Gå til innhold

Når merket dere at babyen fikk det trangere og begynte å sparke mindre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg er i uke 34. og allerede de siste ukene har jeg merket at det har blitt trangere. jeg kjenner babyen like mye som før. men det er mer press og fomling hvis man kan kalle det for det da!! han sparker ikke i ribbeina. men presser seg opp der¨:)

Press og fomling ja, akkurat sånn føles det her også. Er i uke 33, og synes sparkene har blitt helt borte. Nå presser den ut her og der, og romsterer litt. Men alt i alt er det mindre bevegelse og aktivitet nå enn det var for tre uker siden.

Skal opp og få en ctg senere i dag, føden er heldigvis veldig opptatte av at ingen skal gå og bekymre seg unødig. Hadde jo trodd at spark og bevegelser skulle bli sterkere ettersom babyen blir større, men egentlig er det det motsatte som har skjedd. De siste tre ukene har den blitt daffere og daffere.

Annonse

Hos meg beveger magen seg mer enn noen gang. Er i uke 38 nå. Men det er ikke så mye av de korte konsise sparkene, men mer at hele magen beveger seg når babyen gjør det. H*n tar virkelig spenntak der inne og presser oppover og nedover samtidig. Også kjenner jeg de små hendene fomle og kile meg helt nede i lysken, skikkelig rar følelse! For to-tre uker siden gikk det en dag uten at jeg kjente særlig med liv og på morgenen etter var det helt fullstendig stille i tre timer hvor det pleier å være skikkelig livlig. Da ble jeg engstelig, dro til legen som sendte meg videre til sykehuset. Mens de tok ctg på meg så våknet babyen og var mer aktiv enn noensinne:o) Og på ultralyd var alt bra. Gynekologen sa imidlertid at det er vanlig med roligere baby mot slutten. Så det er sikkert det som gjelder deg og. Men det er kjempefint å få det sjekket. På sykehuset var de veldig hyggelige og forståelsesfulle. Lykke til!

det går nok helt supert på ctg i dag!! alle babyer er forskjellige, min lille gutt har hele tiden vært forholdsvis rolig i forhold til andre ( slik jeg har oppfattet det når andre har snakket om spark). har i tillegg morkake frampå magen. det demper også. så lenge du kjenne babyen din hver dag så har den det sikkert bra!!! vi må slutte å sammenligne så fryketlig mye... vi er flinke til å fyre hveradnre opp;)

fortell hvordan ctg-en var da!!

Takk for det - jeg tror også det går helt strålende! Er ikke egentlig bekymret, og ba heller ikke om å få komme for å ta en ctg. Jeg bare ringte og spurte hvor lite liv det skal være før man har grunn til å begynne å bli bekymret. Sammenligner meg ikke blindt med andre, men hadde jo egentlig forventa at spark og bevegelser skulle bli hardere ettersom babyen blir større og sterkere, men når det er det motsatte som skjer er det forsåvidt greit å få sjekka at alt er på stell :-) Vet at de ofte roer seg når fødselen nærmere seg og det begynner å bli trangt men jeg er bare i uke 33 så jeg synes det er litt tidlig for det.

er 36+3 og det er ikke mindre aktivitet, men kanskje litt annerledes. Det er ikke de harde sparkene hele tiden, men her at han presser fotene ut av siden på magen nå. Og når han vil være riktig trivelig legger han fotene opp mot ribbeina...

Hei!

Ctg-en gikk kjempefint. Forklaringen på den endrede og reduserte aktiviteten mente de er at babyen ikke endrer posisjon lengre, og har dårligere plass, og at jeg derfor ikke kjenner like mye spark som tidligere. Den ligger fortsatt i hodeleie. De tok en halvtimes registrering, jeg fikk et kaldt glass saft underveis, det ga litt høyere aktivitet etter ei stund. Kraftig hikking ble også registrert. Så jo at den kan bevege seg temmelig mye uten at jeg kjenner noe som helst, og det i seg selv er jo litt beroligende i forhold til at jeg kjenner så lite. Ellers fikk jeg tips om at man kan forsøke følgende dersom det har gått lang tid uten at man har kjent noe: 1. Drikk et glass iskaldt vann, gjerne med isbiter (den velkjente) eller 2. Lag høy og brå lyd ved å slå på en kopp med ei skje el.l.. Dersom den ikke reagerer på noe av dette bør man ringe jordmor/føden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...