Gå til innhold

Trenger råd ang. forsamtale!

Anbefalte innlegg

Jeg skal til forsamtale ang. ks. Jeg har angst for å føde vaginalt grunnet overgrep. Tåler smerte hvor som helst, men ikke i underliv. Det er fryktelig vanskelig for meg å snakke om. Derfor ønsker jeg å være helt alene med legen på samtalen. Egentlig har jeg ikke lyst å nevne årsak til min angst for å føde vaginalt til legen engang. Det er ingen som vet og jeg vil helst ikke snakke om det i det hele tatt. Nå trenger jeg råd for hvordan jeg skal forholde meg til samtalen. Jeg klarer ikke tenke på annet enn at jeg er nødt til å få innvilket ks. Kan noen av dere hjelpe meg? Jeg gurer meg så voldsomt og aner ikke hvordan jeg skal kunne forberede meg til samtalen iom at jeg ikke vet noe om legen jeg er innkalt til... Er det andre her som har fått innvilget ks på samme bakgrunn som meg? Eller basert på andre årsaker til fødselsangst? Eneste jeg vet er at jeg ikke vil klarer å fortelle om dette flere ganger - eks. hvis jeg må til to samtaler...

Hilsen veldig fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4972840-trenger-r%C3%A5d-ang-forsamtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, dette hørtes ikke godt ut. Virker som du bruker mye tid og krefter på å tenke på dette og ikke glede deg til alt du har nå og det flotte som venter deg. Jeg var selv til samtale i går om ks ( grunnet seteleie og rier) og det er ikke noe å bekymreseg for. Jeg var veldig nervøs selv, hadde tenkt ut alle argumenter i lang tid men mine bekymringer viste seg å være ubegrunnede. Jeg var helt alene med legen som hadde god tid og var veldig hyggelig. Det var ingen forsøk på å overtale meg til det ene eller det andre, og jeg ble støttet på mitt valg om ks.

I ditt tilfelle så ville jeg sterkt anbefale dg å fortelle legen om overgrepene og din angst knyttet til en vaginal fødsel. Av erfaring er slike grunner som du oppgir veldig ofte god nok grunn til å få keisersnitt. Mange leger sier en har medbestemmelsesrett men ikke bestemmelsesrett. Likevel kan de ikke tvinge deg til noe du ikke ønsker. Det er heller ikke vanlig med mer enn en samtale. Prøv å fortell om følelsene dine, selv om det er fryktelig, fryktelig vanskelig for deg. Jeg er sikker på at dette vil gå bra.

Lykke til!

Hei og takk for at du tok deg tid til å svare meg så grundig! Ja, jeg bruker veldig mye tid og krefter på å tenke på dette. Det er beroligende å høre at du også gikk alene til samtale, da vet jeg at jeg ikke "må" ha med en som står på min side. Når jeg leser om folk som går runde på runde før de får innvilget ks lurer jeg mye på om det har med sykehuspolitikk eller lege å gjøre, eller om de har en mal for hvilke argumenter de aksepterer og hvilke ikke. Kan jeg få spørre hvilket sykehus du har vært på samtale til? Gratulerer så mye med ks-godkjenningen. Nå håper jeg du kan nyte resten av svangerskapet og glede deg til å treffe barnet ditt! Håper også flere kan svare meg og gi meg råd i denne saken.

Kjaere anonym!

Det er klart du skal slippe aa foede om du ikke vil!

Jeg forstaar at du ikke engang vil nevne hvorfor, men det kan nok vaere lurt aa si noe om det, saa kort du selv vil. Det er helt sikkert ikke behov for aa si noe mer enn et minimum!!! De aller fleste i disse yrkene har et profesjonelt forhold til den type problematikk. Jeg kan tenke meg at du vil faa oppfoelgingsspoersmaal om du oensker samtale i forhold til overgrepsproblematikken, flere sykehus har egne tilbud til folk med foedselsangst. Det kan du jo eventuelt ta stilling til om du oensker, men det er helt frivillig. Ellers haaper jeg jo at du har faatt skikkelig oppfoelging av psykolog i forhold til forhistorien din, slik at du er "ferdig"

med den.

KS er en flott opplevelse, det gaar rolig for seg, og jeg opplevde stor grad av kontroll over situasjonen, noe som kanskje vil vaere viktig for deg.

Du ber om samtale om keisersnitt naar du er pa UL, ev. kan du sende et brev.

Lykke til!!!

Hei igjen.

Jeg var til samtale på SUS, stavanger universitetssykehus og det gikk jo som sagt veldig bra. Nå føler jeg at jeg kan slappe av og glede meg den tiden jeg har igjen. Nå er forberedelsene hyggelige, fordi jeg har en større ro og ikke engster meg så mye.

Jeg håper virkelig det ordner seg for deg.

• 3 uker senere...

Jeg ville bare fortelle deg at jeg har fødselsangst av samme grunn som deg.. Smertene og det å ikke ha kontroll på hva som skjer der nede..

Attpåtil ligger babyen min i seteleie, så håper så inderlig jeg får KS.. Vil absolutt ikke føde, og jeg er som deg tenker på det hele tiden!!! Bekymrer meg, gruer meg, finne ut hva jeg skal si etc.

Er i uke 35 nå, hvilken uke er du i??

Du er ikke alene!!!

Annonse

OJ! Jeg trodde nesten jeg var alene jeg! Det er nesten litt godt å vite at du også finnes! Jeg er i uke 21 og skal til samtale om ikke lenge! Skulle nesten ha prata litt mere me deg! Når skal du til samtale? Har du en adresse jeg kan treffe deg på? - bare om du vil altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...