Gå til innhold

Mai: Vannmann 77 se hit er du snill


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Takk for innlegget ang seteleie og keisersnitt. Men nå lurer jeg på hvilke type bedøvelse som blir brukt under et keisersnitt og hvor lang tid tar denne operasjonen. Tok det lang tid før du kom deg på beina igjen? Har så mange tanker i hode akkurat nå. Skal til ul i kveld for å sjekke.

 

Ha en fin dag.

 

Håper på svar fra deg.

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

 

Jeg har begge ganger fått spinal bedøvelse, settes i ryggen - og bedøver deg fra under brystkassen og ned. Du får være våken, og pappa'n får også være med. Det henges opp en liten "vegg" slik at hverken du eller pappa'n ser selve operasjonen. Forløsningen av barnet tar bare 10-15 minutter, pappa'n får følge med barnet etter dette, mens du blir sydd sammen. Dette tar ca 30-60 minutter. Etter dette ligger du på oppvåkning i ca 2 timer, mens bedøvelsen går ut. Hvis du orker, kan du få både mann og barn ned til deg mens du ligger her.

Jeg har kommet meg raskt begge ganger, så vidt opp av sengen samme kveld - og i dusjen dagen etter. Det er nødvendig med litt smertestillende de første dagene, men jeg har klart og selv ta hånd om stell av mine barn. Liggetid på sykehuset ca. 5 dager. Jeg har bare positive opplevelser med keisersnitt, til tross for at jeg nå sist gang fikk infeksjon i operasjonssåret. (Behandlet med antibiotika i en uke, og nå er jeg frisk som en fisk.)

Bare kom med flere spm, hvis du lurer på noe.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Hvor lang tid i forveien bestemte dere dato for keisersnitt. Og hvor lang tid i forveien må de vite hva vi vil gjøre? Var som sagt på ul sist tirsdag og bebisen ligger fortsatt i seteleie. Var på røntgen i dag for å ta bilde av bekkenet. Har fått ny time til ul den 16. mai. Siden jeg har termin den 30.mai nermer det seg fort hvis vi velger keisersnitt.

 

Ha en fin dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg hadde termin 1. mai, første kontroll på sykehuset var 5. april. Jeg har gode bekkenmål, og legen estimerte

barnets vekt til 2500 gram - ble sendt hjem for å "tenke på det" i 14 dager. (Jeg ønsket keisersnitt, legen anbefalte vaginal fødsel.) Neste kontroll var 19. april - barnets vekt ble denne gangen estimert til 3700 gram, og fordi vi selv ønsket keisersnitt - ble dette planlagt 24. april. 21. april gikk vannet, og riene startet. Lå på sykehuset med rier fra 03.30 til 12.00, før datteren vår ble forløst med keisersnitt. Vekten var 4170 gram, og jeg er glad for at vi ikke lot oss overtale til vaginal fødsel.

Årsaken til mitt første keisersnitt, var at fødselen startet 12 dager før termin - og bekkenmålene ikke var avklart.

(Inngangsmål 12,7 - utgangsmål 34,5.)

Hvis du kan velge, gå for den forløsningsmetoden du føler deg tryggest på - har lest om flere som har hatt en positiv opplevelse med vaginal setefødsel.

Hører gjerne fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Håper du hadde en fin 17.mai feiring.

 

Nå har vi tatt en avgjørelse og det blir keisersnitt siden den lille krabaten ikke har snudd seg ennå. Så nå går jeg og venter spent på brev i postkassa for hvilke dag det blir i neste uke.

 

Det jeg lurer på nå er hvor lenge man må vente før man kan løfte (f.eks vogna inn og ut av bilen). Har snakket med ei og hun hadde fått beskjed om at man måtte ta det veldig med ro og ikke løfte på 6 uker.

Veit du om det er mulig om jeg kan få sykmelding og far ta over min permisjon uten og miste sine 5 uker? Siden man ikke kan løfte så mye er man jo avhengig av hjelp når man kommer hjem også? Hvordan løste dere dette?

 

Ha en fin dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hør med dem på sykehuset om dette med sykemelding.

Mitt første barn fikk en infeksjon etter fødsel, og da fikk både faren og jeg sykemelding. Du bør ikke løfte tungt den første tiden, men selve operasjonssåret skal gro i løpet av 14 dager. Far kan ta 14 dager fri fra jobb i forbindelse med fødsel, men har ikke krav på lønn i denne tiden. (Bare i de fem ukene med pappa-perm.)

Det har gått fire uker siden mitt keisersnitt, og jeg har hatt infeksjon i såret - men jeg løfter nå både handleposer og bilsete/bag med barn i:o) Du føler best på din egen kropp hva den tåler.

Min mann tok fri i ca. to uker etter at vi kom hjem fra sykehuset.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...