Gå til innhold

sykemelding gjøres omm til permisjon.

♥sjiga♥

Anbefalte innlegg

jeg fikk beskjed av en bekjent i dag at hvis man blir sykemeldt på slutten av svangerskapet som kan relateres til svangerskapet, kan meman risikere at dette blir trukket fra permisjonen. altså. si du er sykemeldt 1 mnd før permisjon, da kan de komme til å omgjøre slik at dette var en del av permisjonen din og du da får kortere perm etter fødselen.

det jeg lurer på er om det er noen som helst hold i disse påstandene?

jeg vet at jeg står i fare for mye sykemeldinger, grunnet kompilikkasjoner og jeg hadde bekkenløsning i forige sv, så sjansen er stor denne gangen å.

men ønsker ikke å miste tid med barnet, for det.

Fortsetter under...

Det er ikke riktig. Det ville innebære diskriminering av sykmeldte i forhold til de som jobber. Man skal i prinsippet ikke tape på å være syk i Norge.

Mange trygdekontorer er desverre av den oppfatning at dersom man føder før termin så omgjør de sykepenger gitt i de siste 3 uker før fødsel til fødselspermisjon. Ved 100% dekningsgrad spiller det ikke så stor rolle (bortsett fra eventuelt noen dager mindre med i feriepengegrunnlaget) da disse permisjonsdagene ellers faller bort. Dersom man har 80% dekningsgrad utgjør det derimot 20% lavere utbetaling for disse dagene. Jobber med permisjoner og sykelønn og vi hadde et tilfelle der trygdekontoret gjorde om sykpenger til fødselpenger for en av våre ansatte. Vi klagde først til trygdekontoret men fikk avslag. Klagde deretter videre til fylkestrygdekonoret og fikk medhold. Så det hjelper å klage dersom trygdekontoret gjør feil:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...