Gå til innhold

røntgen hos tannlege


nr3ifarta

Anbefalte innlegg

Er i uke 12 og skal til tannlege snart. Lurer på om noen er oppdaterte på den fronten når det gjelder røntgen m.m Bør man holde seg unna det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmora mi si er at det er ingen fare! Men at du må si i fra til tannlegen at du er gravid! Det må de vite på grunn av det med røntgen og på grunn av at man mange ganger blør lettere fra tannkjøttet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at eg har høyrt at du skal holde deg vekke frå røntgen i begynnelsen i svangerskapet pga all strålinga!

Eg var hjå tannlegen når eg var høygravid, då sa tannlegen, at enn får meir stråling av å fly, enn hjå tannlegen..

Eg hadde ringt tannlegen på forkant eg å spurt, så har du det iallefall under kontroll då...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er tannhelsesekretær og tenkte jeg skulle svare deg.

 

Tannlegen tar ikke bilde av tennene dine dersom han vet at du er gravid. Det er ikke direkte farlig, det er bare en policy: "hvis det ikke absolutt er nødvendig, gjør man det ikke".

 

Tar for informasjonens skyld med at mengden stråling fra røntgenapparatet, som du får etter å ta de to bildene du vanligvis tar på undersøkelse - tilsvarer mindre stråling enn du får i en flytur mellom Oslo og Bodø. Så det er som sagt ikke direkte farlig, men er det ikke nødvendig å ta bilder, gjør de det heller ikke.

 

Det blir heller ikke utført tannbehandling på deg, det vil si: Ingen fyllinger, ingen fjerning av amalgam og ingenting som krever bedøvelse (f.eks. tanntrekking)

 

Men - har du mye smerter eller ubehag i en tann, kan det være at det er bedre å få utført tannbehandlingen enn å vente i mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull!!

 

Skal til tannlegen imorgen eg,er da ca 7 uker på vei

og har allerede vært hos tannlegen sist uke og tatt røntgen,med blyforkle på. Skal fikse noen hull og legge fyllinger.

Det er ikke farlig sa tannlegen.

Skal ha bedøvelse også.

 

Det samme gjorde eg sist eg var gravid.

 

Så at det ikke blir utført tannbehandling når en er gravid er jo bate tull og tøys!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - jeg skrev at hvis den gravide har smerter/ubehag, vil tannlegen sannsynligvis utføre tannbehandling. Men ellers vil de vanligvis vente.

 

Jeg jobber sammen med flere oralkirurger og tannleger, og ingen av dem har lyst til å gjøre noen tannbehandling på meg nå når jeg er gravid. Oralkirurgen, som er sjefen min, sa at det ikke er bevist at bedøvelsen har innvirkning på fosteret, men han ville ikke at det skulle bli sånn at man gikk rundt å lurte på det, dersom noe skulle gå galt.

 

Tannleger kan si forskjellige ting til pasientene sine, men de SKAL faktisk ta forhåndsregler når pasienten er gravid. For når du fyller ut helseskjema hos tannlege, fins det blant annet en rubrikk hvor du skal krysse av for om du er gravid, og hvor langt du er på vei. Det er en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er tannhelsesekretær og min erfaring er også at vi bestandig har anbefalt gravide å vente til etter fødselen før det evt blir gjort noe behandling. Tannleger jeg har jobbet med tar INGEN sjanser når det kommer til gravide og tannbehandling, men må en så må en...

 

Jeg for min del hadde IKKE utsatt mitt ufødte barn for dette hvis det strengt tatt ikke var nødvendig, men det er min mening.

 

Kan du vente til etter fødselen så hadde jeg gjort det:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

D e ikke farlig, men sei ifra så får du sånn matte for å lægg over magen te å beskytt mot stråling.. Strålinga e likar enn før, så nu e d stort sett kunn i munnen d kjæm stråling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men her synes jeg faktisk du skal høre på Maria 24. Hva i alle dager, er dette så vanskelig da, er det en vanlig rutine ktr. sjekker tannlegen bare klinisk uten røntgen, har du alvorlige tannplager vil han sansynligvis gjøre minst mulig, men sørge for at du blir smertefri.

Er selv tannpleier og kan støtte Maria 24 i alt hun sier. Kjenner at jeg blir en smule irritert på alle her som mener de vet så mye mer enn Maria 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv gravid,og var hos tannlegen idag,og sa eg er gravid,og det gjorde ingenting sa de.

Fikk time igjen i oktober pga har hatt endel hull,og da er eg ca 7 mnd på vei,og dette vett tannlegen..

Hvorfor har ikke tannlegen min sagt dette da?

Har vært hos tannlege og fått bedøvelse å sånn før når eg har vært gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor tannlegen din ikke har sagt noe. Han/hun burde ha gjort det, mener jeg. Man vet for lite om bedøvelsens innvirkning på fosteret i dag, og derfor er det desto større grunn til å la være å gi deg det. Alt slikt går over i morkaken, vet du..

 

Vil gjerne si en ting angående amalgamfyllinger også. Dem bør du ikke få fjernet eller satt inn nå. Hvis tannlegen din sier at det ikke gjør noe, er det løgn - for dette vet man er skadelig. Nylig gikk de ut og sa at både gravide pasienter og gravide tannleger skal unngå å holde på med amalgam. Tannlegene ber meg derfor heller aldri om å assistere under amalgamfjerning, pga at jeg ikke skal få støvet i meg.

 

Jeg vil ikke skremme deg eller noe nå, sier bare det som er fakta. Hvis du ikke er veldig plaget med tennene dine, råder jeg deg til å vente. Hvis du ikke stoler så veldig på meg, er det greit, men jeg jobber med 4 oralkirurger og 5 tannleger. Dem lover jeg deg at du kan stole på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok!

Er ikke ute etter å krangle,det er jo greitt du kommer med fakta!

Er så mye gravide damer er "redde" for,

men dette bør en kanskje passe litt på forstår eg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gravide blir utsatt for en god del skremselspropaganda, det er jeg enig i!

 

Så derfor skal jeg si at tannbehandling er vel ikke det farligste du kan utsette deg for når du er gravid, men det er greit å være påpasselig og ikke gjøre noe som man kanskje kan vente med.

 

 

Lykke til med desemberbabyen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...