bompibomp Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Hei! I helga fikk jeg plutselig en blødning. Det var bare litt som kom, men jeg ble jo bekymret for har ikke hatt noen blødninger tidligere... I diverse svangerskapsbøker står det at blødninger etter uke 13 er å anse som sene blødninger, og at man straks skal kontakte lege - selv om dette ofte er ufarlig... Så jeg ringte legevakta på søndag - der fikk jeg beskjed om å ringe på nytt hvis det kom flere blødninger. Hvis ikke burde jeg ta kontakt med fastlegen for å å få en undersøkelse og ultralyd etter helga.... Siden ejg var kommet så kort i svangerskapet hadde det ikke noe for seg å ta det rolig nå, da det ikke ville ha noe å si for hvordan dette gikk... Syntes jo at det hørtes veldig alvorlig ut...når hun mente at jeg måtte ha en ekstra ultralyd også.... Så ringte jeg legen i går (mandag), men hun var borte og telefondama hennes mente at det absolutt ikke var noen fare i det hele tatt siden jeg ikke blødde lengre.. Men jeg kunne ringe på nytt i dag hvis jeg fikk flere blødninger.... Også burde jeg ta det rolig fremover, og det var da enda godt at jeg akkurat nå var sykemeldt.. Fikk følelsen av å ikke bli tatt seriøst fordi både legevakta og fastlegen min hadde det for travelt til å ta i mot meg. Nå ønsker ikke jeg å henge rundt på legekontorer unødvendig, så hvis dette bare er tull er det ikke noe problem. Men de to damene jeg har snakket med har gitt meg motstridene informasjon, og de gir meg inntrykk av at jeg er kommet så kort i svangerskapet at det liksom ikke er noe å bry seg med ennå... Har noen erfaringer med slike blødninger ? Jeg er kjempe bekymret siden jeg ikke finner noe entydig svar på dette. Setter stor pris på å høre fra dere!
Lilje74 Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Jeg opplevde også legekontoret som avvisende og ubekymret da jeg hadde min tidlige sa rett før dette svangerskapet... Problemet er vel at de uansett ikke kan gjøre noe... men det er ikke bra å gå rundt å være bekymret. Hvis jeg var deg ville jeg troppet opp på sykehuset der du har fødeplass og si at legevakten mente noen burde sjekke deg grundig. Forklar dem at du er redd og ikke holder ut angsten for at noe er galt. Leste et sted at ved blødninger under svangerskapet er det nesten alltid mors blod. Det er jo mange ufarlige grunner til å blø, men likevel ville jeg sjekket for å roe nervene var jeg deg... Selv om det antakelig er helt i orden. Mener å huske at sykehuset er nødt til å sjekke deg om du kommer til dem?
Mathias`mamma Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Jeg opplevde en 3-dagers blødning i 11. uke. Fikk også beskjed fra legen at dette ikke var noe å bekymre seg for, men jeg klarte ikke roe meg med det. krevde UL og fikk det 4 dager senere. Alt gikk bra og det er ingen som forstår hva blødningen kom av. Det går nok helt sikkert bra med deg, men det er tross alt 5 uker til UL, så bekymrer du deg ville jeg krevd UL. Den uroen er ingen god følelse når man egentlig bare har lyst til å nyte svangerskapet. Husker jeg tenkte at dumme folk som sier at det er så deilig å være gravid for da var det et helvete med kvalme, bekymringer osv. Nå, i 26. uke, skjønner jeg hva de snakket om.
Nicita73 Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Hvor bor du? Jeg har bodd i Drammen, bor nå i Tønsberg og kan ikke annet enn å skryte av helsevesenet, men jeg skjønner at det er mange med dårlig erfaring der ute. Fikk blødning i uke 14, dette var en lørdag, jeg ringte legevakten, hun ba meg komme med en gang, så jeg slapp å gå bekymre meg. Hun sjekket meg og fant ut at livmoren var lukket, så da skulle jeg bare gå hjem, legge meg flatt og ta kontakt med fastlegen mandag, noe jeg gjorde. Fastlegen min var borte, så jeg fikk komme til kollegaen hans. Han tok nok en undersøkelse, livmoren var fortsatt lukket, men jeg hadde fortsatt litt blødning, så han sendte meg til ultralyd på sykehuset, der tok de godt i mot meg, tok ultralyd, som viste at jeg hadde foranliggende morkake, dette var nok årsaken til blødningen. Men jeg skulle ikke bekymre meg så mye, men at jeg skulle ta kontakt med de så fort jeg fikk en ny blødning. Nå er jeg 18+4 og har heldivis ikke hatt flere blødninger. Syntes det er leit at du fikk et så negativt møte med helsevesenet. Jeg jobber selv i helsevesenet, og man skal ta alle henvendelser like alvorlig, og gjøre hva man kan for pasienten. Vi gravide er ekstra følsomme og bekymret, og da er det veldig leit å ikke bli tatt på alvor. Slå i bordet lisalady & knøtte. Lykke til.
bompibomp Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2006 Jeg bor i Stavanger.. tror jeg skal prøve å ringe legen igjen, men jeg vet ikke helt. Det er jo sannsynligvis ikke noe, og som dere sier er det jo lite de kan gjøre... Snakket med ei venninne, og hun rådet meg til å ringe. Da jeg var hos jordmor i april kunne hun ikke høre hjertelyd (men det var visst helt normalt), og sammen med denne blødningen så var det kanskje grunn nok til bekymring. Ikke vet jeg. Det var jo ikke så mye, og jeg vil ikke bli sett på som overhysterisk, slik at jeg risikrer å ikke bli tatt alvorlig en dag det virkelig er noe...
Gjest Skrevet 9. mai 2006 #7 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har litt erfaringer med blødninger (2 MA med blødning og er nå 17+4 med blødninger siden uke 5). Hver gang jeg har hatt kraftige bløninger har jeg dratt rett til sykehuset. De tar det litt mer alvorlig, har jeg erfart, enn fastlegen. Du skal vel helst dra til legevakt først, men jeg nekter å sitte å vente i timesvis når det er snakk om liv. Har også svangerskapskontroll hos privat jordmor/fødselslege og det er helt fantastisk god hjelp å få. Jeg betaler 100 kroner hver gang, men det er verdt pengene! De tar blødninger alvorlig og prøver å finne ut hvorfor du har blødninger. Har også fått tidlig UL for å være sikker på at alt er ok. Det lønner seg for de som har et problematisk svagerskap. Det er jo viktig at vi ikke går rundt å er bekymret hele tiden og føler at vi får god oppfølging.
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 9. mai 2006 #8 Skrevet 9. mai 2006 Hei! Her i Trondheim må man ha henvisning av fastlegen for å få ul, jeg har hatt blødninger i 14 dager i dette svangerskapet, rundt uke 5-6, og pga dette fikk jeg ul i uke 6, 8 og 12! Uten å selv be om å komme tilbake. Men jeg har møtt på "rette typen" selv, og det er noen ganger sånn at det kan virke som om de ikke bryr seg. derfor er det viktig at du tenker at det er du som skal bære den bekymringen i 5 uker, og ikke de! Det er uvesentlig hva de tenker og føler om saken, hvis du trenger en beroligelse så er det du som er pasienten!! Jeg ville ringt og sagt at du har hatt telefonkontakt med dem tidligere pga av ei blødning, og at dette i tillegg til at jordmor ikke fant hjertelyd for noen uker siden gjør deg urolig, og at du gjerne vil ha ei forsikring om at alt er bra. Hvis de begynner med at det er tidlig å høre hjertelyd osv, så ikke la dem avise deg. Spør om de kan forsikre deg 100 % om alt er bra, og det kan de jo self ikke. Da kan du si at det er du som bærer barnet og du vil gjerne vite med sikkerhet at det går bra! Jeg er i mitt tredje svangerskap og har lært meg alltid å ta kontakt dersom jeg er bekymret. Det har som regel alltid gått greit her da..Men jeg har vært ganske bestemt da. Håper du ber om en ultralyd, tror ikke det er noe galt, men det er så godt å se at alt er bra!La oss få høre da:-) Lykke til - stå på!! Klem!
sommersol Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 En blødning skal normalt alltid sjekkes for den gravides skyld!! Det vil bli foretatt en gynekologisk undersøkelse ved gyn.poliklinikk på sykehuset dersom legen ikke tar deg inn. Der kan legen se om blødningen har noe med graviditeten å gjøre! Livmorhals sjekkes og du får en innvendig UL. Da kan du se om fosterets hjerte dunker og om det ligger godt inni svangerskapssekken. Husk at du noen ganger må presse på for å bli tatt inn til legen når du er før 12 uke. IKKE gi deg. Ring jordmor på sykehuset om legen ikke har tid til deg! Det er viktig for DEG og du SKAL bli tatt på alvor!! Ikke finn deg i noe mindre neste gang!!!!! Stor klem
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 Synes du skal få deg en sjekk og ul.for å bli beroliget jeg.Helsesekretæren har etter min mening ikke nok kompetanse til å si at du ikke trenger bekymre deg siden du ikke blør lenger.Få ul. og us.du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå