Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ammet på oslo city på en kafe der, spiste ikke noe selv, men jeg tror faktisk ingen har lov til å jage bort ei mor som ammer. Betjeningen kom å sa til meg at det var spiseplikt, men da var vi ferdig, og jeg sa bare "hun har akkurat spist" hehe..

Det var da en merkelig regel du kom med der; at alle som ammer bare kan komme å sette seg ned på et hvilket som helst spisested uten å betale for seg. Jeg vet det er fort gjort å bli veldig selvopptatt av seg og babyen når man går hjemme med barn, men det er faktisk mange mennesker som ikke synes hverken min eller din baby er det spor nusselig, eller som ikke orker å få måltidet sitt ødelagt av ungeskrik.

Jeg ammer der det passer på ulike kafeer og benker, men prøver å ikke forstyrre noen. Skriker ungen, går jeg alltid ut fra butikken eller hvor jeg er.

Setter jeg meg ned og opptar plass på en kafe, så kjøper jeg i det minste noe å drikke. Det skulle bare mangle.

babyshop har egen ammekrok :-) ellers fins det en benk på toppen av glassmagasinet utenfor toalett og stellerom. Den er grei å bruke hvis du ikke vil "betale" for å amme. Nå når det blir varmere i været kan du jo sette det utendørs også og da har du mange muligheter!

var ikke det jeg mente at man bare kan komme å ta seg tilrette, men at ingen har rett til å kaste ut en ammende mor. Selvfølgelig, er det fullt på kafeen ville jeg nok ikke gått dit, men når en baby er sulten må den da få mat eller? Er ikke alle som har råd til å kjøpe seg noe å drikke og kanskje spise også og betale 40-50 kroner, ikke jeg i allefall. Hadde forøvrig spist en stor frokost for bare en time siden.

Annonse

Er babyen sulten, kan man sette seg ned akkurat der man vil aa amme.

Jeg hadde nok spurt betjeningen dersom det var paa et sted der det er spiseplikt, om jeg kunne sitte ned og amme babyen i et kvarters tid, om det ikke hadde vaert andre muligheter.

Enten babyen er nusselig eller "stygg", saa har h*n rett paa aa spise , Ruske-Sara!=)

Paa do hadde jeg iallefall ikke gaatt for aa amme!

Til opplysning har de som driver og eier en kafe lov til selv å bestemme hvem de vil ha som gjester, og kan derfor be selv en ammende mor å forlate deres kafe. De driver butikk, ikke veldedighet.

Heldigvis er de fleste så forståelsesfulle ang. amming hert i Norge at de vil la deg sitte i fred, men de har full rett til å si i fra om det ikke passer.

Takk for tips!

Synes dere ikke det er rart at det ikke finnes noen ammerom?? Jeg har litt problemer med å amme foran mange mennesker, og nå når krabaten har blitt så stor (5 1/2mnd) så har også han problemer med å konsentrere seg når det er mange folk rundt han. Ikke tar han flaske heller, så jeg synes rett og slett det er litt vanskelig å ta byturer. Noe som er synd...

Annonse

Før Guro ble født var jeg usikker på om jeg kom til å takle å amme sånn i offentligheten, men straks vi begynte å komme oss ut av huset og få gått på cafe, merket jeg at jeg ikke tenkte så mye over hvorvidt folk reagerer eller ikke...det viktigste er at ungen får mat :)

Jeg ammer dog ikke sånn rett i fleisen på folk (med mindre det er kjentfolk, hehe), og har alltid "ammepraktiske" klær på (type singlett+skjorte). Da føles det ikke så nakent og blottet ;)

Jeg blir iallefall irritert på de som sitter på stellerom å ammer, begrenset med stellerom på kjøpesentre og der er det enkelte som sitter da kanskje halvtimer eller lengre for å amme, mens det er kø utenfor med mødre som skal skifte ei bleie.

Nei det har jeg aldri opplevd at folk reagerer på. Og dersom de hadde reagert på at jeg satt å ammet babyen min...ja da hadde jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt. Det er jo det mest naturlige i hele verden. Og når babyen er sulten, ja da må han jo få mat. Å amme på kafe syns jeg er helt greit. Har alltid selv syntes det har vært fint å se mødre amme barna sine, enten det er på en benk på et kjøpesenter, eller på en kafe:) Såpass åpne mennesker håper jeg de fleste i norge er i 2006:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...