Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det viste jeg ikke....Men virker jo litt logisk at kroppen må ha en liten pause...?

Vet at økonimisk lønner det seg veldig å være tilbake i 100% arbeid i minst 4 mnd før man må ut i ny permisjon, da har man samme rettighetene som før, hvis ikke får man mindre utbetalt...

Takk for svar... :-)

Det som er litt kjedelig er at vi reiser til utlandet i januar - noen måneder etter fødselen med termin etter 5. september... Planen er å bo der i 1,5 år. Det betyr at jeg må ta permisjon uten lønn i ca. ett år...

For å få lønn basert på fødselspengene må vi da altså enten bli gravide igjen slik at jeg har hatt permisjonsinntekten i 6 måneder, eller slik at ny permisjon kan regnes ut fra det... eller... vi må vente til jeg har begynt å jobbe igjen, og det er jo heller ikke så lett å planlegge når man vil bli gravid...

Vi har begge søsken med 2,5 års mellomrom og synes det er utrolig fint. Synes derfor at avstanden mellom barna ikke bør være så mye større..

...men det er jo veldig kjedelig om man ikke har krav på noe utbetalt...

...det finnes undersøkelser som viser så mye rart... Jeg merket meg denne biten :

"Forskerne mener at årsaken til økt risiko er på grunn at kvinnen ikke rekker å ta seg inn igjen etter fødsel og amming. Kvinnens overskuddslagre tæres ned og brukes opp, og hvis hun blir gravid før lagrene har rukket å fylle seg igjen kan det gi utslag i for tidlig fødsel."

...du må huske at mange av kvinnene som deltok i undersøkelsen sannsynligvis var fra u-land, og at vi i Norge har ULTIMATE forhold for å ta oss igjen både fysisk og psykisk etter en fødsel. I tillegg følges vi tett opp av helseapparatet. Jeg synes de negative tallene var utrolig høye! De kan umulig gjelde i samme grad i i-land! Jeg har mange venninner som fikk to tette, og jeg ble selv gravid når førstemann var 11 mnd, nå venter jeg nr. 3. Svangerskap 2 var til forveksling likt svangerskap nr. 1. Så jeg ville gjennomført planen min hvis jeg var deg, selv om jeg hadde sett tungt på å gå gravid mens jeg fremdeles ammet førstemann! men da er det fordi det ville være mye å ha et så lite barn med nattevåk og greier, og i tillegg ha mindre overskudd og etterhvert ha begrensninger fysisk. Vi føder ikke sååå mange barn, så det er om å gjøre å kose seg maksimalt og nyte barnas første leveår maximalt! :-)

...så husk at statistikk kan tolkes på så mange måter, og så lenge norske helsemyndigheter ikke går ut med advarsler, så kan det neppe være så alvorlig her som det kanskje er i andre deler av verden....

Lykke til!

Hm.. takk for svar. :-)

Jeg har veldig tro på Gro Nylander og hennes forskning, så seriøsiteten av innholdet i artikkelen høynet litt basert på hennes kommentar. Men ellers er jeg helt enig i at det er lurt å være skeptisk til statistkk, og det er jo mange som får to tette uten problemer. Alder er jo dessuten også en faktor her... Det går jo på en måte en grense ved 34 år hvis jeg har forstått det rett... at hvis moren er 34 år tester man ekstra i forhold til kromosomfeil etc... Jeg blir 32 ved juletider...

...og kanskje blir fødselen så fryktelig at jeg ikke orker tanke på å gjennomføre et svangerskap til... Håper ikke det da... men planlegging er vanskelig.. Forsøker iallefall å finne ut mest mulig på forhånd. Liker å vite :-)

Jaja, for oss var det "nå eller aldri". Jeg fikk en sønn i januar 2005, og venter ei jente i august 2006. Blir jo ca 18 måneder mellom dem, og gjett om jeg merker at kroppen nok ikke var helt klar....

Fyller 34 om noen dager, og det er nok helt klart en medvirkende årsak til at dette svangerskapet er helt uproblematisk. Ikke for det, det er ikke noe alvorlig galt, men legen er redd forat jeg skal utvikle svangerskapsforgiftning da det er noen tegn på en noe sånt er i gjære. I tillegg tar det jo selvfølgelig på å ha mange andre barn i hus, her er det fire gutter i et stort aldersspenn som krever sitt.

Men men, det skal bli veldig fint å få to tette også. Vi gleder oss til å se lillegutt bli storebror til ei jente, og at de kan (forhåpentligvis) ha mye glede av hverandre gjennnom oppveksten.

Jeg har flere venninner som har mindre enn ett år mellom sine barn, og det har gått veldig bra for alle sammen.

Annonse

Ja, vi tror at det er godt og trygt for dem på sikt. Det er 9 år mellom lillegutt og nestemann, så han hadde på en måte vokst opp som "enebarn" hvis han ikke hadde fått et yngre søsken.

En annen ting er jo hvordan i all verden vi skal håndtere fem stykker... men alt går;-)

Ja, fem stykker høres ut som nok å holde på med :-) ...Bare for å forflytte seg et sted må dere vel ha en minibuss? - Eller to biler... Dere har jo bare fire hender... Sikkert litt av en utgift også... men som du sier alt går! :-) Yes! Liker den holdningen til livet :-)

Mellom mine to er det kun et år og fjorten dager! Det har funket kjempe fint, kjente ikke noe på kroppen at den ikke tålte det eller noe slikt. Nå venter jeg nr tre og mellom de to minste blir det da to år og nesten to mnd. Syns det er veldig kjekt å ha de så tett, mener selv at de har mye mer glede av hverandre.

Tviler ikke på seriøsiteten i denne undersøkelsen jeg heller. Den er basert på en internasjonal studie. Ble gravid 8 mnd etter fødsel selv, men prøver å ikke bekymre meg så veldig. Både mannen min og jeg har brødre som er 17 mnd yngre enn oss selv, og begge disse har kraftige allergier. Dette hever nok min bekymring mer enn artikkelen. Uansett har vi alle hatt veldig stor glede av å ha så tette søsken i oppveksten.

Jeg blir godt fulgt opp av helsestasjonen, og jernlagrene blir ekstra kontrollert, nettopp fordi jeg får 2 tette, og nivåene ligger litt lavere enn sist. Foreløpig er det ingen fare, men mange må ta jerntilskudd mot slutten av svsk nr 2.

Når det gjelder alder, er det først ved fylte 38 år at det er snakk om utvidet ultralyd og evt fostervannsprøver her i landet, med mindre man har downs eller andre kromosomfeil i nær familie, eller velger å gjøre det privat.

Vi bestemte oss for to tette pga dette:

Alder (vi er 36 og 39) og egen helse, er tross alt 50 år når yngste er 14.

Vi bor øde, ingen naboer i gåavstand

Gode erfaringer med tette søsken i oppveksten

Ble først oppmerksomme på dette med friske barn da denne artikkelen kom. Men vi visste jo ikke hvor lang tid det ville gå før jeg ble gravid igjen.

Nå er det gjort, og vi gleder oss stort over den lille gutten som sparker som en gal døgnet rundt!

Jeg har to rimelig tette barn.de er født med nøyaktig 1,5 års mellomrom,og jeg syntes d var perfekt aldersforskjell.De har veldig stor glede av hverandre i dag som de er 7,5 og 9 år gammel.Skulle jeg hatt flere barn enn det vi venter nå,så ville jeg hatt to tette igjen! LYKKE TIL!

Heisann.....Leste dette nå jeg å,og ble ganske så redd.....Jeg får to tette,det blir ikke mer enn litt over 13 mnd mellom dem...Men hvis dette hadde vært så farlig som det høres ut i denne artikkelen så hadde vel jordmor og legen min nevnt dette??? Og var det en reel fare så ville man vel fått tettere oppfølging? hmmm.....tror kanskje jeg skal prøve å ikke tenke på dette så mye,kjenner jo mange som er så tette,men var ikke noe problemer under svangerskap

Annonse

Hei hei!

Får selv to tette, og måtte jo inn og lese undersøkelse. Statistikk kan brukes til så mangt, men er nå en gang statistikk. Tror det er lurt å være seg bevisst dette, men syns ikke man skal la det bli utslagsgivende i forhold til de valg man gjør om å eventuelt få barn tett etter hverandre.

Danske undersøkelser viser for eksempel at for barns psykologiske helse er det fordelaktig om de blir 4 år før de får søsken! Danskene er kjent for å ligge foran oss når det gjelder kunnskap om barn. Det er veldig sansynlig at det er absolutt best å vente lenge, for for eksempel vår pjokk som blir 20 mnd når babyen kommer vil nok synes det er tøft å skulle dele oppmerksomheten med noen. Og det går jo ikke an å forklare noe heller...

Så da blir det jo opp til oss og gjøre det vi kan for å hjelpe han og være gode foreldre...

Jeg mener at slike undersøkelser er viktig, for de gir oss viktig ny kunnskap, som gir oss bedre forutsetninger for å bli gode foreldre. Men jeg lar dem ikke styre livet mitt:-) Skulle jeg vente 4 år mellom alle, ville jeg jo ha små barn aaalt for lenge...

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...