdene. Og at de kommer til å tenke at svigesbesteforeldrene blir favoritter fordi de kjøper ting til henne. Og at de sånn sett føler at de ikke kan "konkurrere" mot det..

Svigers kommer også til å respektere våre grenser, mens mora mi mener HUN kan bestemme om jenta skal få sjokolade eller ikke. (besteforeldres privilegium....bla bla bla)

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...