Gå til innhold

skal man bruke Ferber på dagtid også? Raskt svar!

Anbefalte innlegg

Jeg blir visst aldri utlært på Ferber. Vi prøvde metoden for første gang i går kveld/natt på vår 5, 5 mnd gamle datter, og jeg synes at det funker greit.

Nå er spm hva jeg skal gjøre med dagsøvnen hennes.

Hun er vant til å ammes i søvn i vår seng, eller trilles.

Hva skal jeg nå gjøre hvis hun skal sove inne og jeg ikke har vogn tilgjengelig? Hvis jeg ammer henne i søvn nå, så må vel det virke forvirrende... Men hvis jeg bruker Ferber, så risikerer jeg at hun ikke sovner på leeenge, og alt blir bare kluss.

Please, svar dere som har brukt Ferber og som har barn som heller ikke roer seg på dagtid.

Fortsetter under...

Hun er vel for liten til Ferber-metoden uansett. Er det ikke seks måneder som settes som nedre aldersgrense av Ferber selv (hvem han nå kan ha vært)? Det er sikkert mange som er uenige med meg, men jeg ville aldri ha latt en seks måneders baby ligge og gråte, heller. Litt ekstra kos og amming er det uansett ingen som har vondt av. :-)

Jeg er enig med hun over. Jeg ville heller ikke brukt Ferber, verken på yngre eller eldre enn 6 mnd.....-men det er meg da.

Vi slet mye med søvnen tidligere, både på dag og kveld og natt. Helsesøster sa at babyen fint kunne ligge å gråte litt på dagen for på den måten å lære å finne søvnen selv..... Men vil tror du da må bruke litt tid på det de første dagene, men så vil hun sikkert komme inn i normale soverytmer igjen etterpå??

synes også at det er helt hjerteskjærende at de skal behøve å ligge å gråte. litt gråt er ok, men da er man inne hos de, kanskje løfte de opp for litt kos... Jeg hadde aldri greid det.

helt enig med Husnissa

Jeg ba om svar fra de som HAR brukt Ferber, ikke motstanderne. Orker ikke argumentere imot dere. Bare viser til at barn er forskjellige og at alle kjenner sitt barn best. Her fungerer det greit å la henne gråte. Hun er smørblid når vi kommer inn til henne etter noen minutter.

Jeg lurer bare på om det er slik det skal gjøres også på dagtid!

Bare svar dere som vet, ikke alle som mener noe om noe,.,,

Klart hun er blid når dere endelig kommer inn til henne, etter at hun har ligget og ropt på mamman sin en evighet... ;)

Men - klarer du å bruke Ferber så værsågod, jeg hadde aldri klart det. Da får det heller bli byssing og amming, så lenge barnet mitt føler seg trygt!

Annonse

Hun ligger ikke og hyler i evigheter!

Nå må du gi deg! Hun suterer det meste av tiden, ikke hyler.

Og hun vil få SÅ stor glede av å finne roen selv etterhvert. Hun sov bedre i natt enn på lenge, og våknet i dag tidlig uten en lyd. Hun lå i sengen sin og pludret da jeg våket kl. 8.30.

Skjønner ikke hvorfor dere motstandere Må kommentere innlegg fra folk med spm om Ferber. De fleste prøver ALT annet før den metoden, inkl. jeg, så vi tar ikke lett på det.

Enhver gjør som de føler er best for seg selv og barnet sitt, mener nå jeg! :) Det er da ingen her som ønsker å gjøre ungene sine vondt, ferber eller ei...(men jeg har ikke svar på spørsmålet ditt allikevel :)

Du må være konsekvent. Bruk den på dagtid også. Hun kan ikke skille mellom daghvile og nattehvile. Det er du som bestemmer hva som er best for din lille. Du ser at hun er trøtt og trenger å hvile. Hun bare kjenner at noe er ubehagelig og hyler. Det er kjempebra du tar tak i problemet nå. jeg begynte ikke å bruke disse internett sidene før tulla var sikkert 3-4 mnd. Da var jeg ferdig med den grininga men jeg hadde nok ikke gjort det hadde jeg lest alle motstanderargumentene mot grinemetoden her inne. en er så usikker i utgangspunktet og det blir ikke bedre når en leser mange av de svarene en får.

Et til tips; ikke gå så mye inn og ut av rommet. hun har ikke utviklet sånn ( jeg vet ikke hva det heter på fagspråket) at hun skjønner at det som blir borte for henne kommer igjen. Så når du går inn og ut til henne blir ting bare verre. Gråter (ikke sutring) hun enda etter 15 minutter går du inn, står ved sengen, tar henne opp og holder henne ved sengen.

Jeg sier ikke dette er fasiten men dette funker for oss og vi har en unge som digger oss, og vi digger henne. Hun er på ingen måte traumatisert eller lider av seprasjonsangst. Tror heller ikke hun får psykiske problemer i voksen alder av at hun lå å gråt før hun sovna. Masse lykke til . Stå på!!!

Kjære ollebolle77

TUSEN TAKK FOR SERIØST OG BRA SVAR.

Jeg fikk ikke noe svar i tide til første soveøkt i dag, men tok sjansen på å la henne finne roen selv. Og det gjorde hun etter 5 minutters sutring. Hun sovnet! Fantastisk.

Er enig med deg at Ferber legger opp til at man skal gå inn litt for hyppig. Vi tenkte at vi fikk følge metoden slik den er, men jeg ser at vi godt kan øke intervallene litt i kveld.

Jeg er overbevist om at dette er løsningen for oss, og jeg kjenner mange som har brukt den med stort hell. heller det enn en usikkert barn som ikke selv forstår hvordan man slapper av!

nok en gang, takk for fint svar.

Ser du allerede har fått en del svar her, og at du har tatt en avgjørelse om du vil bruker Ferber på dagtid også.

Likevel vil jeg si at et spedbarn fort lærer seg forskjellen mellom dagsøvn og nattsøvn. (Forutsatt at du ikke bruker vognen som seng på dagtid også). Av den grunn ville jeg ikke brukt Ferber på dagtid, men latt det være noe for kveldsleggingen. Når hun har kommet inn i den rutinen er det myyye lettere for henne å finne roen på egen hånd på dagtid også.

Men det ser visst ut som om det funka i dag?

Ellers vil jeg si at før man skal begynne med Ferber er det veldig lurt å ha planen helt klar. Det er ingen metode man bare begynner med sånn plutselig en dag, helt ut av det blå... Det krever nemlig en god porsjon selvberskelse og uthodenhet; det kan være hjerteskjærende å høre gråten. Og det er viktig å huske at ingen metoder er tilpasset nettopp ditt eget barn. Det er helt avgjørende at man selv klarer å finne ut hva som passer deg og ditt barn. Individuelle tilpasninger av metoder er nødvendig :-)

Når en bruker Ferber må en være konsekvente hele døgnet. Der gjorde vi feil. Vi ga etter på dagen, så da ble kveldene 4 ganger værre enn før.

De små skjønner jo ikke hvorfor de blir tatt opp på dagen, men ikke kvelden. De skjønner nok ikke forskjell på dag og kveld heller.

Annonse

Beklager det, men jeg svarte jo på spørsmålet ditt også da. Vi slet med søvn og jeg snakket mye med helsesøster om det og hun sa vi kunne la henne gråte på dagen også....-altså bruke Ferber. Så det er det svaret jeg fikk der.

Så selv om jeg ikke orket bruke metoden, så er svaret at ja, du skal gjøre det også på dagen.

:-)

Nå har vi hatt vår andre kveld, og i natt sov snuppa fra kl. 19.30 til kl. 4.30 uten et pip! Og da spiste hun godt og sov videre til kl. 7. Fantastisk! Men hun gråt en del før hun sovnet i går kveld, og det er jo tøft å høre på. Men når jeg ser hvor bra hun sov og spiste, så var det verdt det. Vi skal helt klart fortsette med dette til hun sovner uten gråt. Det er enorme fremskritt, også på dagtid.

Takk for alle svar.

Hl

Åh så flott at det gikk bra. Ja, det er helt jævlig å høre på den hylingen, men en klarer liksom å stå mer i det når en ser resultat. Det gir litt mer motivasjon til å fortsette. Og når du ser hvor fantastisk blid unge du får på dagtid er det jo bare enda bedre. Nei, jeg husker første kvelden hos oss. Det var ikke lenge hun grein, men det føltes som timevis. Tror det var 12 min før det ble stille. Jeg satt i stua og burgrein jeg også med babycallen på full guffe. HALLO!!! Snakk om å be om å bli deppa. Det var noen kvelder det sto på men det gikk fort over. Nå angriper tulla mi senga: hyler høyt av glede når det er tid for en hvil. Får bare sove i sengen sin da, ikke i vogn... men men. Kan ikke få både i pose og sekk:)

hei, Ferber metoden er helt super spør du meg. Har ingen betenkeligheter med å bruke den. Brukte den på sønnen min da han var bare 4 mnd, og etter tre dager med endel gråting ble han verdens snilleste unge, sover alltid når vi legger han og han har blitt en helt annen enn han var før.

VÆR KONSEKVENT, det er det beste rådet jeg kan gi deg... Og stå opp til faste tider, legg henne til faste tider hver dag, selv om hun gråter. Små barn lærer fort, og for å være helt ærlig ville jeg ikke hørt for mye på alle som har i mot Ferber kuren..

De har enten snille barn eller så går de glipp av masse deilig søvn he he!!

Såpass ego er jeg da...

HJEEEEEELP!

inspirert av denne tråden her, og en grinete overtrøtt unge på armen bestemte jeg meg for å prøve metoden jeg også. (har vurdert saken og tenkt på det i lengere tid) datteren min er 6 mnd nå, så tenkte jeg fikk prøve da. og heller kapitulere hvis det skulle vise seg å være "vanskelig"...

datteren min er/var sånn at hun måtte rugges, ammes eller bysses i søvn. denne gangen la jeg henne i vogna, kysset henne natta, og gikk ut av rommet og sto utenfor og lyttet på gråten. som mor hører man jo veldig god forskjell på såkalt "klagegråt", "panikkgråt" og "trøtt/sovnegråt"..

...i 3 minutter "klagegråt" hun litt, og i 2 minutter "sovnegråt" hun, så SOVNET hun! ALENE! noe som ALDRI ALDRI ALDRI har skjedd før. tidligere har vi måttet rugge vogna over dørkarmen i opptil 15 minutter får å få henne til å sovne..

regner med at det blir litt vanskeligere neste gang, men nå vet jeg iallefall at det går an! jøsses.

-ferber-tilhenger-

jeg blir så glad når jeg hører om andre med gode erfaringer. Det er en ny verden å få et barn som finner roen selv. I skrivende stund ligger tulla mi og babler i senga si. Gråt i 4-5 minutter først, men så roer hun seg ned før hun til slutt sovner. Før brukte jeg masse tid hver dag på å amme henne i søvn. Nå kan jeg faktisk smøre meg en brødskive mens hun finner roen. jeg går bare inn til henne hvert 10-15 minutt. Hvis jeg går oftere blir hun bare forvirret. Så det er rådet til alle med barn under 6-7 mnd: Gå inn sjeldnere enn Ferbermetoden legger opp til, jf. innlegg over om at de ikke forstår at foreldre ikke blir borte selv om de går ut av rommet. Denne evnen kommer senere, og da er det viktig å vise at man er der.

Der sovnet hun. Tok 6 minutter denne gangen! Fantastisk. Det er beste er likvel at hun sover mye lengre økter nå enn tidligere. Fra hun var 2-5 mnd sov hun nesten aldri mer enn 45 min i strekk. Måtte trilles eller ammes videre i søvn. Mens nå med Ferber er det sjelden hun våkner før det har gått minst en time, gjerne halvannen. Mange gode bonussider ved denne metoden spør du meg.

Det jeg lurer på er om det er for sent å begynne m ferber når barnet kan reise seg selv opp og stå i senga?? har en sønn på snart 8 mnd som nå står og går rundt møblene.. Har til nå enten bysset eller brukt ferber light metoden på ham. Men det er så slitsomt å bære på en 10 kg baby i lengden og ferber light (står bøyd over køya og stryker ham på kinnet) tar knekken på ryggen etter at vi senket bunnen..:-(

Er det noen som begynte med ferber etter at de reiser seg?

uff.. denne gangen tok det en halvtime før hun sovnet.. det er vondt å høre på henne gråte, selv om jeg vet at det er til hennes eget beste. :(

gikk inn med 5 minutters intervaller, men det var nesten som om det var for ofte. siste gangen lot jeg det gå 8-9 minutter, og da sovnet hun like før jeg var på tur inn til henne.

får prøve å dra ut intervallene litt mer.

det tar 3 dager eller noe slikt? før de lærer å sovne av seg selv?

-datter på 6 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...