Gå til innhold

Trøbbel med tilvenning hos dagmamma.........

Anbefalte innlegg

Er det flere som dette ikke gikk "knirkefritt" hos? Dagmamma er kjempe-super, men snuppa er ikke fornøyd med å være der. Hun gråter mye i løpet av dagen, noe hun skjelden gjør hjemme. Hun er 1 3mnd, og går hos dagmamma mandag, onsdag og fredag. Hun har gått der nå i litt over to uker... Vil det gå seg til? Noen med erfaring?

Det er så fælt å være på jobb når jeg vet hun gråter og gråter........

Fortsetter under...

Det vil gå seg til om hun er der ma,ti,on,to,fr i to uker. Deretter kan du gjerne gå ned til annenhver dag. Tirsd og torsd kan godt være korte dager hvor du henter rett etter soving (la dagmamma sende en melding når dattera di er våken).

Så det beste dere kan gjøre, er å avtale med dagmamma at hun tar fire ekstra dager (som du selvsagt betaler for). Så får du finne på noe annet å gjøre i mellomtiden. Særlig 17.mai-uken (hvor jeg antar du egentlig bare trenger dagmamma mandagen og fredagen) ville få jenta di til å tro at dette med å av og til ha henne hos dagmamma, er noe du kanskje kommer til å slutte med.

Jeg har selv 3 dagbarn som begynte hos meg 1.mars, og var 12 mnd da. Alle er her 5 dager i uka. De var en times tid uten foreldre første dagen, så litt lenger, og fulle dager 4. og 5. dag. Over hode ikke noe problem for noen av dem. Heller ikke noe problem å starte igjen med fulle dager rett etter 10 dager påskeferie da de var 13 mnd.

Ja, jeg har vært borti tilfeller hvor ungen har hatt det litt sårt i begynnelsen, og det virker nesten som om det blir en vane for ungen at det skal gråtes litt. I de aller fleste tilfeller går det seg til, og om dagmammaen er flink, så greier hun nok å avlede henne og gjøre henne trygg etterhvert.

Det tar som regel lengre tid med deltidsbarn, men nå er det jo ikke mange dagene jenta di har "fri" etter hverandre, så det bør gå fint. Jeg skjønner godt at det er fælt for deg. Får håpe og tro at det blir bedre snart. Det er viktig at du sier ordentlig hade til henne, men samtidig viktig at du ikke drøyer for lenge med å dra. Da blir hun lett usikker, og tror hun kan påvirke deg til å bli.

Hvordan oppfører hun seg når du henter henne da?

Hei! Først må jeg bare si at jeg føler med deg og kjenner meg igjen! Det er en overgang både for deg og jenta di, og det er forståelig at dere begge synes det er litt rart. Trøsten er at det går over!

Vår sønn er en følsom gutt (er de ikke alle?), og han brukte lang tid på å venne seg til å være hos dagmamma. I begynnelsen (januar) gråt han når vi leverte han, og en del på dagen, men etterhvert bare om morgenen når vi leverte han (sa dagmamma). Etter ca 2 måneder var han helt husvarm, og smatt inn på kjøkkenet med en gang han kom innenfor døra. Da virket han helt OK med at vi dro på jobb, han vinket eller kom og ga oss kos før vi gikk.

Etter påskeferien (nesten 14 dagers opphold) begynte han å gråte om morgenen igjen, og det har vart i omtrent 3 uker nå. Men det blir litt mindre sår gråt hver dag, og dagmammaen forteller at det gir seg fort, og at han storkoser seg der. De er mye ute, og det er flere barn hos dagmammaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...