Gå til innhold

Er folk virkelig nødt å være uhøflig?

Anbefalte innlegg

Var i konfirmasjon i går.

Bunaden passer ikke pga. graviditeten så jeg hadde kjøpt nytt skjørt i sort og hvitt med med sort singlet under under en sort dressjakke. Syntes selv jeg var litt fin :-)

Første damene sier til meg når jeg kommer ut på terassen er : åh så stor du er blitt.........når er terminen? Sååå lenge til og så de tre vokse mnd. igjen????? Du kommer garantert til å bli veldig stor.....

Ja,ja det går nok greit så lenge du er i så fin form som du er??????

Jeg har lagt på meg 5 kg. og og ja, magen er større denne enn forrige gang. Men sist gang kunne ikke folk se at jeg var gravid før i uke 27................

Og jeg er normal slank i utgangspunktet så når kroppen endrer seg viser det kjapt men likevel..........

Jeg smilte fint og sa at alt går så fint og prøvde å få temaet over på noe annet.....

Men jeg blir så irritert og lei når folk sier slik :-(

Fortsetter under...

Folk er slik.Vet ikke hvorfor,men når det gjelder størrelse på folk,så er de veldig opphengt i det.Det gjelder ikke bare når en er gravid.Har selv en del kilo for mye og det får jeg høre,til stadighet.Folk har også sagt at jeg ikke trenger å legge noe på meg,siden jeg har så mye fra før.Da blir jeg irritert eller rettere sagt forbannet.Vi har da et foster,fostervann og morkake som alle andre.

Folk mener jo absulutt ikke noe negativt når de sier at du er blitt stor/kommer til å bli stor. De sammenligner deg jo bare med andre gravide. Har ikke noe med hvor feit du er eller ikke. Selvfølgelig er det et tema når man er gravid. Man vokser jo nesten ut av sitt gode skinn:) Ikke noe å bry seg om!

HELT ENIG!! Hvorfor mååå folk si "åååh du kommer til å bli stooor!". Det vet de faktisk ingenting om. Jeg er vissnok stor til å være i "kun" uke 25, men jordmor sier at det kan flate seg ut og at jeg ikke trenger vokse så mye de neste ukene. Hater spesielt denne kommentaren: "Du er like stor nå som jeg var da jeg var høygravid"..........javel og så da.... Dessuten tror jeg folk glemmer ut hvor store de egentlig var selv, den kvinnelige psyken er jo laget sånn...også når de ser bilder av seg selv i etterkant innser de jo at de var ganske mye større enn det de husker. Ja, hold det for dere selv sier nå jeg...

Helt enig, irriterende folk!

Aller helst burde en nok svare med samme mynt, men det er jo stort sett ikke lett å komme på noe slående akkurat i rette øyeblikket. Kanskje vi burde hatt noen kommentarer "på lager" ?

Jeg har heldigvis sluppet unna slike kommentarer som du nevner til nå, jeg er 22+2 idag. Har faktisk fått etpar mer koselige kommentarer til nå, som "å, så koselig å se litt 'babymage' på deg", m.m.

Uansett, vi bør prøve å heve oss langt over slike kommentarer.

Ha en strålende soldag, "magedamer".

Skjønner godt hva du mener. Har selv en svigermor som knapt snakker om annet enn hvor stor jeg har blitt. Jeg freser, men mannen min sier: "Slapp av, med det å være gravid følger ofte en forståelse at man har en offentlig tilgjengelig kropp. Endelig har min mor anledning til å kommentere noe som ellers er helt utilgjengelig for henne. Drit i det".

Selv har hun hatt masse vektproblemer, og skjønner ikke at andre ikke nødvendigvis har det - selv om man ikke har 60-90-60 mål. Men uansett setter sånne kommentarer seg litt - man blir litt lei seg, og lurer på om de siste månedene kommer til å bli i form av flodhest, helt uten evne til spontane bevegelser og med årevis av trening og sulting for å komme tilbake i form.

Nei, pokker heller. Kan ikke folk begrense seg til å kommentere sine egne kropper, hvis de absolutt er så opptatt av størrelse.

Annonse

Rolig, rolig..

Leste bae det første innlegget her, MEN

Hvorfor er dette så uhøflig?

Syns det er hyggelig når noen kommenterer magen..selv om den er stor..

De mener da ikke noe VONDT med det?!!

Tror de fleste får høre hvor store de er, fordi de fleste ser ikke gravide damer hver dag som de kjenner, så man glemmer mellom hver gang.

Slapp av litt..

Skjønner ikke hvorfor dere blir så sinte. Jeg har selv veldig stor mage til å være 24 uker på vei, og må si jeg heller foretrekker at folk kommenterer magen fremfor at de overse den. Jeg vet jeg er stor, og er stolt av magen min. At andre legger merke til den er bra! Tror ikke folk legger noe vondt i å si at magen har vokst. De vil jo bare inkludere seg i lykken din.

Selvfølgelig er det frekt å kommentere kroppen til noen andre!?

Det er da ikke noe man gjør til vanlig heller. Og jeg for min del driter i hva som er 'ment' med det. Det er ikke hyggelig å få høre ørti ganger om dagen at man har blitt tjukk. Og den som har problemer med å forstå det er rett og slett lite empatisk.

Jeg synes det er flott at noen har begynt å kommentere magen min jeg. Den er ikke stor ennå.. men gleder meg masse til den blir større.

Det er da ikke frekt å kommentere at magen vokser?? De vet jo at det er en baby inni der??

Hvis en selv føler seg feit eller fryktelig stor er det kanskje ikke så moro... men jeg synes ikke folk er frekke om de kommenterer en voksende garvid mage. De aller fleste mener dette positivt.

Det er jo fryktelig mange forskjellige måter å kommentere størrelsen på magen - og slik jeg leste hovedinnlegget var det av den ikke så hyggelige varianten, med vage antydninger om at den er altfor stor. Slik kjenner jeg igjen fra min svigermor, som jeg nevnte overfor, og jeg synte ikke det er ok. Ikke fordi jeg syntes at jeg har blitt for stor, nødvendigvis, men fordi hun maser om det hele tiden. Jeg har til og med sagt til henne at jeg syntes det er helt irrelevant hvor stor den er, men sikkert fordi hun aldri selv har forstått vekt som en irrelevant størrelse så klarer hun det heller ikke med min gravide mage nå.

Fra andre - venner og kollegaer - har jeg fått andre kommentarer, som har vært superhyggelige. Feks: "wow, så flott kul du har fått nå!", eller "så fin mage du har". Det er en helt annen måte å kommentere magen, som også forsåvidt handler om at den har blitt stor, men likevel med et helt annen måte å si det på.

Selvfølgelig er det rart å skulle overse eller ikke kommentere det faktum at man har en mage som vokser, men det finnes så mange ulike måter å kommentere det på. Noe av det hyggeligste syntes jeg er når folk husker forteller egne gode minner fra det å være gravid, eller når det utløser prat om hvilken velsignelse det er å faktisk være så priviligert å få bære frem barn - og ha dem til låns resten av livet!

Det er så utrolig mange langt mer interessante ting knyttet til en gravid mage, enn akkurat hvilken størrelse den har i forhold til en eller annen innbildt normalitet. Syntes jeg....

Du er ikke den eneste som har vært gjennom det. Jeg synes ikke jeg er like stor som sist jeg var gravid, men allerede i påska kom min kjære mor og tante med kommentaren om at "Oj, så stor magen din har blitt allerede nå. Du er jo ikke så langt på vei enda..."

Synes selv jeg ikke hadde så stor mage, men ble jo mer obs på det plutselig. Ikke gøy i det hele tatt, og ble skikkelig lei meg for det.

Har lagt på meg fem kilo og er i uke 25. Synes ikke det er så mye, så da blir man litt lei og irritert av å få sånne kommentarer.

Annonse

De tenker seg ikke helt om...

Men om du føler at det er ubehagelig, så er det din oppgave å si det til dem. Eller komme med kommentarer (gjerne sarkastiske, hehehe)

F.eks:

* Ja, det var oppløftende ord. Så du mener jeg er feit?

* Var du kanskje mye mindre da du var gravid?? (hehehe)

* Bryr det deg om jeg ikke blir kvitt de overflødige kiloene etterpå??

blabl

hehee..

Jeg er litt sarkastisk mot folk som kommenterer størrelsen min. Fordi det er et sårt emne for meg, og fordi jeg vet at de som har vært gravide tidligere BØR VITE DET!!!!

Jau....

Synes ikke du høres stor ut i det hele tatt jeg..Jeg er i uke 17 og har lagt på meg 5 kg..Man blir jo stor. Livmora vokser jo. Herregud så teite folk er. De unner en liksom ikke å føle seg fin når man er gravid en gang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...