Gå til innhold

Om å bli satt igang ved termin ved stort barn

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en stor gutt sist med en del komplikasjoner. Mistet mye blod, måtte ta ham med vakum osv. osv.

Har nå vært til vektestimering (av ovennevnte grunn) og de har estimert ca. 3,9 kg allerede i uke 38 (ca. 1 uke siden). Hva skjer nå hvis jeg kommer til termindato og ingenting skjer? Kan jeg kreve å bli satt i gang? Hvem gjør jeg ev. det til? Ringer jeg føden, eller kontakter jeg jordmor/lege som igjen kontakter føden?

Jeg har veeeeeldig lav blodprosent og jernlagre, så legen er litt bekymret hvis blodtapet blir like stort som sist. Blodoverføring er selvsagt en mulighet, men ikke noe jeg ønsker meg akkurat.

Når skal jeg liksom reagere?

Fortsetter under...

Er i akkurat samme situasjon som deg. Fødte barn 5 kg forrige gang, med vakum.... Da ble jeg igangsatt på termin. Barnet er estimert stort denne gangen også, men jeg har allerede fått innvilget planlagt keisersnitt!!! Legen på sykehuset sa til meg at barnet kunne bli opp mot 5 kg til termin denne gangen også, igangsetting før termin var uaktuellt da det like gjerne kunne ende opp i vakum eller hastesnitt. Da jeg sa at jeg heller ville ha planlagt keisersnitt, sa legen at hun støttet dette fullt ut... så den saken var veldig grei. Er kjempeglad for avgjørelsen da jeg vet hva som skal skje, jeg slipper å grue meg, og barnet får være hos meg hele tiden- og også far!!!!

Du bør snakke med jordmor eller legen din. Jeg har termin om 2dg. Babyen ble i uke 33+0 estimert til mellom 2.8 - 2.9kg, og fødselsvekt er estimert til 4.4 - 4.5kg. Jeg venter nr. 2 og føstemann veide 4370g (da gikk jeg 6dg over termin).

Jeg skal til kontroll på termindagen, og da kommer jeg til å spørre jordmor om hva som må til for å bli satt i gang. Fødselen med førstemann var lang og hard, jeg hadde to fødselsleger inne for å vurdere om de skulle gå inn og hjelpe til med vakum/tang. Men pga at gutten min hadde så fin hjertelyd ble det bestemt at det var bedre at jeg prøvde selv, og det gikk jo bra (etter over 2 timer med heftige pressrier!)

Så hvis ikke fødselen skjer innen onsdag skal jeg hvertfall høre om hva som må til for å få igangsettelse pga størrelse.

Hmmm...takk for svar. Jeg skal til jordmor den 12. mai, så da skal jeg nevne det for henne. På Gyn.avd. på sykehuset, hvor jeg tok UL, sa de bare at "det går jo som regel lettere med nr. 2, for kanalene er mer åpne, og det er jo ikke så lenge siden du fødte sist...." osv. Hun var til og med ute og snakket med en fødselslege mens vi ventet, og det virket som det ikke var noen grunn til å planlegge KS, men at det beste var å vente på at det startet av seg selv.

Dessuten - vektestimering er jo ikke nøyaktig, det kan jo være at babyen "bare" er på 3,3 kg, f.eks.

Uff, ikke lett dette her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...