Gå til innhold

Tryne_gravid


Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

Hei! Har fulgt med på innleggene dine, men har ikke svart deg ennå fordi det er så mange som har svart deg - pluss at jeg har hatt det kjempehektisk i det siste, sorry.....

 

For det første: Du aner ikke hvor vanlig det er med småblødninger tidlig i svangerskapet. Jeg visste heller ikke det da jeg fikk det - i uke 5/6. Fikk panikk, ordnet GU og UL på rappen, noe som begge indikerte at alt var i orden. Blødningene (mest som brun utflod, først blod) skyldtes mest sannsynlig en ømfindtlig livmortapp, og var svært vanlig. På UL vardet lite vi fikk sett, kun et "fosteranlegg" (og noe som kan ha vært hjerteslag, usikkert). Fikk ny UL 10 dager senere, og da så vi ei "bønne" med et hjerte som slo. Blødningene/utfloden vedvarte i 4 uker, men kan fortsatt komme enkelte dager, f.eks. etter sex (er i uke 14 nå). Hadde neste UL i uke 10, og den siste (privat) da jeg var 12+2. Alt vel så langt, har også hørt hjertelyd forrige uke.

 

Jeg har følgende teori om deg: Hadde dette vært en abort på gang, tror jeg for det første det hadde kommet ut for lengst. Når man er så kort på vei, er det sjeldent at man har småblødninger mange dager til og fra. Jeg har lest omtrent alle SA/MA-innlegg på BiM siden oktober (mistet i høst), og har "lært litt" underveis. Så tidlig i svangerskapet skjer det som regel fort og brutalt, ofte i løpet av første til andre døgnet blødningene kommer. Samtidig kommer smerter. Av de jeg har fått med meg som har hatt brunlig utflod/småblødninger over tid, har de aller færreste abortert. Mannen min er lege, og støtter meg på det. Han sier tidlige aborter kommer fort, som regel. Dessuten sier han at det er mer vanlig at det går bra enn at det ikke gjør det - for de som opplever blødninger. Dette må du minne deg selv på!

 

Dessuten: Du har kjent inni der, og sier det er åpent. Der tror jeg du tar feil. Hadde tappen vært åpen, hadde du garantert hatt en kjempeblødning allerede. Da jeg mistet, så de på UL et dødt foster, og sa at det hadde begynt å åpne seg. Da hadde mine blødninger allerede begynt, men åpningen gynken snakket om (han sa den var stor, og klar for å støte det ut) var så liten at vi ikke kunne se den med et utrent øye. Altså, når det "åpner seg" er det ikke vid åpent, om du skjønner - pluss at jeg forsto det slik at åpningen startet innenfra. Derfor tror jeg det er usannsynlig at det du kjenner er en "åpning". Tror ikke du skal fikle så mye inni der, ikke fordi jeg tror du kan abortere av den grunn - men for å unngå infeksjoner. Det er mye bakterier på fingrene, som ikke bør komme inn der nede.... Mannen min sier også at han synes det høres lite sannsynlig ut - i så fall burde du hatt kraftig blødning og store smerter!

 

Skjønner at du bekymrer deg - for det gjorde jammen jeg også. Håper du får tatt en ny UL snart, slik at skuldrene kan senkes litt. Vet at du har det fælt nå, og unner ingen å engste seg. Jeg fikk helt do-angst, grudde meg fælt til hva jeg kunne få se når jeg kom på do. Sliter fortsatt, selv om jeg er over den "magiske" tolvukersgrensa.... Håper og tror alt går bra med deg, synes ikke dette høres farlig ut!!!

 

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg må først si jeg er imponert, du har virkelig tatt deg tid til å skrive til meg:) jeg må si det hjalp. det kan være du tar feil, men jeg velger å tenke at det er som du sier. det gjor virkelig godt å lese dette innlegget. Nå kan jeg gå å leggge meg med en LITT roligere sjel. Hva skulle jeg gjort uten slike som deg.

 

Tusen takk for støtten, go natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...