Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min (snart 23 måneder) har plutselig begynt å slå andre barn. Han slår ikke oss eller lille broren(5 måneder), men andre barn selv når de er mye større enn hamblir slått. Jeg blir så frustrert og flaut når han gjør det. Vi prøver å forklare til han at de er ikke greit å slå andre og at det gjør vondt, men han skjønner ikke det. Håper det bare er en fase som går over. men hva gjør jeg helt til han kommer over den fasen:!?

Afsheen

Fortsetter under...

Husket at det lå en tråd inne på dette, så nå dytter jeg den opp. Hadde håpet at det lå flust med svar på den ser dere ;-)

Barnet vårt på 22 mnd har begynt å slå også nå. Tror ikke det er for å skade, men for å sjekke ut reakjsonene. Ser jo at noen andre barn begynner å gråte av det og da skal ungen vår til med kos igjen...

Mulig dette er en periode, men hadde vært fint med noen tips om hvordan man skal hindre dette. Vanlig tilsnakk fungerer ikke (nok) ennå.

Ikke enkelt dette. Og ikke alltid lett å si hva som hjelper, for det kan jo være ulikt med barna. Men selv har jeg erfart at noe som er viktig faktisk er å ikke gjøre for mye ut av det. Da mener jeg at en ikke trenger å forklare med mange ord, men dersom han slår, gå bort til han og si klart og tydelig ; "du får ikke lov å slå, han/hun får vondt."

Og så fysisk ta han bort fra den som ble slått.

De er for små til å forstå lange forklaringer, men vil allikevel få

hovedbudskapet.

Og så er det da den voksne som bestemmer når barnet skal få gå bort til de andre igjen.

Dette må nok gjentas flere ganger, og barnet kan bli sint når det blir tatt vekk. Det må det få lov til, men han/hun skal allikevel ikke få viljen sin.

Det er nok en fase han går gjennom, og husk,det er helt normalt. Men forstår godt at det er frustrerende. Det ordner seg nok :-)

Takk for svar Fiskeline! Godt å høre at dette er normalt. Da fortsetter vi med det vi gjør, nemlig omtrent som du beskriver det. Har også funnet på å iverksette en "time-out" hvor jeg tar barnet vekk fra situasjonen og setter det ved siden av meg i sofaen litt. Synes det er greit ennå siden det er så lite.

Vi har samme problemet, jenta vår på 21 mndr har kløpet og dyttet andre unger i ca 3-4 mndr nå.

Både i barnehagen og hjemme tar vi henne hardt, sier nei, forklarer at det ikke er lov, at den andre får vondt, og tar henne vekk fra situasjonen.

Noen ganger bare flirer hun og løper rett bort og gjør det igjen og igjen, andre ganger forstår hun budskapet og begynner å gråte og skal be om unnskyldning etterpå.

Vi hadde håper det ville avta nå, men det er fortsatt slitsomt hver gang vi har andre småbarn på besøk - det blir mye gråt og tenners gnissel (og flaue foreldre)

Gode tips, og erfaring med hvor lenge dette kan vare - mottas med stor takk !!!

(vi venter ny baby om 6 mndr)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...