Gå til innhold

Snufs,skulle ønske jg kunne fått en sykemelding.


Mille-77

Anbefalte innlegg

Har så tunge dager, står i godt over 40 grader å jobber, samt lange dager. Nå har jeg fått beskjed om at jeg i en overgangsperiode må jobbe 15 timers dager. Trodde jeg skulle knekke sammen i gråt der og da.

 

Jeg har null energi, magen verker, og varmen og løftene gjør at jeg er livredd for at fosteret er skadet. Oppdaget også at jeg i min iver etter å gjøre "alt riktig" hadde tatt folat, kostpluss og trantabletter. Trodde jeg gjorde alt etter boka, men så viser det seg at både tran og kostpluss inneholder vitamin A, som man skal være så forsiktig med i svangerskapet, spesielt de tre første månedene pga fosterskader.

 

Blir helt deppa jeg, alt kjennes helt feil ut, sliten etter nattevaktene, bekymret og null energi. Men sykemelding gis ikke. Jobber i en IA-bedrift også, så hvis man først få en sykemelding så må man likevel på jobb, så lenge bedriften sørger for at det er en annen jobb en man pleier å ha. Får man være hjemme, så skal de ringe hver dag for å høre hvor arbeidsfør man er etc.

 

Snufs, vurderte rett og slett å si opp hele dritten, vet jo at det er dumt, men ser jo også folk kikker når jeg sliter med å løfte og jobbe fort nok. Har ikke fortalt det på jobben er bare 7+0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, synes synd på deg jeg. Jeg ville ha snakket med legen min. Kankskje greit å fortelle det på jobb også når du har en slik jobb...selv om det er tidlig. =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, merkelig IA avtale dere har. Jobber selv IA bedrift og er vi sykemeldt, så er vi sykemeldt. Trodde dessuten Arbeidsmiljøloven regulerte antall timer i strekk, tror det står at det kan gis dispansasjon til 10 timer. Er det noen tillitsvalgt hos dere? Du burde sjekke det opp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også jobber i en IA bedrift, og jeg har vært sykmeldt siden uke 5, og er nå i uke 14. Det stemmer ikke at du ikke får være 100% sykmeldt, og ikke ringer de hver dag for å sjekke heller. Men etter 8 uker sykmeldig må man vurede på nytt om man ikka kan være noe arbeidsfør. Jeg fikk brev fra trygdekontoret som ville at jeg skulle lage en oppfølgingsplan med arbeidsplassen min om tilrettelegging og om jeg eventuelt kunne komme noe tilbake i arbeid. Aktiv sykmelding kan være en måte å finne ut av hvor mye man orker å jobbe. Det kan være en start også regulerer man utifra dette.

 

Det som er så spesielt med å jobbe i en IA bedrift er jo at det skal være et inkluderende arbeidsmiljø. Dsv at det skal tilrettelegges slik at muligheten for at du med forsvarlighet kan jobbe. Og hvis ikke arbeidsplassen kan/har mulighet til å tilrettelegge for deg så kan du bli 100 % sykmeldt.

 

Be sjefen din om å få se noen dokumenter om hva det vil si at du jobber i en IA bedrift. For det skal jo nemlig være en bra ting! Både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Sjekk opp hva du har rett på! Og stå på krava! og forresten det er vel ikke lov å pålegge deg å jobbe 15 timers dager er det vel?

 

Lykke til, håper du får en ordning på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg var merkelig. Vi har også IA på jobben, men er vi sykemeldt, så er vi sykemeldt.

Man skal heller ikke være nødt å jobbe nattevakter når man er gravid om man føler det er ekstra slitsomt. Forrige svangerskap skrev jordmor ut et skjema om fritagelse fra nattevakter til meg, og jeg fikk andre vakter i stedenfor.

Er du veldig trøtt og sliten, så ville jeg ha snakket med legen om det. Jeg ble sykemeldt 14 dager fra uke 6 sist, og fortalte det da bare til sjefen. Hun ba meg ringe en dag den siste uka slik at hun fikk høre hvordan det gikk og om jeg kom tilbake på jobb etter de 14 dagene.

 

Håper det ordner seg.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er helt ulovlig for din sjef å pålegge deg. Dette fant jeg på nettet fra arbeidsmiljøloven:

 

 

§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

 

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager.

 

(2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer eller 54 timer i løpet av sju dager. Lengre arbeidstid enn foreskrevet i § 10-4 må ikke benyttes mer enn seks uker i sammenheng.

 

(3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

 

§ 10-6 skal lyde:

 

§ 10-6. Overtid

 

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

 

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan for et tidsrom på inntil 12 uker skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

 

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

 

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

 

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i løpet av 24 timer og kan dessuten skriftlig avtale at overtidsarbeid når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser og hjemmevakter, kan utføres i den arbeidsfrie perioden. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale at overtidsarbeid kan foregå i den arbeidsfrie perioden. Når det utføres arbeid etter avtale som nevnt i dette ledd, skal arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

 

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

§ 10-8 første ledd skal lyde:

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Likevel kan det i den arbeidsfrie perioden muntlig avtales kortvarige arbeidsoppdrag med den enkelte arbeidstaker når det brått oppstår fare for alvorlig driftsforstyrrelse.

 

§ 10-8 tredje ledd skal lyde:

 

(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Den daglige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 8 timer og den ukentlige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 28 timer.

 

 

 

 

 

Så vidt jeg kan forså kan du ikke pålegges å jobbe mer enn totalt 48 timer i løpet av en uke. Selv om det er spesielle forhold og etter avtale med arbeidstilsyn og tillitsvalgte. Jeg vil råde deg til å kontakte fagforeningen din om hvordan du bør forholde deg.

 

Når det gjelder høy temperatur der du jobber så begrensre det også hvor mye du skal jobbe overtid. Dette skal arbeidsgiver forsøke å gjøre noe med eller sørge for at dere får nok pauser i lavere temperatur.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene deres, og ditt fyldiga Poamin. Må neste sette med ned å lese igjennom dette en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...