Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på min første kontroll idag, er 12+1. Fylte ut masse papirer, tok en gu, og urin- og blodprøver. Men legen ville ikke ta SF-mål eller høre etter hjertelyd, mente at jeg var for kort på vei. Ble ganske skuffet... Og hun sa jeg skulle bestille neste time til rundt st. hans. Det er jo 6 uker til! De har jammen kuttet ned i antall kontroller nå siden mitt forrige svangerskap. Er det noen som vet hvor mange kontroller man "får" nå?

Har bestilt time til privat ultralyd i neste uke, så det er jo en trøst...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4988743-skuffende-legebes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sendte legen henvisning til ultralyd da? Hvis ikke så kan vel det bli litt for sent når du er i uke 19..

Man bruker å ha ca hver 4. uke.. kontroll altså =) Men du kan jo evt ringe en jordmor, og be om å komme dit.. jeg går bare til jordmor

8 kontroller totalt, inkludert ul og jordmorbesøk.

De målte ikke slikt på meg heller da jeg var like langt som deg. Var på ul i uke 17/18 og skal ikke til legen igjen før i uke 24. Ganske lenge mellom hver kontroll syns jeg også. Men... Det går vel bra fordet:)

Jeg går også til kontroll ca hver 4. uke, men her hvor jeg går er det vel egentlig opp til meg selv hvor ofte jeg vil gå. Kan godt gå mer enn 8 ganger også hvis jeg ønsker det. Livmoren er for liten til å måle den ved 12 uker, det fikk iallefall jeg beskjed om forrige svangerskap. Jeg hørte da hjertelyd første gang i uke 14. Men jeg har som deg da, tatt tidlig ul begge svangerskapene mine for å se om det er noe liv! Klarte liksom ikke å vente! Er nå 19+6 og har tatt den ordinære ultralyden også. Stort altså! Lykke til!

Annonse

det er helt vanlig å ikke måle dette så tidlig det har aldri jeg gjort i allefall.

når det gjelder kontroller så er det jo mulig åspørre om å komme oftere, min lege ønsker at jeg kommer hver 4. uke mens JM mener legen gjør feil og mener jeg skal ha 7 kontroller og komme skjeldnere

Så her er det i alle fall ikkenoe vits å ringe JM

Da jeg var omtrent like langt som deg, 11+4, var jeg også på første kontroll. Legen skulle høre etter hjertelyd - kunne ikke høre noen verdens ting. Derfor skulle han titte med sitt eldgamle UL-utstyr - fant ikke babyen. Ble dritnervøs, han begynte å stille spørsmål som: "Har du brystspreng?" "Når testet du positivt?" o.l. Var akkurat som om han betvilte at jeg faktisk er gravid. Fikk henvisning til innvendig UL og var heldig og fikk time med én gang. Der så vi en hoppende, vinkende og normal liten tass.

Poenget er at de veldig sjelden kan høre fosterlyd så tidlig. Derfor var det fryktelig unødvendig av min lege å påføre meg slike bekymringer. Din lege er sikkert mer rutinert enn min med andre ord! Gled deg heller til neste gang, da blir det sikkert action. Babyen din er sikkert både hoppende, vinkende og har et slagkraftig hjerte - akkurat som min. De fleste er jo friske og fine, gudskjelov!

Lykke til!

Jeg var på sv.kontroll da jeg var 12+6 på vei. Jordmora sa hun ikke trodde hun klarte høre hjertelyden, men prøvde likevel og jammen hørte vi ikke raske "små" slag! Det forsvant veldig fort, men moro var det.. Det går jo an å prøve liksom, selv om det er tidlig??! Nå var jeg på min andre kontroll(er 20 +3) og nå hørtes hjerteslagene kjempetydelig:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...