Gå til innhold

Treg mage.. stakkars lille snuppa.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Har noen av dere erfaring med treg mage hos barna deres?

Det går vanligvis 4-5 dager mellom bæsjinga her.. Og når det kommer hylskriker jenta og skjelver over hele kroppen som om hun er livredd. Og det skjønner jeg jo godt, for det er virkelig harde klumper som kommer og i voksne størrelser. Litt blod er det også, og det ser ut som tarmen kommer ut sammen med (men den trekker seg heldigvis raskt inn igjen) så hun ser ut som en sjimpanse i rompa etterpå..

Igår var vi hos legen. Der fikk vi avføringsmiddel og krem mot rift i tarmen, men... jeg er jo såklart litt skeptisk til å pakke henne full av avføringsmiddel.. er det noen som har erfaring med naturlige hjelpemidler?

Hun får svisker hver dag å drikker massemassemasse hele dagen. Hun får også fiber og grønnsaker og slikt så det skulle ikke være kostholdet. Det eneste det ikke går an å få i henne er malt og ansjos. Alt annet svelger hun unna som bare det (tran virker det som hun syns smaker kjempegodt). Det eneste er at når det har gått 2 dager uten avføring så slutter hun å spise. Da vil hun kun ha drikke.. det vil da si at hun går 2-3 dager uten å spise noe særlig - hun var heldigvis ganske tykk når hun var lita så det har vært mye å ta av sånn, men nå har reservene minket så betraktelig at jeg er redd det ikke blir noe igjen av henne.

Spurte legen om det var noe mat jeg _ikke_ skulle gi henne, men det eneste han sa var at hun ikke skulle ha melk. Og det har hun heller ikke fått siden i høst.

Hva slags mat binder magen som vi bør unngå og hva slags mat virker motsatt?

Noen tips? Hva som helst?

..må jo såklart bruke avføringskuren jeg fikk av legen nå, men etterpå, jeg kan jo ikke fortsette å pakke i henne det i årevis!

Lille gullet mitt har så vondt...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4972225-treg-mage-stakkars-lille-snuppa-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkar lille jenta de:(

Dette er så vondt. Gutten min er plaget sånn innimellom. Han reagerer veldig på epler.blir knallhard i magen av det.

Jeg har funnet ut at på han funker det veldig bra å kverke en banan og blande med yoghurt. Gir han det en gang for dagen,så holder magen seg noenlunde myk.

Men har hørt at noen barn blir hard i magen av banan også,så du får bare prøve deg frem.

Måtte gi han laktulose da han var mindre. Blandet det i melken og grøten,det funket også kjempefint.

Husker et barn vi hadde i barnehagen en gang som sleit så veldig med dette også. Han fikk en yoghurt som vi blandet litt kli-frø i. Hør på helsekosten. Så fikk han drikke litt malteekstrakt blandet med kokt vann,så det ble som en sorts te.

Lykke til med jenta de,håper magen snart blir bedre!

Oj, her kjenner jeg meg igjen!

En av jentene våre begynte med slike avf.problemer som du beskriver da hun var 13 mnd. Ingen ting så ut til å hjelpe - hun hadde det VONDT, noe som førte til at hun begynte å holde igjen avføringen selv om hun kjente trangen. Det kunne gå 5-6 dager uten avføring.

Lactulose fungerte ikke på jenta vår. Hun ble henvist til barneklinikken, der hun fikk resept på flytende parafin. Dette brukte hun ca 1/2 år fra hun var 2år til hun var 2,5 år (husker ikke helt). Dette førte til at avf til slutt kom hver tredje dag, og at avf var mer normal i konsistensen.

Fra den dagen hun sluttet med bleier, var problemene borte. Når hun bæsjet i do, kom jo HELE "kabelen" ut, og ikke bare deler av den slik det gjerne gjør når en bæsjer i bleien.

Lykke til iallefall - håper problemene løser seg til slutt for jenten deres også, for det skjærer i hjertet å se at barnet har det så vondt.

Annonse

Gjest poda

Hei,

Har ihvertfall hørt at det er viktig med nok fiber i kosten, så hvis du bruker fint brød, bør du gå over til noe med mer sammalt mel i. Samtidig med mer fiber må man også gi rikelig med drikke ila. dagen.

Jeg vet ikke om det er så relevant for deg, men jeg har ei jente på 14 mndr og hun har aldri hatt disse problemene. Her kommer det gjerne noe hver dag (noen ganger ganske lite og litt hardt innimellom). Det jeg gjør er at jeg har en ganske fast rutine på ett eller to av måltidene om dagen, at når hun er ferdig med å spise, så "minner" jeg henne på at det kanskje kan være lurt å bæsje litt. Da sier jeg "nå skal mamma rydde litt etter maten, så da kan jo du gå ut i gangen og se om det vil komme litt bæsj". (hun vil ofte være litt for seg selv da). Så bruker jeg litt tid på kjøkkenet så hun kan få fred og ro til å gjøre sitt. Ofte så virker dette hos oss iallefall... :-)

Tror de trenger litt god tid og ro rundt seg til å få slappet av med dette, uten at jeg har noen vitenskap bak det.

Lykke til!

Gir du datteren din sviskejuice eller sviskepuré? Puréen er det jo mer svisker i enn i juicen. Katrinplommonpuré får du kjøpt på boks i Sverige ellers kan du fint koke det selv ved å koke svisker med litt vann. Rosiner har også plomme-effekt på min lille kar:) Håper det bedre seg fort!

Vi hadde det på samme måte med småen.

Det vi gjorde var å takke nei til avføringskuren og heller passe på kostholdet hans.

Vi kuttet ut alle varer som inneholdt sukker (i den grad det var mulig).

Det hjalp utrolig mye, han hadde ikke lenger vondt og ubehagelig og avføringen kom oftere.

Vi økte mengden frukt, grønnsaker (mye fiber).

Nå har han avføring minst en gang hver dag, moen ganger oftere også.

Han er 18 mnd. nå har ikke ubehag lenger når han har avføring, og det var jo hele poenget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...