Umpa-Lumpa-Tykk rundt rumpa Skrevet 7. mai 2006 #1 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg sliter med lavt stoffskifte, men det er akkurat på grensen før jeg må ta medisiner for det. Jeg har lest her på BIM, (andre innlegg), at folk med Stoffskifteproblem ikke blir så lett gravide. Noen som kan si meg hvorfor og om det er noe hjelp å få fra leger i en sånn situasjon? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4981349-er-det-noen-her-med-stoffskifteproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kastafiore Skrevet 7. mai 2006 #2 Del Skrevet 7. mai 2006 Hei, jeg har nettopp funnet ut at jeg har hypothyerose, dvs lavt stoffskifte. Det er kanskje det du har? Jeg skal ta flere tester før jeg skal starte på medisin, men legen min sier at hvis jeg blir gravid igjen skal jeg få oppfølging med hensyn til hormoner og stoffskifteproblemer. Jeg vet ikke så mye enda om hvorfor det er vanskelig å bli gravid (selv har jeg ikke problemer med å bli gravid, men jeg har hatt tre spontanaborter på ett år). Men uregelmessig mens er jo ett av symptomene på hypothyerose. Jeg har funnet endel informasjon på http://www.thyro.net. Jeg leser med skepsis, det er så mange rare meninger (særlig når det gjelder kosthold, hva man skal eller ikke skal spise - lett å surre seg vekk i uriktig informasjon på nettet og alle er vi forskjellige). Jeg vil anbefale deg å snakke med legen din, hun kan sikkert forklare deg mer. Eventuellt kan hun henvise deg til noen som kan svare. Hormonlabben på Aker sykehus kan mye om dette, jeg antar jeg blir henvist videre dit snart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4981349-er-det-noen-her-med-stoffskifteproblemer/#findComment-4981753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lindynatt Skrevet 7. mai 2006 #3 Del Skrevet 7. mai 2006 et av mine tidligere innlegg med litt info om dette: Til og med lave funksionsforstyrrelser av skjoldbrukskjertelen (SK) kann ha en negativ innflytelse på fruktbarheten. Produserer ikke skjoldbrukskjertelen nok hormoner, snakker man om en underfunksjon (Hypothyreose) Dette kan føre til at kvinnen ikke blir gravid fordi kroppen reagerer med å forandre utskillelsen av seksualhormoner. Ved abort, også veldig tidlige aborter rett etter unnfangelse, er ofte på grunn av en Sk underfunksjon. Man må også være klar over at en suksess ved ivf/icsi behandlinger også er avhengig av en bra instillt skjoldbrukskjertel Kvinner som har en overaktiv SK, altså en overfunksjon (Hyperthyreose) har stort sett mindre problemer med å bli gravid - hvis da ikke overfunksjonen medfører dannelse av f.eks endometriose, Cyster på eggstonne eller myomer- da kan sjansene for an abort være litt høyere enn normalt. SK innflytelse på fruktbarheten er ofte ikke noe gynekologer vet nok om eller noe de tar alvorlig nok. En amerikansk forsker oppdaget i en studie at ca 25% av kvinner som var i behandling i en fruktbarhetsklinkk (dvs i Norge, sykehus o.l) hadde en uoppdaget lett SK underfunksjon. Hovedproblemet er at fastleger og spesialister ofte jobber med SK diagnosestandarer som ikke tilsvarer de nyeste standarne. For å gjøre det helt tydelig: I de fleste praksisene blir kun viderekommende underfunksjons tilstander diagnostisert, mindre, og til dels ikke så tydelige underfunksjoner som kan ha negativ innflytelse på furktbarheten og trivselen, blir ikke oppdaget. Ofte behandler man symptomer/ sykdommer som kan komme av en syk SK f.eks tidlig overgangsalder, defekt på det gule legeme, høyt prolaktin, PCO, abort, cyster, endometriose... med en enorm innsats t.o.m ved undødvendig ivf, i stedetfor at man sjekker SK grundig etter de nyeste informasjonene/ behandlignsmetodene. Nye erkjennelser om diagnose og behandling av en SK underfunktsjon. De siste årene er det blitt klart at de gamle norm verdiene man bruker for å dømme sjoldbrukskjertelens hormoninnstilling (de samme normene de fleste legene pr i dag bruker) er altfor store og derfor blir mange SK underfunksjoner ikke oppdaget og behandlet I tillegg viser nyere studier, at SK hormonerstattning ved hjelp av L-Thyroxin (T4)-Monopreparate bare hjelper en del av pasientene med SK underfunksjon. Disse nye infromasjonene er ikke særlig kjennt hos de fleste legene. I USA har foreningen for endokrinologer for ikke så lenge siden bestemt seg for å grense inn SK normalverdiene og retter seg derved etter forskningsresultatene. 1. Hva bør SK vrediene ideelt sett være når man ønsker seg barn? I labratoriumet er den grundleggende diagnosistiseringen først og fremst bestemmelse av TSH og SK hormonverdiene FT3 og FT4. Disse verdiene bør man sammenlikne med følgende informasjoner da mange leger fremdeles ikke er klar over at de gamle verdiene ikke er i orden: De nyeste anbefalingene fra espertene ser slik ut. TSH bør idealt sett være tett rund 1,0. Verdier til og med 1,5 og 2,0 kan være helt ok hvis resten av hormonene, syklusen og deng enerelle tilstanden er bra. FT3 og FT4 burde være i midten/overe del av labratoriets normverdi, men ikke for tett til den øverste grensen (fare for overfunksjon) Verdier i nedre eller på grensen til nedre del av skalen kan tyde på en SK underfunksjon. Enhetene/ normene for ft3 og ft 4 er forskjellige fra labratorium til labratorium. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4981349-er-det-noen-her-med-stoffskifteproblemer/#findComment-4981831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
telma73 Skrevet 8. mai 2006 #4 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei Jeg har hatt hypotheriose fra fødselen av, men har aldri hatt noe problemer med det. Har tatt Levaxin fra jeg var et par uker gammel, og gått til legen en gang i året og det har vært det. Det er ikke derfor vi sliter med å få barn (har mann med dårlig sædkvalitet). Ville bare si at når hormonnivåene er på plass igjen, er det ikke noen grunn til å frykte at du ikke kan bli gravid. Man må ha litt ekstra oppfølging underveis, fordi kroppen kan forandre seg, og ha behov for litt andre doser enn normalt, men ellers er det ikke noe problem. Forøvrig er hypothyreose en av de veldig få lidelsene i verden som har en medisin helt uten bivirkninger. Så hvis det er det du har så kan du prise deg lykkelig for det. Lykke til med videre hormonbehandling og graviditet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4981349-er-det-noen-her-med-stoffskifteproblemer/#findComment-4985668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umpa-Lumpa-Tykk rundt rumpa Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 8. mai 2006 Takk skal dere ha for flott tilbakemelding. Da vet jeg litt mer hva jeg har å håndtere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4981349-er-det-noen-her-med-stoffskifteproblemer/#findComment-4987587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå