Gå til innhold

Har fått tilbud om ny jobb, fant ut dagen etter at jeg er gravid.......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart et år, har nå blitt gravid igjen dette var definitivt ikke planlagt.... Har fått tilbud om en ny og spennende jobb som jeg gledet meg veldig til å begynne i. Dagen etter at jeg fikk dette tilbudet fant jeg ut at jeg er gravid....og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hadde allerede sagt opp min gamle jobb så kan jo ikke gå tilbake dit heller. Denne graviditeten var som sagt ikke planlagt, litt mange løse tråder som burde vært fikset opp i før en ny baby kom pluss at jeg egentlig hadde gledet meg til å begynne å jobbe litt igjen. Er nå usiker på om jeg skal beholde eller ikke, føler det er veldig ulojalt ovenfor min nye arbeidsgiver samtidig som det er en sprell levende liten baby inni magen som ikke fortjener og bli tatt bort kun p.g.a mors nye arbeidsgiver.... Er så fortvila...noen som kan komme med noen synspunkter og råd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har stått mye om hvordan kvinner diskrimieres i arbeidslivet pga graviditet. Selvsagt skal du beholde barnet! Skulle du ha begynt å jobbe nå ganske snart? Du er ikke den første som må ut i snarlig permisjon, men så er du tilbake - fit for fight! :)

 

KAn ikke du og barnefaren dele permisjonen mer likt denne gangen? Så kommer du raskere tilbake.

 

Arbeidsgiver må takle dette og glede seg på dine vegne. Småbarnsmødre er mest stabile arbeidskraft, når du er tilbake får de maks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det var en vanskelig situasjon som du har havnet i! Jeg opplevde noe liknende for et par måneder siden. Jeg ble uventet gravid med nr. 3, fant ut det samme dag som jeg fikk tilbud om ny jobb. Mannen min mente straks at vi skulle ta bort, men jeg var mer i tvil. Ville, som deg, ikke ta abort pga en jobb. Det går tross alt flere tog, selv om det ikke føles sånn der og da. Men et liv er et liv.

 

Jeg valgte å legge kortene på bordet overfor den nye jobben, som kun var et års vikariat. De trakk da tilbudet, og ville finne noen andre. Strengt tatt har de jo ikke lov til det, men jeg ville ikke følt det komfortabelt med å bare kunne jobbe halvparten av vikariatet, slik at de måtte finne vikar til vikaren siden... Hvis den nye jobben din er en fast jobb, så ville jeg ikke sagt noe, men tatt jobben. Du kommer jo da tilbake etter endt svangerskapspermisjon!! Jeg synes det bare er litt annerledes når det er snakk om vikariater.

 

Like etter dette fikk jeg tilbud om fast ansettelse i det firmaet som jeg jobbet i engasjement i. Så det ordnet seg jobbmessig! Men jeg er heller ikke kjempegira på å være hjemme et år, når jeg akkurat har kommet i gang igjen, og følte meg "ferdig" med småbarn... På den annen side så er jo ett år ingenting når jeg tenker på at jeg sikkert over 30 år igjen i arbeidslivet...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt jobben.Du har like stor rett på den jobben selv om du er gravid.Arbeidsgiver kan ikke si noe på det.Blir han sur på deg,vel da er det bare å kontakte likestillingsombudet,dette har de jo oppfordret kvinner til å gjøre.

 

Ta jobben og gled deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er en fast jobb i et velkjent og stort internasjonalt firma. Har jo seks måneders prøvetid først men er bare så redd for at de etter at prøvetiden er gått ut ikke forlenger kontrakten og begrunner det med at jeg ikke passer inn eller noe annet...Skal begynne der nå 1.6 fikk tilbudet for noen dager siden. Ringte Ullevål i stad så har hvertfall bestillt time til samtale med sosionom om en uke. Uff dette er vanskelig har det ikke bra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt jobben. Helt klart. De kan ikke si deg opp uten saklig grunn etter prøvetiden, selv om du er gravid.

 

Skjønner at det føles vanskelig nå. I tillegg er det jo alle hormonene som har begynt å rase rundt i kroppen :) Men det ordner seg helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten samme situasjon som meg, eller jeg er i samme situasjon som deg... :) Var på jobbintervju i går, og skal på 2 gangs intervju. Og jeg kommer til å ta jobben, og ikke fortelle at jeg er gravid.

Jeg har så utrolig lyst på denne jobben, og jeg VET at jeg kan gjøre en super jobb selv om jeg er gravid. Det også selv om det er endel fysiske utfordringer i jobben... Så jeg har tenkt å gjøre de fornøyd. OM jeg får jobben riktignok da...

 

Men jeg syntes du skal ta jobben jeg, og ikke tenke på det. Gjør ditt beste, og fortell litt senere at du er gravid og at det rett og slett ikke var planlagt... det kommer jeg til å si iallefall....:)

 

Lykke til, vet hvordan du har det, er like nervøs jeg... Men man må jo tjene penger. Og når de ansetter en person (nå kan jeg kun snakke for megselv da) Men når de ansetter en jente i min alder som ikke har noe barn fra før, ligger det liksom litt i kortene....:) MEn jeg skal virkelig gjøre mitt beste på jobben om jeg får den. Er jo ikke kvalm eller noe jeg, frisk som en fisk...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ta jobben du. For ca 2 år siden hadde jeg det akkurat som deg. Jeg fikk også ny jobb og var gravid. La alle kortene på bordet når tilbudet kom og det gikk helt fint. Arbeidsgiver hadde ikke noe problemer med det...heldigvis. Jeg grudde meg jo noe veldig til å fortelle det da (er jo ikke noe en er pliktet til....det sa jo arbeidsgiver etterpå også), men valgte å være ærlig å si det. Er veldig glad for det i dag.

 

Er nå tilbake i jobb...og er gravid på nytt. Vil vel jobbe i 1 år før jeg går ut i permisjon igjen.....men så regner jeg med å være tilbake en stund. Må si at jeg gruer meg litt til å si det til arbeidsgiver også denne gangen (er vel bare slik jeg er), og velger å vente til jeg er minst 12 uker på vei.

 

Det samme skjedde med en veninne av meg også. Det gikk også fint.

 

Vi begge jobber i store bedrifter da....som nok økonimisk har "råd" til vikar i en periode og eventuelt andre internt som kan gjøre jobben når en er borte. Men det skal uansett ikke bety noe (trygdekontoret betaler jo permisjonen).

 

Lykke til og ikke nøl med å ta jobben. Kanskje du blir veldig positivt overasket over din nye arbeidsgiver. Og ikke glem at du ikke har noen plikt til å fortelle det, og arbeidsgiver har i alle fall ikke lov til å vektlegge det ved en ansettelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har også opplevd omtrent det samme. Fant ut at jeg var gravid midt i intervjurundene. Sa ikke noe da, men tok en bitteliten "hvit løgn" en uke etter jeg hadde blitt tilbudt stillingen. Ringte da og sa at jeg akkurat hadde funnet ut at jeg var gravid. Dette tok de imidlertid veldig fint, og jobben var selvfølgelig fremdeles min. Min nye sjef gratulerte meg og sa at det som ble viktig fremover var å legge forholdene til rette slik at jeg kan bli så lenge som mulig i jobben før jeg evt. blir sykemeldt/permisjon. Jeg begynner 1. juni og er da ca 14. uker på vei.

 

Ta jobben, og ikke bekymre deg for at de ikke forlenger kontrakten etter prøvetiden. Får du fast ansettelse så er det fast fra dag 1, og det er "like vanskelig" å sparke folk i prøvetiden som etter prøvetiden. Det må begrunnes meget godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...