Gå til innhold

Lurer på noe ang fødselspermisjon...

Anbefalte innlegg

Er det mulig for pappaen og jeg å ha permisjon samtidig? Eller må vi ta det separat? Jeg tenkte å ta 53 uker med 80% lønn. Vil det si at når 48 uker er gått, så overtar pappaen med sine 6 uker (får barn i august)? Kunne f.eks. han ta sine uker i juni/juli neste år, sammen med meg? Får han full lønn, og jeg mister min? Synes det er så vanskelig å skjønne hva den beste løsningen skal bli? Poenget er at han tjener godt, og jeg har bare 17 % stilling som grunnlag. Derfor vil vi at jeg skal være mest hjemme, og han skal få mest ut av rettighetene sine, uten at vi taper så mye penger...

Fortsetter under...

Unnskyld - jeg mente far har ikke rett på fedrekvote dersom mor har hatt under 50% stilling.

Fra Trygdeetatens sider:

Fars uker (fedrekvote)

Når begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger og moren har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er fem uker av stønadsperioden forbeholdt faren. Fedrekvoten kan tas ut sammenhengende eller deles opp etter nærmere regler.

Du kan som hovedregel ikke overføre fedrekvoten til mor. Dersom du ikke tar ut fedrekvoten, blir stønadsperioden forkortet tilsvarende.

Dersom du ikke har rett til fedrekvote, utbetales fødselspenger for hele perioden til mor.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

Takk for infoen !!

Grunnen til at jeg lurer er fordi pappaen er student og vil være hjemme sammen med meg de første 4 mnd før han skal begynne å jobbe og da "trenger " han ikke permisjon ( han som sier det) Og jeg vet ikke om han har rett oå fødselspenger da??? Hvorfor skal dette være så vanskelig???? hmmmmm

Annonse

Hei! Under har jeg limt inn noe jeg fant ang. mor og far ta permisjon samtidig, så det er altså mulig at du tar ut 50 % permisjon samtidig som faren tar fedrekvoten.

Når dere velger å ta ut fedrekvoten er helt opp til dere, det må ikke være på slutten (men kan ikke være i løpet av de første 6 uker etter fødsel).

Hvis far tjener godt, og du ikke har et godt grunnlag, er vel i grunnen det beste rent økonomisk at far tar mye av permisjonen og at du i denne tiden jobber mer enn hva du gjør nå? Da vil dere jo beholde fars inntekt, samtidig som du har mulighet til å tjene mer enn det du har som grunnlag nå.

Et spørsmål til slutt bare: jobber du kun 17% nå? Eller tar du f eks ekstravakter eller noe sånt i tillegg? (Vet jo ikke hva slags jobb du har da...) Poenget er i hvert fall at det er hva du faktisk tjener brutto i månedene før fødsel som utgjør grunnlaget for fødselspengene.

Lykke til!

Etter § 14-10 tredje ledd og § 14-19 tredje ledd

kan fedrekvoten tas ut samtidig med at mor tar ut

graderte fødsels- og adopsjonspenger inntil 50 pro-

sent. Under fedrekvoten kan foreldrene altså ta ut

inntil 150 prosent fødsels- og adopsjonspenger til

sammen. (http://www.odin.dep.no/filarkiv/279358/Otp0700506-TS.pdf)

Jeg mener at så lenge far er student og ikke har rett til fødselspenger, kan fedrekvoten overføres til mor, men jeg er ikke helt sikker. Ta en tlf til trygdeetatens servicetelefon og spør, det er sikkert et forholdsvis vanlig spørsmål :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...