Gå til innhold

Hva ser man på UL i uke 12-13??

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å bestille privat UL i uke 12-13, men det koster 1200 kroner, så må bare forsikre meg om at dette ikke er bortkastede penger... ser man om babyen har det bra? Kjønn? At alt er som det skal? Eller ser man bare en liten klump, som ikke gir mål eller mening for meg og pappa'n? synes kanskje 1200 kroner er litt drøyt om man ikke får bekreftet noen ting...

Erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4977387-hva-ser-man-p%C3%A5-ul-i-uke-12-13/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville ventet og spandert en ekstra UL til senere. Jeg har hatt en del UL'er fordi jeg er med i et forskningsprosjekt. Har bl.a. bilde fra UL i uke 14... Vi kunne ikke se kjønn da.

http://www.barnimagen.com/content/view/thumbnail_user/415950

Hvis du er veldig nervøs for at ting ikke er som det skal ville jeg tatt det opp med legen min var jeg deg. Kanskje legen sender deg til UL-sjekk hvis h*n mener det vil hjelpe...

Hvis jeg ikke hadde vært med i STORK-prosjektet ville jeg vurdert å betale for en 3D UL senere i svangerskapet..

jeg var på ultralyd i uke 12 + 1 på grunn av at jeg hadde vært eksponert for en del rtg på jobb, vi så et sprell levende lite menneske med øyne ører, hender og føtter. Det var supergøy :) !!I ettertid har jeg hørt at det er i uke 12 at det e gunstigst å sjekke etter eventuelle tegn til sykdommen downs. NB: Dette var riktignok en innvendig ultralyd.

Her er en link noen postet en gang. Du kan se vanlig ultralydbilder fra omtrent alle uker og 3D-bilder og se hva du ser. For meg ser vanlig ultralydbilder helt "gresk" ut, men man får de jo forklart av den som utfører ultralyden, så det blir helt sikkert noe annet. Pluss at det er DIN baby da, ikke fremmede :)

Bare 4 dager til min første ul, er 12+5 da.

Vi var på UL i uke 13, og man ser utrolig mye:) så en nydelig baby som var kjempeaktiv, sprellet, "klødde" seg i ansiktet og holdt på:)

Vi så også kjønn veldig tydelig, men stoler ikke helt på ultralyd da...:P hvis de sier samme kjønnet på rutineultralyden så skal jeg vurdere å stole på det:)

Annonse

Man kan faktisk se utrolig mye på UL i uke 12, men man kan også se ganske lite. Kommer veldig ann på hvordan babyen ligger. Uansett får man sjekket at alt er bra og mellom uke 11-13 er den mest gunstige tiden å sjekke for nakkefoldstørrelse som kan gi indikasjon på Downs syndrom. I begge mine graviditeter var vi på privat UL i uke 12. Første gangen så vi utrolig mye, en liten baby som sprellet med armer og bein og det var helt utrolig. Var ikke klar over at vi skulle få se en så ferdig baby. Men denne babyen ble vi desverre litt skuffet. Han hadde lagt seg slik at vi ved innvendig UL kun så toppen av hodet og han nektet å snu på seg. Tok derfor utvendig UL i tillegg og da så vi bedre, men fortsatt ikke godt. Men fikk jo bekreftet at alt så bra ut og det var jo tross alt det viktigste. Men så mye hel baby så vi ikke.

Uansett ville jeg absolutt tatt en UL så tidlig. Sansynligvis får dere se en sprellende liten baby og får en bekreftelse på at det er liv og alt er i orden. For meg har det vært mye lettere å kunne glede seg over graviditeten etter en slik UL. Men jeg synes 1200kr var dyrt. Tror jeg hadde sjekket pris flere steder først. Jeg tok hos privat gynekolog i Oslo og betalte i underkant av 1000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...