Gå til innhold

Flytur og graviditet...

petronella_78_med spire =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kanskje et teit spm dette, men for en som prøver å få barn for 1. gang, er det mange spm som surrer rundt =)

Er det skadelig å fly om man er gravid? Da tenker jeg også på den "scan" / "metalldetektoren man går gjennom når man er på flyplassen...

Har hørt at man må holde seg "aktiv" på flyet, og gjerne gå litt rundt pga faren for blodpropp...

Jeg er ikke gravid enda, men prøver. Skal til syden i august...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke farlig i det hele tatt. Drikk mye og bruk støttestrømper, gjorde jeg også når jeg ikke var gravid. Gooood tur kose deg masse.

Skrevet

Det er i og for seg ikke farlig å fly selv om man er gravid. De fleste flyseselskap vil ikke at man skal fly de siste 4-6 ukene før termin, men jeg vet ikke hvem som kunne ønske seg det uansett. Det er ikke SÅ stor plass på flyet. Det er en økt risiko for blodpropp og at man hovner opp. Så drikk vann, ta noen turer på gangen i løpet av flyturen og bruk støttestrømper.

Når man flyr blir man utsatt for kosmisk stråling, hvor mye avhengiger av flyhøyde og vær (visstnok mere stråling hvis det blåser på sola eller noe slikt - det er en stund siden jeg leste om dette så jeg husker ikke helt nøyaktig). Hvis man flyr veldig mye kan det være skadelig (på lik linje som å ta røntgenbilde, mener jeg å huske). Vi var på langtur da vi prøvde å bli gravide så jeg leste endel om dette da jeg var redd for at vi skulle fly for mye. I en artikkel jeg leste om det (forresten uhyre vanskelig å finne info om dette) var grensen satt på 17 kortere flyturer eller 7 lengre (kortere flyturer var det de kalte innenlandsflyturer i USA, mens lengre flyturer var av typen New York-London). Hvis man ikke reiste mere enn dette i løpet av svangerskapet ville man være garantert at det ikke var farlig. Dette er ifølge den infoen jeg fant. Mener også å ha hørt at flyvertinner går ut i svangerskapspermisjon i 5. måned for å ikke få for mye stråling. Men dette kan være feil.

Mener bare å informere her altså, ikke at dere skal bli engstelige

• 2 uker senere...
Skrevet

Flyvertinner må tidligere ut enn andre, ja. En venninne av meg som er flyvertinne og gravid, ble satt "på bakken" da hun var tre måneder på vei.

Skrevet

takk zitapus! det er som du sier at det er saa vanskelig aa finne ifo om dette :) du hjalp meg masse!

• 3 uker senere...
Skrevet

Ingen fare!!:) jeg selv er 31. uker på vei, å skal fly i 3 timer på lørdag:)både lege å jordmor sier d er ingen fare:)

Metalldetektoren avgir ingen stråling,har jobbet rundt en sånn halve graviditeten, no problem:)

Skrevet

Hei! Det er ingen fare å fly selv om man er gravid. Men noe økt fare for blodpropp er det, ta dette opp med egen lege og er du i faresonen får du medikamenter og forholdsregler for det. I følge en jordmor jeg snakket med så er grunnen til at flyselskapene ikke vil at man skal fly som høygravid er at de ikke ønsker fødsler på flyene.....

Skrevet

Hei petronella_78

Jeg flydde til syden når jeg var 30 uker på vei, brukte støttestrømper og det hjalp. Gikk bra med meg, så da går det sikkert bra med deg oxo.

Lykke til videre med å bli gravid ;o)

Hilsen ei som har 7 uker igjen...IIIK!

Skrevet

Heisann. Jeg blir aldri mer å fly under graviditet. I fjor sommer fløy vi til Italia, var da 10-11 uker på vei. Rett etter vi hadde landet på kvelden fikk jeg kraftig hodepine noe jeg ellers aldri pleier å få. Ble litt bedre utover kvelden ,men ble ikke bra. Neste morgen på et hotellrom i Roma fikk jeg i tilegg magesmerter og oppkast. Så jeg ble gående i skyttel trafikk til senga på grunn av hodepinen og toalettet p.g.a oppkast. Vi har vært ute og reist masse før, men jeg har aldri opplevd noe sånt før. Utpå kvelden begynte jeg å bli gradvis bedre. Etter noen dager begynte jeg også å svette for ingenting, od det var stygg svettelukt, dette har jeg heller ikke vært plaget med før. Men jeg tenkte ikke over det, hadde jo lest at de fleste plager var normale. Etter enda noen dager begynte jeg og blø og ble innlagt på sykehus det visste seg å være en MA. Og fosteret hadde dødd den dagen da jeg hadde så mage smerter på det hotell rommet, de målte str.på fosteret på ul og kunne regne det utfra det. Har lest masse om dette i ettertid og en plass sto det faktisk at de ser flere aborter etter fly reiser, men de vet ikke hva som er årsaken.Derfor fraråder man ikke gravide å reise. Man kan altså ikke med sikkerhet si at det er flyreisen som er den egentlige grunnen. Ellers står det også at man skal være forsiktig hvis man har vært gjennom aborter før. Tiden etter vi mistet den lille har vært grusom og jeg vil aldri komme til å risikere dette igjen, derfor ingen flyreiser.Har fått frysninger på ryggen når jeg har hørt om gravide som skal ut å fly. Må til slutt legge til at jeg snart blir mamma er nå 38 uker vei og gleder meg veldig.

Skrevet

Jeg var ca 5 uker på vei da jeg fløy til Tyrkia. Det gikk helt fint det. Eneste problemet var at jeg hovna opp noe voldsomt i anklene, og mista følelsen i beina litt, men etter å ha gått rundt i flyet, gikk det helt fint.

Skrevet

Jeg har fløyet flere ganger under graviditeten, og det har gått nokså bra. Det kommer også an på hvor lang flyreisen er - og om det er litt reisevei til flyplassen, og fra flyplass dit du skal. Jeg har vært veldig kvalm, og på de lengste turene spydde og spydde jeg på slutten.

Siste gangen jeg fløy var innenlands, og det gikk greit - men ikke å løfte på kofferten! Det er ikke enkelt å ha med seg bagasje når man plages av bekkenløsning, så jeg har fått forbud mot å reise alene..

Skrevet

Hei og hopp. Jeg skal ut å fly om tre uker. Da har jeg 6 uker igjen til termin. har allerede fløyet en gang og det gikk veldig bra. Eneste problemet var at jeg hovnet fryktelg opp i kroppen, brukte støttestrømper og det hjalp veldig. Skal bruke det denne ganger også ved siden av at skoene skal være sandaler og veldig luftige. Det går nok bra skal du se. Bare pass på å røre litt på deg underveis så går det nok fint.

God tur og kos deg masse:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei:o)

Jeg er i uke 14 og var nettopp en tur til Spania. Flyturen gikk helt fint... merket ingenting.

Skrevet

Fly og kos deg du!

Er selv flyvertinne og på grunn av lover Luftfratsmyndighetene har laget får vi bare jobbe i kabin de 12 første ukene, har derfor vært hjemme en stund, men skulle gjerne ha fløyet om vi hadde lov til det!

Er nå 39+2 og har fløyet en del, gått så bra så!

Skal du på lengre turer pass på å ha støttestrømper, grusomme å få på, men funker!!

Skrevet

Tusen takk for flotte og informative innlegg! Jeg skal bare til syden (også kalt Spania) i sommer, og flyturen er ikke lenger enn ca. 3 1/2 time. trenger man støttestrømper da? ...er jo fortsatt ikke gravid...så...det er mulig alle bekymringer er uten grunn uansett =)

Lykke til med fødslene, dere som er #der# snart =)

• 1 år senere...
Skrevet

hei.. har samme spørsmål..

er gravid i uke 6 nu. og skulle reise heim til Tyskland å besøke familien min der.. Der er eg allerede i 13 uker på vei..

Har hatt et svangerskap utenfor livmoren før..

Har ikke snakket med legen enda, om hva han synes.. håpe nu så at eg får lov å fly..

Skrevet

Jeg skal ut å fly i min uke 35. Legen sier at det ikke er noen fare verken for meg eller beibien. Så jeg flyr med god samvittighet. God tur:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...