Gå til innhold

off følte meg såå slem for 5 dager siden da jeg sa til 5 åring min at NÅ er det på tide å slutte å bæsje i bleie og ha natt bleie

Anbefalte innlegg

sa at nå er det slutt på bleier både på natten og den når han ska bæsje . ( har vært tørr på dagtid siden han var litt under 3 år )

han ble kjempe sint og laga krig da det kom t senge tid , etter 1 time sa han ok jeg skal ligge uten bleie ( han var tilog hjelpsom da jeg skulle legge på tisselaken )

gutten sovna og våkna etter 3 timer, gikk på do å tisse,la seg rett i senga ( UTEN og vasle oss, vi hørte han )

det gikk 2 dager før han ville bæsje , han spurte gang på gang om han fikk ha på bleie ,

jeg sa nei de har vi kasta så du må gå på do, gikk 1 time så sa han mamma bli med meg , ja klart det sa jeg, da vi kom til do fikk han raseri anfall igjen å ville ikke, ok sa jeg men jeg går i dusjen nå , kle av deg så blir du med å dusjer du å , ( han kommer inn når jeg er ferdig vaska meg )

så hørte jeg mamma kom å tørk . da hadde han satt seg på selv og bæsje og va såå stolt ... nå hopper han på do og bsæjer som han bestandig har gjort det.

han sa mamma det er mye enklere å bæsje på do enn i bleien , det går jo så fort =)

så nå er han helt bleie fri

men jammen e han stolt =)

jeg har hatt utrolig dårlig samvitihet for at jeg va såå streng med han og på en måte "tvingt " han til å slutte men nå som jeg ser han syns det er bedre selv er jeg bare en stolt mor =)

Fortsetter under...

Ja, jeg skjønner godt, jeg hadde garantert følt det på samme måten.

Det er jo tydelig at du har brukt rette taktikken, at han bare har vært lat og ikke har giddet å bry seg.

Klapper for deg og gutten din.

Gratulerer med bleiefri gutt :o) Ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet, han trengte et lite dytt fra deg får å få til dette. En 5 åring forstår såpass at han vet at mamma egentlig gjorde det rett ved å nekte han bleiene han ikke lenger trengte. Det er forskjell på å gjøre slikt mot en 3 åring og en 5 åring.

Jeg synes ofte at jeg ser at foreldre er for slappe i forhold til det å slutte med bleie jeg!

Noen ganger så må man rett og slett bare presse dem litt, verken mer eller mindre. Snakk om det, sett en dato/dag, og bli ferdig med det. Bør ikke gjøre noe nummer ut av det.

Nå har jeg jobbet 10 år i barnehage, og det kommer til en konfrontasjon allikevel. Når barnet er rundt 3 år er det som regel (ingen regel uten unntak) klar for å lære seg å gå på do. Ja, det MÅ læres.

• 3 uker senere...

MÅ det læres? For noe tull! Jeg har 3 barn som alle har pottetrent seg selv. Det vil si at de har fått gå med bleier til de selv ønsket å slutte. Det viser de ved at de en dag nekter å ha på seg bleie mere, og fra den dagen går barna på do. Alle barn vet hva en potte eller toalett skal brukes til, de ser og hermer etter andre mennesker. Når de så er psykisk modne, så vet de hva doen er til og hvordan den skal brukes. Det er bare tull at man må tilvenne dem i lengre perioder. Alle min barn er blitt tørr i alderen 26 - 36 måneder.

Sunami

• 2 uker senere...

Så godt det må være og endelig være ferdig med bleie. Jeg hadde seriøst vært kjempe flau om min 5 åring hadde brukt bleie. Her skal det sluttes i 2-3 års alderen. Har klart det fint med de to første så skal nok klare det med de to yngste også.

Godt dere endelig har fått av den vemmelige bleia.

Annonse

Gratulerer med bleiefri gutt. Det var nok bare det som skulle til, sette ned foten og si at nå får du gå på do. Syns du gjorde det helt greit og forklarte han hvordan dette skule bli. Barn trenger foreldre som setter grense - selv om det skal være hva tid dem skal slutte med bleier eller andre ting..

Flinke begge to - bare vær stolt du over deg selv og gutten din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...