Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Har ikke tidligere vært noe særlig her inne (mest på slitere) men nå har situasjonen utviklet seg litt og kan jeg vel kanskje etterhvert si at jeg også hører til her inne.....

Vi er nå søkt inn til IVF på riksen og har nettopp fått et brev. (sikkert standard som de sender ut til alle)

Men i brevet står det bl.a. følgende: " Avgjørelsen om hvorvidt behandlingen kan tilbys bygger på en vurdering av medisinske og psykososiale forhold..... Legen kan innhente den informasjon som er nødvendig, for å foreta en helhetsvurdering av paret."

Hva slags informasjon er det de skal ha og hvordan innhenter de det?

Kjenner at jeg er i ferd med å frike fulstendig ut av dette brevet og det er mange ting som surrer rundt i hodet. Er det mange som ikke blir godkjent til IVF og hva skal til for ikke å bli godkjent. Er livredd for at min tidligere sykehistorie skal gjøre at vi ikke får lov......

Hadde for en del år siden en kraftig depresjon og utviklet mye angst men fikk god hjelp og kan vel si at jeg er frisk nå. Noe angst dukker opp av og til men nå kjenner jeg symptomene og klarer meg fint. Fungerer godt både på jobb og sosialt.

I tillegg har jeg og min mann vært sammen i snart 12 år, bodd sammen i snart 8 og vært gift i snart 2 år. Vi er begge i jobb og eier eget hus. Og skal jeg være ærlig tror jeg vi har alle muligheter til å bli gode foreldre...men likevel kjennes det ut som jeg skal opp til livets største eksamen.

Vel dette ble veldig langt men ble så stresset av dette brevet og klarer ikke å la disse tankene ligge.......Har hatt brevet i skuffen i snart en uke....

Hadde vært fint om noen av dere har noen erfaringer å dele :)

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4977904-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du er stresset så jeg tenkte jeg skulle svare selv om jeg ikke kjenner til alle prosedyrene i Norge.

SOm jer har fulgt med på her inne forstår jeg det slik at der er overhodet ikke like vanskelig å få godkjent IVF som evt. adopsjon - det er visst en mer omfattende prosess. hovedsaken er at de nok vil se om du er frisk nok til å gjennomføre en graviditet, og at barnet vil få et stabilt hjem. Her på Island så ble vi bare spurt om endel fysiske sykdommer som evt. gjør en graviditet vanskelig, og det var et krav om at man hadde vært registrert på samme adresse i minst to år, som samboere eller gift. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye, det at du har hatt endel psykiske problemer for noen år siden spiller ikke så stor rolle når det er lenge siden og du er stabil idag, hvis du hadde mer alvorlig psykisk lidelse som er ustabil ville det kanskje sett litt annerledes ut. men som sagt tror de hovedsaklig er opptatt av det fysiske slik at det i utgangspumktet ikke er noen fare for deg eller fosteret ved en graviditet. Noen som har vært igjennom dette i norge kan jo fortelle mer.

lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4977904-noen-som-vet/#findComment-4978384
Del på andre sider

Hei susse:-)

Vet ikke noe sikkert om dette her, altså, men vil bare fortelle litt om oss. Kanskje det forhindrer at du freaker ut;-)

Jeg tror nok også, som sailor sier, at det er lettere å få godkjent ivf enn adopsjon. Jeg er voksent barn av alkoholiker, og som en senskade av det jeg opplevde i barndommen, så har jeg utviklet angst. Det er fem, seks år siden mitt siste angstanfall, men jeg kan kjenne det ligger der enda. Men om det skulle komme et anfall nå, så vet jeg hva det er og kan takle det. Da jeg fikk mitt aller første anfall, så trodde jeg det var hjerteinfarkt, og dro med blålys til sykehuset.

I tillegg til dette her, så sitter jeg i rullestol. Har egentlig et veldig stort handikapp, men klarer meg 99% i hverdagen

(har litt problem med takvasking:-))

Jeg var også veldig spent, naturlig nok, på om vi ble "godtatt" som foreldre.

Det ble vi, og idag er jeg på spraydag nr.5:-)

Kanskje dette kan roe deg ned litt, susse og ikke bruk så mye energi på å bekymre deg for at dere ikke skulle være gode nok foreldre.

Nå skal det sies at vi har ei "hjemmelaget" jente på tre år, og hvorvidt det spillte en rolle i avgjørelsen, det vites ikke. Kanskje litt i forhold til dette med handikappet mitt. Men kanskje ikke.

Lykke til videre!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4977904-noen-som-vet/#findComment-4981141
Del på andre sider

Hei på deg!

Dette lettet faktisk enormt :)

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette men det at du har litt bagasje (som er trist) hjelper, for da vet jeg at også min bagasje ikke behøver å spille noen rolle.

Så tusen takk for at du delte dette!

Du har jo kommet mye lengre i prosessen så du må ha masse lykke til og jeg håper at det sitter som et skudd!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4977904-noen-som-vet/#findComment-4990498
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...