Gå til innhold

Fra NÅR er det viktig og ikke løfte tungt??


Tinna*med nytt barn i juli!*

Anbefalte innlegg

-og hvordan kjenner man sine begrensninger? Jeg er nå i uke 5 og midt i oppussing og det som hører med, dvs. litt sjauing og løfting. (men jeg holder meg langt unna oljemalingen....). Når er det man skal være forsiktig og ikke løfte tungt? Og HVA er tungt?

Har ventet så lenge på denne lille spiren, så jeg ville ikke risikere å gjøre noe som kan være skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bar ett par skikkelige tunge handleposer lørdag og syntes jeg fikk skikkelig vondt i magen ... Er også redd for å gjøre noe galt.

 

Oppussing tror jeg at jeg overlater til mannen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje tatt det litt med ro angående løftingen. Har selv fått streng beskjed fra legen om å ikke løfte tungt og får ikke lov til å ha sex, men dette pga høy-risikosvagerskap. Det er noen som kan løfte tungt hele veien, men personlig hadde jeg holdt meg litt i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vant med å trene og løfte vekter og sånn er det ingenting i veien for å ikke løfte tungt....

Kanskje ikke om man har det vanskelig i svangerskapet og har fått beskjed av legen av å ta det rolig, så bør man vel gjøre det... Men ellers så er det vel ingenting i veien for å løfte...:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

Det varierer veldig fra person til person..

Jeg er førstegangsgravid og har ikke løftet noen ting etter jeg fant ut at jeg er gravid..

Vi flyttet også helt i begynnelsen og jeg løftet ikke en rye engang..

Hvorfor risikere noe når du har andre som kan løfte for deg? :)

Jeg er snart ferdig med uke 12 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er veldig vanskelig, jeg er selv 10+6 idag, og vi holder på å pusse opp kjøkkenet, og har nå lagt nyttgulv gjennom hele stua og kjøkkenet, så det har blitt en del løfting, og det har vært umulig å holde seg borte fra malingslukt, og sliping og pussing og sånt. Kan jo ikke la stakkar sambo gjøre alt alene, jeg er jo i fin form. Men jeg sier jo at jeg ikke skal løfte så tungt, men hva gjør man når det bare er oss to og han ikke har noen til å hjelpe han, da må jeg jo hjelpe, har ikke samvittighet til å sitte å se på at han ødelegger ryggen heller da.

 

Jeg kjenner at jeg får lett vondt i korsryggen nå,spes på høyre side, så er litt forsiktig, men jeg løfter nok mer enn jeg bør.

 

Jeg tror man bare må kjenne etter selv, er det tungt å løfte og du kjenner at du bruker muskler du helt ikke skulle ha brukt, så lar du være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt låsning i bekkenet før ( er førstegangsgravid nå) Jobber i barnehage og fikk grei beskjed av jordmor om å ikke løfte noe på jobben...blant annet barn og svære tunge trehjulsykkler som skal inn og ut av skuret hver dag...

 

Litt barne-løfting blir det jo i løpet av uka, det er ikke til å unngå..men er mye mer bevisst og lar heller andre gjøre det for meg dersom det er mulig. Jeg har vært snill og grei og løfta for alle andre gravide i flere år nå, nå er det min tur til å være litt prinsesse og å få litt hjelp!

 

Merka jeg var kaputt i bekkenet en dag da jeg måtte sette inn alle sykklene selv...det gjør jeg aldri igjen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk beskjed fra lewgen at det var så langt fra livmora til magemusklene at man ikke burde være forsiktig med løfting i det hele tatt.

 

Jeg jobber også i barnehage, og det jeg prøver å passe på er at ungene ikke kommer hoppende på magen, ellers går dagene som normalt. Men er bare 7 uker gravid jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tror man bare må ta det etter "dagsformen"...og vet man at man er belastet med plager fra før så er det jo greit å være litt føre var i stede for etterpå-klok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg synes det virker ganske tåpelig å ikke løfte noenting. Lykke til med å ikke bruke noen muskler i 9 mndr... Folk har jo gått gravide siden tidenes morgen, og likevel er det mange folk i verden...

Litt småløfting kan ikke skade dersom alt ser ut til å være normalt, dessuten er det et fåtall som jobber i byggebransjen og løfter tunge murstein... de fleste kvinner har litt andre typer yrker, og det er noe å løfte på riktig måte også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt bekymra for dette pga har en del tunge løft i jobben (opptil 20kg sekker). Snakka med legen min om det og hun sa at det var ingen fare med. Dersom spira var ment å sitte så satt den!! Hun mente at risikoen for spontanabort var like stor om jeg bare lå utstrakt på ei seng uten å gjøre noen ting. Man bør bare ta hensyn til om man føler ubehag ved å løfte.

 

Det er derimot viktig å løfte riktig for å unngå å få vondt i ryggen (gravide kan visst være litt mer utsatt for det).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonym oppfor her.

Kan vel ikke være mulig at vi skal unngå å løfte noe som helst i et vanlig svangerskap,omtrent fra dag 1 vel???

Det kommer ikke eg til å tenke på,og som hun andre her skriver,at viss det er ment at spiren skal fortsette å være inni der,så tåler den løfting også.

I følge noen her så skulle eg vel mista for lenge siden eg då,

som rir,løfter tunge saler,datt av hesten for etpar uker siden-

men heldigvis er alt som det skal;-)

 

Spørsmålet er vel fra HI,fra NÅR,og det glemte eg nesten å svare på..

Føl deg frem,men eg ville ikke brydd meg før etter uke 25 for min del hvertfall.. Den kommer ikke ut før den skal uansett!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange nyttige svar dere! Jeg trener jevnlig og er i super form så jeg skal ikke være helt anti-løft. Da får man ikke gjort et grann da jo -. Men tror det er viktig å lytte til kroppen, og på hva man er vant med fra før av. Hvis man plutselig begynner å løfte tungt over lengre tid, er vel kanskje ikke så heldig. Skal også prate med legen min på 1.e gangs kontrollen 26. mai.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...