Gå til innhold

April: Hvordan er måltidene hos dere?

Solstråle*

Anbefalte innlegg

Spiser de mye selv? Eventuelt hva spiser de selv og ikke? Hvordan går det nårt de spiser selv? Hvor flink er de? Hvordan har dere gjort det?

Grunnen til at jeg spør er at jeg føler at andre 1 åringer kan så mye mer enn Mathias Emil. Ikke fordi han er treg, men mer fordi jeg ikke har latt han prøve seg. Han er jo så liten, tenker jeg!

For å svare på mine egne spørsmål, så spiser han av og til skiven selv. Men det blir for det meste bare tull og tøys og lite spising.

Frukt, spesielt pære går helt fint.

Middag og grøt har han ikke fått prøve seg på enda. Ikke å drikke alene av glass heller.

Har ingen aning på hva han bør klare selv nå.

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke like lett dette her, jeg melder meg inn i klubben av oss som klør seg i hodet...

Matilde har blitt en racer på å spise skive selv, til og med med skorpe (hvis den ikke er for hard/skarp). Deler skiva i tre deler på langs og så får hun en og en stripe i hånda. Sølet begrenser seg da faktisk til området rundt munnen (ikke helt bak til ørene og i håret heldigvis) og hendene.

De siste dagene har vi spist mye melon i forskjellige varianter, og hun har spist alt sammen selv (har vært kuttet opp i halvstore biter. Søl - ja, men hun spiser det sjelden hvis ikke hun får holde selv. Jeg kan kanskje lure inn en bit hvis hun har en i hånda, og sånn sett hjelpe henne litt. Gjorde det på den måten med brødskive tidligere (sånn at det å få i henne ei skive ikke tok 3 timer, nå går det unna på et kvarter).

"Blaut" mat spiser hun ikke selv (middagsglass, sausemat, grøt etc), men pølser kuttet i biter går ned på høykant (gaffel er overflødig). Hvis hun får holde en skje mens jeg gir henne feks yoghurt så dypper hun skjeen litt og smatter på den mens hun nikker, men hun har ikke helt dreisen merker jeg. Tror jeg utsetter det litt, men erfaring fra brødskive er at hun får taket på det hvis hun får "leke" litt med maten underveis. Også morro å se at hun har lært seg sin begrensning når det gjelder størrelse og antall på biter som går inn i munnen på en gang :oD

Bruker fortsatt tutekopp og har nå fått skikkelig grep om den og har også forstått at det er lettere å få vannet ut av MagicCup'en dersom hun holder den rett vei ;o) Sugerør er også en enkel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...