Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg har ferie får jeg feriepenger som tilsvarer vanlig lønn. - Det har jeg sjekket med personalkonsulenten. So far so good... men... i desember får man 1/2 skatt og jeg skal ha svangerskapsperm med 80% lønn... Jobben vil at jeg skal si nøyaktig når jeg tar ferie så utbetalingene kan automatiseres etter den måneden...

Lønner det seg å ta ferien i desember? (Sambo har redusert inntekt i høst så her gjelder det å være taktiske for å få endene til å møtes...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4970052-permisjon-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg vet er at det i alle fall lønner seg å legge feriedager i de ukene i året som har røde dager (helligdager). Permisjonen gjelder hele uker og tar ikke hensyn til røde dager. Vet å plassere feriedager på de dagene som ikke er røde i uker med røde dager, vil man få forlenget permisjonen med like mange dager som det er røde dager (gjelder da i hovedsak rundt jul, påske, pinse). Vet ikke om dere skjønte noe av denne forklaringen....?

Høres derfor ut som det kan være ekstra lurt å legge ferie til desember, hvis det du antyder stemmer. Jeg ville tatt en prat med lønningskontoret på jobben din jeg, så får du sikkert et svar. De pleier som oftest å være ganske behjelplige, og har sikkert erfaringer rundt dette fra tidligere.

Med tanke på skatt har det ikke noe å si når du tar ferie. Det er riktig at det trekkes halv skatt i desember, men det er jo bare det som forskuddstrekkes. Hva du totalt betaler i skatt avhenger av hva du har tjent gjennom hele året, det er derfor vi får restskatt eller tilbakebetaling. Men som noen andre over her sier, kan det lønne seg å legge ferie til måneder med helligdager ettersom permisjonen ikke tar hensyn til disse.

I firmaet jeg jobber får vi feriepenger i juni. Da gutten vår ble født hadde jeg da permisjon i juni måned og fikk utbetalt både trygd og feriepenger. Jeg tok ut all ferie, tilsammen 8 uker, i forlengelse av permisjonen og dette ble da på høsten, med den konsekvens at jeg ikke fikk noen utbetaling etter at permisjonstiden var utgått og mens jeg da var i ferie. Det er jo noe å tenke på så ikke lommeboka er helt tom!!

Annonse

Ja, det var nettopp det jeg tenkte jeg måtte finne ut av... Personalkonsulenten sa de gjorde noe i juni som gjorde at jeg fikk feriepenger senere... men det er mulig at hun ikke forsto spørsmålet mitt eller at jeg misforsto... ikke gøy å sitte der uten lønn...

Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...