Gå til innhold

Kan jeg reise til Tyrkia? Takk for svar!!


Kjm79

Anbefalte innlegg

Er ca 5 uker på vei!:) Bestilte tur til Tyrkia med to venninner før jeg visste om graviditeten. Skal reise om 14 dager,da jeg er i uke 7. Hva syntes dere? Veldig usikker pga hygiene,mat og flyreise! Hva ville du/dere gjort? Hilsen lykkelig gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er veldig usiker selv, men jeg tror så lenge du er frisk og oppegående, tar dine forhånsdregler, som å ikke spise mat som ikke er ordentlig stekt, sørge for å vaske all frrukt og grønt selv, ikke ha isbiter i drikka di fra restauranten, ikke spise salaten, så lenge det ikke er du som har vasket den, og passe på god hygiene. Så tror jeg det går bra.

 

Jeg vet at i tyrkia er det lett å bli syk, fikk samonella sist jeg var der, ikke gøy. Jeg spiste hamburger på en båttur, det tror jeg man må unngå, mat som har ligget i sola og varmen for lenge.

 

Har hørt at når det gjelder fly, så kan det være stråling som ikke er bra helt i starten av svangerskapet, men det er jeg usikker på, eller så kan man vel fly, bare du passer på å bevege bena under flyreisen. Nå er det jo ikke så langt til tyrkia, så det går nok bra. Det er sent i svangerskapet man ikke skal fly pga trykket.

 

Men for å være sikker ville jeg hørt med legen, så slipper du å gjøre noe du angrer på. Men det går helt sikkert greit. Tenk så delig å slappe litt av i sola da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bor i Singapore, er 6 uker på vei og vi har planer om en tur til Japan. Vil da være 7-8 uker på vei. Var hos legen i dag ang det, han sa jeg ikke måtte gjøre det. Her er de veldig flinke på IVF, svangerskap og fødsel. De er også langt fremme på forskning. Vi kommer til å avlyse turen. Det er en tur på 4-5 timer. Hjemme i Norge skulle vi til syden da jeg var 8 uker på vei med vår første, den første legen sa nei og den andre legen sa ja. Det gjorde oss litt forvirret, men vi avlyste. Senere i det første svangerskapet fløy jeg masse, lange turer som Australia-Norge og det gikk bra. Ingen ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, er litt i samme situasjon som deg. Vi har bestilt oss tur til Praha nå i slutten av mai og den bestilte vi før jeg ble gravid. Jeg vil da være 9 uker på vei da vi reiser. Ble selvfølgelig veldig usikker da jeg har hørt så mye forskjellig om reising, så jeg spurte legen min. Hun sa at det var de siste måneden man ikke skulle fly, og hun hadde aldri hørt om at strålingen på fly hadde ført til skader ellert abort noen gang tidlig i svangerskapet. det var viktigere å passe på det med mat og hygiene. Nå er jo ikke Praha så ille der da, så vi tar sjansen vi. Er billetter som ikke kan avbestilles så vi taper jo masse penger også hvis vi ikke reiser.

Så da håper jeg bare formen er bra, og så får jeg ta med meg min egen mat og passe på håndhygienen:)

 

God tur til deg hvis du bestemmer deg for å reise!:) klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville reist, tenk så deilig å få slappet av med sol og varme da, koble helt av...Hygienen som vi TROR er så god i norge, vel desverre den er ikke det, du må ta forhånsregler i Tyrkia som i Norge. Jeg har selv reist mye i mitt svangerskap, og norge det eneste landet hvor jeg har blitt matforgifta, så det blir helt feil å tro at norge er så bra osv...forhåndsregler må en ta overalt.

Håper du reiser, og ha en god tur og kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare å dra, jeg dro ned til tyrkia selv når jeg var nesten 3mnd på vei, det er ikke noe problem..

 

vær obs på at kjøttet er godt stekt bare...

det går nok kjempe fint!

 

god tur! og drikk masse vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...