Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er så frustrert og sint i dag. Har vært hos fastlegen min med prinsessen på 2,5 år for å sjekke ørene. Det viser seg at trommehinnene er fortykket og at hun har masse vann i ørene. Dette hadde vært langvarig sa legen. Hørselen var nedsatt med 30-40 desibel pga dette. Da finner jeg det merkelig at ved 2 års kontrollen på helsestasjonen rundt jul var alt normalt...

Jeg har siden hun var 1 år vært urolig for hørselen og språkutviklingen hennes og ved flere anledninger gitt tydelig uttrykk for dette på helsestasjonen, men blitt avfeid med det vanlige svaret: "gi det litt tid" eller "gi henne mer oppmerksomhet". Er så forbannet på helsesøster og legen der som har sagt at alt er i orden, er redd for at prinsessen nå har gått glipp av verdifull tid for språkutvikling!

Puh! Mye frustrasjon her, måtte bare få det ut...

Noen som har lignende erfaringer?

Fortsetter under...

ikke helt det samma har jeg opplevd.. for hun minste er bare 11 mnd.. men jeg oppdaga det tidlig at det måtte være noe galt med ørene.. for hun lagde ikke lyder.. så vi var inn til øre nese hals når hun var 8 mnd og der var det veske.. dem trur at det har vært så tett at hun ikke har hørt oss snakka noen gang.. så no skal vi på kontroll snart så får vi se hvordan det ligger ann da!.. er det ikke bedre så må det gjøres noe.. men jeg ser bare hvordan hun henger etter så jeg forstår deg veldig godt jeg.. ikke artig å føle at ingen tar deg på alvor.. jeg synes du skal si hva du mener på helsestasjonen jeg.. sånn at ingen andre opplever det samma som deg..lykke til hvertfall..

Først må jeg si at jeg forstår at det er frustrerende å finne ut av at ungene er syke og at dersomoghvis så hadde sykdommen blitt oppdaget før. Men når det er sagt:

Vi har vært veldig fornøyde med helsestasjonen og har fått henvisninger derfra til både allergolog og øyelege. Akkurat det du beskriver hørtes jo ikke så lett ut å oppdage da, så det er jo forståelig at de ikke fant ut av det på sine kontroller. Og så er det jo sånn at mange unger ikke snakker noe særlig i ettårsalderen da. Mange unger bare babler til de er to år og det uten at det er noe unormalt i det hele tatt. Helsestasjonen skal jo heller ikke sykeliggjøre unger som er friske, så jeg syns nå det hadde vært mye verre om de hadde gjort det motsatte - skapt en massse styr for at hun ikke snakket og gjort deg kjempebekymra for ingen grunn. Da hadde jeg lurt på kompetansen da, men ikke når de legger til grunn normal utvikling for unger. De tar jo heller ikke noen spesiell hørselstest på toåringer - iallefall ikke her jeg bor, så hvordan skulle de egentlig funnet ut av det før? Det er jo greit å ha store forventninger til helsestasjonen, men de er jo ikke mirakelmennesker heller. Er jo en grunn for at vi har en helsestasjon for ett formål (forebygging) og fastlegen for et annet formål (medisinsk oppfølging) - litt forenklet sagt (fastlegen driver jo også med forebygging men ikke på samme måte).

Beklager hvis jeg virker litt krass, for jeg skjønner virkelig frustrasjonen din, men det er bare sånn at noen ganger tar det tid før en finner ut av ting, selv i Norge hvor vi tross alt er kjempeheldige som har så god oppfølging av barna og gratis helsetjeneste for ungene! Det positive er jo at nå har de funnet ut av det med datteren din og kan gjøre noe med det!

Hei.

Så flott at du er fornøyd med helsestasjonen din. Det er viktig å føle at en blir tatt på alvor.

Jeg er helt enig i at helsestasjonen ikke skal skremme med hva som kan gå galt, men i vårt tilfelle var det ikke slik. Her har vi gitt tydelig beskjed om at vi er bekymret for språkutviklingen og hørselen hennes. Dette ble sjekket første gang av både helsesøster og lege på helsestasjonen da hun var 1 1/2 år. Dette er noe som lett kan oppdages ved undersøkelse av øret. De fant ikke noe galt. Tok henne med til fastlege uken etter der han med en gang så at hun hadde noe væske i øret. Dette kunne være i forbindelse med nylig forkjølelse. Ble sjekket igjen etter en stund og da var det fint. Bekymret meg ikke så mye for språket da, siden hun ikke var så gammel. Dette var første gangen de ikke oppdaget noe.

Men språket kom aldri. Tok flere samtaler med helsesøster som hele tiden sa det samme, gi henne mer tid. Hun ble også sjekket ved 2-års kontrollen rundt jul, av både helsesøster og lege, ingenting galt, alt normalt. Når min fastlege nå ser at problemet med vann og fortykket trommehinnen har vart svært lenge, lenger enn før jul, dukker spr om kompetansen deres opp hos meg...

Som du sier er det jo bra at det nå er oppdaget og at noe gjøres, men hadde ikke jeg ignorert helsestasjonens vurdering og fått det undersøkt, lurer jeg på når det hadde blitt oppdaget.

Jeg forventer ingen mirakler, men å bli tatt på alvor og at de kan faget sitt nok til å oppdage relativt enkle diagnoser. Som du skriver skal de forebygge. Da gjelder det vel å forebygge nedsatt hørsel, redusert sosialt samvær, redusert mulighet til å kommunisere med andre også? Det tar tid å finne ut av enkelte ting, men tid er ganske dyrebar når en ser at barnet ditt er ensom og frustrert fordi hun ikke kan snakke med andre...

Jeg oppfattet deg ikke som krass, det håper jeg ikke du gjør heller :-)

Vi bare opplyse deg om at du visst du virkelig føler at dere ikke er blitt tatt på alvor, så kan du sende en formell klage til kommunelegen. Litt usikker her, men du kan ta kontakt med Pasientforeningen, der får du nok svar på hvordan du skal gå fram og hvem klagen i hovedsak skal først skal sendes til.

Visst HS har sviktet er det jo viktig at det blir belyst slik at ikke flere blir berørt på samme måte. Det er greit nok at HS ikke har den største kompetansen, men de skal ha nok til å ikke avfeie bekymrede foreldere (som man ikke kan forvente vet like mye som HS burde vite) som ofte gir uttrykk overfor HS at noe ikke føles riktig. Mener nå jeg da.

Annonse

Stusser litt, har dere ikke blitt sendt til spesialist? Hvis dette er så alvorlig som du sier bør jo en øre-nese-hals-spesialist vurdere henne. Vi har et øre-problembarn og fikk fjernet mandler+polypper samt lagt inn dren før 2 år. Det første er uvanlig på så små mens det er vanlig å legge i dren noe som sikkert er aktuellt for din datter.

Det var nå det: vi er ofte på kontroller og en liten forkjølelse gir vann bak trommehinnen mens andre ganger er det klart og fint slik det er stor mulighet for at det var når du var på helsestasjonen så de kan godt ha rett. Vi la som sagt inn dren rett før 2 år og språkutviklingen eksploderte.

Få deg en henvisning til spesialist så kan de følge opp datteren din.

Har omtrent samme erfaring som deg. I tillegg var jeg hos en lege som ville melde henne opp til logoped pga språkproblem! Nåja, for å gjøre en lang historie kort: jeg har hatt mistanke om dårlig hørsel siden hun var ett år. Hører det på konsonantforbindelsene mm. Nå er snuppa akkurat f ylt 3 år og fikk dren i ørene for to uker siden. Ny unge! Det går helt fint med språkutviklingen dersom jenta di får dren snart. Gå til fastlegen din snarest! Der får du henvisning til øre-nese-hals spesialist, så er du på ventelista for å få dren. Vi venta ca 2 mnd. Veldig greit å sette inn dren, og jeg er hønemor så det holder. Beklager rotete innlegg, men treåringen holder på å gå bananas med 17 mail flaggene... Lykke til!

Fastlegen har sendt henvisning om vurdering av ØNH-spesialist. Vi venter på innkalling nå. Han mente det var dren og evt. fjerning av falske mandler som var aktuellt.

Som du skriver, så kan det komme og gå med vann i mellomøret. Fastlegen hennes var derimot veldig bestemt på at det hadde vært svært langvarig hos henne, også på den tiden da hun var på kontroll på helsesatsjonen.

Godt å høre din erfaring ang. språkutvikling etter dren. Det er så tydelig for oss at hun ønsker å snakke. Hun finner på egne ord for å kunne kommunisere med oss.

Så godt å høre at det ble en endring for jenta di. Det er det vi håper på her også. Nå når det er oppdaget skulle vi jo helst sett at det ble gjort i går...Det var fastlegen som oppdaget dette og vi venter nå på time hos ØNH. Hos oss er det desverre 3 mnd ventetid på å få lagt inn dren. Vet du om de foretar noen slags prioritering på ventelistene eller går det kronologisk etter når du ble satt på listen?

Vi ventet under 2 mnd på Louisenberg i Oslo. Siden det er fritt sykehusvalg kan dere jo i realiteten bestemme selv. Vet ikke hvor dere bor men er dere i nærheten av Oslo er det Louisenberg som foretar flest operasjoner på småtassene i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...