jensemamma Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Til dere som har prøvd Ferber. Jeg har en datter på 5 mnd som i det siste har fått ligge å "skrike" litt for selv å finne roen om kvelden. Det går egentlig veldig fint, og hun sovner raskere å raskere. problemet er at hun fortsatt våkner et par ganger om kvelden før hun sovner for natten (og hun våkner i tillegg et par ganger for mat, men det er jo greit nok). Hva gjør dere da? Skal man på'n igjen med skriking da? Synes ikke jeg får svar på dette noe sted. Det står bare om leggingen om kvelden. Takknemlig for svar, og dere som ikke liker Ferber: Ikke kommenter innlegget!
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Vi brukte ferbermetoden. Gutten min er fortsatt sånn at han kan våkne en gang eller to, eller tre, før han klarer å sovne skikkelig for natta. Jeg har funnet ut at ofte er han bare litt tørst, så når han våkner og skriker så går jeg inn, gir han vann, snakker minst mulig til han. Når han har drukket så mye som han vil ha, så legger jeg bamsen hans opp til ansiktet hans, sier natta, og går ut. Før så kunne han skrike en liten stund før han sovna igjen, men nå sovner han igjen med en gang (nesten alltid). Han skjønte dette også etter en stund. Gjør du dette så må du være konsekvent, eller så lærer hun ikke. Men det visste du sikkert allerede. Skriker hun kjempelenge så gå gjerne inn å sjekk til henne at hun ikke har satt fast en fot mellom sprinklene eller noe sånt. Lykke til! =)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har aldri brukt "skrikemetoder", men om jeg har forstått rett gjelder det å være konsekvent. Om hun må skrike når hun legger seg, men slipper skriking når hun skal sove etter å ha våknet vil det jo være veldig forvirrende for en baby. Så jeg antar det blir en ny runde ved hver våkning. Mener også jeg har lest at Ferbers metode ikke bør brukes til babyer under 6 mnd. De klarer ikke skille mellom handling og konsekvens før 6 mnd alderen. Lykke til!
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Jeg begynte med ferbermotoden da småen var 5,5 mnd. Jeg tror ikke han hadde vært klar for det tidligere, men alle kjenner sine egne barn best, og HI ville helt sikkert merket om det ikke var bra for tulla. Men nå har hun jo begynt med det, og det gir jo resultater, og da blir det dumt å kutte ut nå. =)
jensemamma Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2006 Høres logisk ut å la henne gråte når hun våkner utover kvelden også. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå