Gå til innhold

"treg" unge på 13 mnd...flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jenta mi er 13 mnd snart, og er vel det jeg kan kalle litt treig av seg. Med det mener jeg at hun snur seg ikke fra rygg til mage, krabber ikke og står ikke uten at vi støtter henne. Hun er helt normal på andre punkter sier helsesøster. Hun sitter som en prest, med kjempe balanse...men hun setter seg ikke opp selv da. Vi har vært hos fysio oxo, og skal dit i dag igjen. Fikk beskjed om at hun var sein, men at vi ikke skulle bekymre oss i det hele tatt...

Er det noen som har det på samme måte her?? Hadde vært kjekt å snakket med noen som har samme "problem"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med fysio ved 11mnd pga samme type "prinsessefakter", vi har trent masse, og etter en mnd krabbet hun. Nå er hun, for oss, høyt og lavt (13mnd), og er blitt mye sterkere. Hun hadde prioritert språk og sosiale ferdigheter, sa doktoren, hun trengte bare å lære hvordan. Var enkelt og greit veldig opptatt med å være sjarmerende, og derfor trengte hun ikke komme seg noen vei, alle kom til henne, eller brakte henne leker.

Skrevet

Hei!

Jenta vår er 12,5 mnd og er sein også. Hun sitter selv, snur seg rygg-mage og åler seg bakover i en stund nå. Hun også står og går med støtte. Men i går klarte hun(så uventet)reise seg til krabbe stilling(fra sitende) og gynget litt, så satt hun ned igjen. Og i dag prøvde hun å krabbe litt ENDELIG. Jeg er så glad!!! Skal til fisio på mandag og skal fortelle den god nyhet. Håper bare Emma skal fortsette med å prøve.

Vil også nevne at når vi var på 1 års kontroll for 2 uker siden lege sa at hvis ingenting forandrer seg i løpet av en mnd så burde vi gå til fastlegen vår. Da kunne han sendt oss til sykehuset på barneavdeling for å ta blødprøver(sjekke bl.a.stoffskifte...). Men jeg syns at det er ikke nødvendig nå, siden hun prøver å krabbe og reise seg opp nå. Skal ta det opp med fisjo på mandag.

Vil si til deg at nei, du er ikke alene. Har selv lest her inlegger fra modre som er bekymret om barnets motorisk utvilking. Og tror på meg det kommer til o gå bra. Hun trenger sikkert bare mer tid. Det som hjalp hos oss(tror vi) var at vi kuttet ut helt lekinga på parkett. Det var lettere for Emma på et teppe. Men kanskje dattera di leker bare på et teppe?

Off, ikke ltt med sanne små. Håper det skal bra med dere. Ønsker dere lykke til! Stor klemm fra meg og Emma:-)

Skrevet

Har ei "treg" jente på snart 17 mnd, hun går ikke enda. Begynte å krabbe når hun var rundt 12 mnd, lærte å skifte mellom krabbende og rumpeakende ved ca. 13-14 mnd. I det siste kan hun veklse mellom å reise seg opp på møbler etc og sette seg ned, så det skjer da fremskritt (selv med de treige!). Vi har vært til jevnlig vurdering hos fysio, men ingen tiltak egentlig, hun leker masse i barnehage og vi stimulerer henne så godt vi kan. Vi venter spent på når hun tør slippe seg!

Skrevet

Dette er faktisk helt normalt. Det vil si at det er normalt å være litt treig på det motoriske hvis barna har prioritert det sosiale og andre ting. Så kommer det motoriske etterhvert. Vi hører som regel om de som springer når de er 9 måneder. Jeg har mange av dem i min omgangskrets, men like mange som ennå ikke går når de er 16 - 17 måndeder. Mannen min snakket rent og som en foss rett før han var 2 år, men han gikk ikke før han var 18 måneder.

Synes barnet ditt høres helt sunn og normal ut jeg! Lykke til!

Skrevet

vår eldste datter krabbet aldri, men for bortover på rumpa. hun begynte å gå da hun var 16 mnd.

lillesøster her er 1 år nå og krabber etter boka bortover. det går veldig fort enkelte ganger og hun komme seg over alt, dørstokker og trapper er ingen hindring for henne. hun reiser seg opp på knær til alt som kommer i hennes vei, men det å begynne å gå tror jeg vi kan vente lenge med egentlig. men som nevnt over her så prioriterer hun det sosiale for tida.

hun går litt når vi holder henne i begge hendene forran oss, men da må hun ha på sko. dessuten er hun veldig sånn "gele" i beina når vi begynner med det. ettersom storesøster også var "sein" så stresser vi lite med dette.

Skrevet

Iflg fysioen min, så får barn som er "trege" bedre motorikk når de bli eldre, Så det er ikke bra at de er for tidlig ute heller. Det går nok bra skal du se. Men ta kontakt med lege hvis du syns det er best for deg:)

Lykke til;)

Skrevet

Må skrive her jeg også, selv om du har jo fått mange fine svar alt :o)

Vår jente var akkurat slik hun også, og stakkars gullet ble utsatt for alslags tester fra kromosomprøver til hjernebølge-måling... Forferdelig for oss foreldre! Tenkt om det skulle være no galt! Men det var det heldigvis ikke :o)))) Hun var sen med å gå også, rakk det såvidt før hun var to (nå nylig) men nå har hun fått dreisen på det, og nå greier vi nesten ikke holde styr på henne :o)) Kos deg med jenta di, du! (Vedder på at hun er en orntlig kose-jente :o) Ikke sløs bort denne fime tiden med bekymringer, vær glad hun ikke har så hastver!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...