kees_ Skrevet 5. mai 2006 #1 Del Skrevet 5. mai 2006 Da var søknaden sendt om IVF... Har blandede følelser men er glad noe skjer. Gruere og gleder meg. Var i går på UNN der han anbelfalte at vi ble sendt videre til prøverersbef.... Gruer meg siden eg e så redd gyn undersøkelser, besvimte under undersøkelsen i går og gråt som et barn... Huff,han trudde sikkert det verste om meg=) Gleder meg for at kanskje vi skal bli forelder for første gang hvis dette går bra! Hadde vært så lykkelig da=) Så no er ferien avlyst, no skal vi bare en weekend tur til skotland=) Var som sagt litt ute av meg så hvis noen vil forklare hva som skjer etter at vi har fått godkjent søknaden og tatt blodprøver ville eg blitt kjempe takknemlig!=) Ventetiden er ca 2 mnd fikk eg med meg=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snooopi Skrevet 5. mai 2006 #2 Del Skrevet 5. mai 2006 Hei! Vil ønske deg velkommen, og lykke til i prosessen! Jeg vil også fortelle hvordan det foregår her hvor jeg går. Det er trist at du er så nervøs for gyn undersøkelser, men det går bra! Hele forsøket starter typisk på dag 21 i syklusen med innvendig UL for å se at slimhinnen er ok og at det ikke er syster. Hvis alt er ok starter du med nesespray 3 ganger pr dag. Jeg har ikke bivirkninger på denne. Disse hormoner nedregulerer dine egne hormoner, sånn du ikke produserer egg. En slags "overgangsalder". Etter å ha sprayet i 14 dager skal du tilbake på UL og sjekke slimhinnen igjen. Hvis du også har hatt en blødning i disse 14 dagene er du "klar" til sprøytene. Hvis du ikke har hatt en blødning, skal det sprayes i noen dager til. Sprøyta tar du en gang pr dag, og i tillegg skal du spraye 2 ganger pr dag. Sprøyta setter du i mageskinnet under navlen. Disse hormonene produserer mange eggfollikler! Etter 1 uke skal du igjen til UL og sjekke at det går som det skal (follikler utvikles, og slimhinnen blir tykkere). Hvis det skjer for "mye" blir du satt ned i dose, og hvis det skjer for lite blir du satt opp i dose. Etter noen dager skal du igjen på UL og se når du skal ha uttak. Uttaket er typisk etter ca 14 dager med sprøyter. Så setter du en eggløsningssprøyte ca 36 timer før uttaket. Ved selve uttaket leverer mannen sin prøve, du får noe beroligende og smetestillende medisin, en god sprøyte antibiotika i armen og en innsprøytning med lokalbedøvelse. (Lokalbedøvelsen er den jeg merker mest av det hele). Så er du klar til uttaking. Legen har en nål ytterst på UL-staven, som stikkes inn i eggfolliklen, suger ut innholdet, sprøyter noe vann tilbake og suger ut igjen (skyller for å få med seg egget). Dette bringes videre til laboranten som står klar og venter. Så ses det på innholdet i mikroskop, så hører du "det er egg!" fra laboranten. Og sånn fortsettes det til alle follikler er tømt. Mannen din er med hele tiden og holder hånd. Etter uttaket slapper du av en halvtimes tid på klinikken. Det sjekkes puls og du passes på, så du har det godt. Når du kommer hjem skal du bare slappe av. Jeg anbefaler at du har en masse filmer å se! Så er du på beina igjen neste dag, som er rugedag nr 1. På den 14. dagen (disse dager går uendelig sakte...) skal du ta blodprøve, og forhåpentligvis er den positiv!! klemmer fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-4964512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 5. mai 2006 #3 Del Skrevet 5. mai 2006 Velkommen inn hit!!! Bor du i Tromsø? Jeg holder også til på UNN. Hadde 1. forsøk i januar. Ble ikke gravid da. Skal igang med andre forsøk til høsten en gang... Ja, hva som skjer videre... Er dere ferdig utredet? Har de funnet "noe galt" med noen av dere? Jeg måtte gjennom noen flere undersøkelser på IVF-avdelinga etter at de hadde mottatt og behandlet søknaden. Når dere er helt ferdig utredet får du beskjed om å ringe inn mensen. De har sagt til meg at de ikke kan garantere at jeg kommer med 1. gang jeg ringer inn mensen. Det kommer an på om de har plass. I alle fall:Når du har ringt inn mensen og kommer med får du beskjed om å hente medisiner på sykehusapoteket (dersom du bor i Tromsø) eller at de sender medisinene (dersom du ikke bor i Tromsø). Først begynner du med en nesespray på en viss dag i syklusen (hvilken dag avhenger av hvor lang syklus du har). Sprayen nedregulerer diverse hormoner så du kommer i en slags kunstig overgangalder. Etter en viss tid med spray (varierer 2-4 uker) starter du i tillegg med hormonsprøyter som skal tas en gang daglig. Disse gjør at kroppen klargjør egg. Helst flere enn i en vanlig syklus. Det virker som alt fra 2 til 20 egg er normalt. Du fortsetter samtidig med sprayen. Etter ca en uke med sprøytene skal du til UL. Da ser de etter hvor mange egg og størrelsen på eggposene. Hvis posene ikke er store nok må du fortsette litt til med sprøytene. Når de er store nok skal du sette eggløsningssprøyta. Den settes på kvelden (du får nøyaktig klokkeslett) og sørger for den siste modningen av eggene dine. Ca 36 timer etter EL-sprøyta skal du på sykehuset og de tar ut eggene. Dette er ofte det man gruer seg mest til for det er ubehagelig, men det går helt greit for de aller fleste. Samtidig må mannen avgi sin prøve. Dette blir preparert og blandet sammen. Dagen etter kan dere ringe for å høre om noen av eggene er blitt befruktet og i så fall hvor mange. På UNN setter de tilbake egg 2-5 dager etter uttaket og da bruker de egget som er av best kvalitet. Hvis det er flere egg med kjempebra kvalitet, fryser de ned de eggene de ikke setter inn til evt senere bruk. Etter innsetting er det bare å ruge de neste to ukene og håpe at egget fester seg. I rugetida er det vanlig å få en gele eller noen stikkpiller som man skal sette inn i skjeden. Håper dere kommer raskt igang, men hver obs på at de har stengt noen uker i sommer. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-4964717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kees_ Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei, har vært borte hele helgen=) Bor ca 3 timer kjøring fra Tromsø, så dette kan jo bli en utfordring i seg sjøl skjønne eg! Etter at det største sjokket har lagt seg og vi har godtatt at vi faktisk trenger hjelp har eg begynt å glede meg litt tross redsel for gyn undersøkelser=) Ingenting er feil med oss, men vi har prøvd i 5 år og begynt å bli litt "desperat" så overlegen på gyn avd ville ikke utsette oss for mer prøving med medisiner i øst og vest, å det er eg kjempegla for! Enn dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-4990509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor ♫ Skrevet 8. mai 2006 #5 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei. Skjønner godt at du ikke liker disse undersøkelsen. Har aldri likt dette selv heller. Men etter å ha sittet i den stolen x antall ganger det siste halve året, blir dette fort en vane. Bare tenk på resultatet!!! Det er ikke farlig. Samtidig får man den beste oppfølgingen som tenkes kan. Med tanke på ulike saker og ting som kan befinne seg der nedentil. Jeg sliter med cyster. Har aldri hatt problem med dette tidligere. Har heller aldri tatt ultralyd, har ikke hatt noen grunn til det! Men etter første ul i desember i forbindelse med utredningen hvor disse først ble opdaget får jeg den beste oppfølgingen som tenkes kan. Han sa det sist jeg var på sykehuset, gynekologen, at de ville følge ekstra godt med meg fremover. Det er jo godt å vite. Vi får i tillegg bedre oppfølging fra sykehuset enn om vi hadde blitt gravide vha naturmetoden. Så ingenting er for gale til at det ikke er godt for noe!! Jeg fikk og en nedtur etter at jeg fikk beskjed om at vi må til IVF. Men etter at det første sjokket ga seg, måtte jeg bare se positivt på dette. Og det er jo positive sider og. Blant annet det med medisinsk oppfølging. JEg har det siste året sjekket meg bedre nedentil enn jeg har gjort i hele mitt 33 årige liv. Og det er jo ikke negativt å vite at alt står bra til der og. Lykke til. Jeg finner trøst og støtte i disse sidene. Uten jentene her inne hadde allting gått litt tyngre tror jeg. Her finner du andre i akkurat samme situasjon. En mann vil aldri forstå følelsene vi kvinner har rundt dette. Ikke fordi ha på noen måte er et ufølsomt krek, men kun det faktum at han er mann. Hører gjerne mer fra deg. Lykke til med sprayingen da. Klemmiss..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-4990810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor ♫ Skrevet 8. mai 2006 #6 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei. Skjønner godt at du ikke liker disse undersøkelsen. Har aldri likt dette selv heller. Men etter å ha sittet i den stolen x antall ganger det siste halve året, blir dette fort en vane. Bare tenk på resultatet!!! Det er ikke farlig. Samtidig får man den beste oppfølgingen som tenkes kan. Med tanke på ulike saker og ting som kan befinne seg der nedentil. Jeg sliter med cyster. Har aldri hatt problem med dette tidligere. Har heller aldri tatt ultralyd, har ikke hatt noen grunn til det! Men etter første ul i desember i forbindelse med utredningen hvor disse først ble opdaget får jeg den beste oppfølgingen som tenkes kan. Han sa det sist jeg var på sykehuset, gynekologen, at de ville følge ekstra godt med meg fremover. Det er jo godt å vite. Vi får i tillegg bedre oppfølging fra sykehuset enn om vi hadde blitt gravide vha naturmetoden. Så ingenting er for gale til at det ikke er godt for noe!! Jeg fikk og en nedtur etter at jeg fikk beskjed om at vi må til IVF. Men etter at det første sjokket ga seg, måtte jeg bare se positivt på dette. Og det er jo positive sider og. Blant annet det med medisinsk oppfølging. JEg har det siste året sjekket meg bedre nedentil enn jeg har gjort i hele mitt 33 årige liv. Og det er jo ikke negativt å vite at alt står bra til der og. Lykke til. Jeg finner trøst og støtte i disse sidene. Uten jentene her inne hadde allting gått litt tyngre tror jeg. Her finner du andre i akkurat samme situasjon. En mann vil aldri forstå følelsene vi kvinner har rundt dette. Ikke fordi ha på noen måte er et ufølsomt krek, men kun det faktum at han er mann. Hører gjerne mer fra deg. Lykke til med sprayingen da. Klemmiss..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-4990895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Kolibri Skrevet 9. mai 2006 #7 Del Skrevet 9. mai 2006 Hei kees-58p.p!!!! Vi snakket jo mye sammen på sliter sidene. Godt at du også er i gang med å få hjelp. Ser du har fått mange gode svar på prosessen videre. J ville bare si lykke til og at du er ganske heldig som bare har 2 mnds venting. Nå angrer j på at j flyttet fra Bardufoss, for på Haukeland er ventetiden 6 mnd....J skal til samtale på mandag 15/5. Lykke-til-klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-5000360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneCa Skrevet 9. mai 2006 #8 Del Skrevet 9. mai 2006 Hei! Jeg er ei jente på 31 år. Har endometriose, pco, en tett eggleder og diabetes. Jeg sluttet med p-piller i 99, men aldri blitt gravid. Det siste året har jeg brukr pergotime kur tre ganger, sist i februar. Søknaden om ivf behandling ble sendt i november. I desember fikk jeg svar fra Rikshospitalet om å komme på forsamtale.Her ble det tatt innvendig ultralyd og bestemt hvor mange enheter du skal starte med.Fikk også nøye beskrivelse av hva ivf er, samt omvisning på labratoriet. Samboeren avga nok en sædprøve. På denne samtalen fikk jeg beskjed om å ringe ved mens i mars. Ringte som avtalt i mars, og fikk da vite at behandlingen skulle starte ca 20. mai og innsettingen ville være sist i juni. Ble litt skuffet over ventetiden, men utrolig nok har det gått fort. Og så....ventet og ventet på mens i mai. Plutselig var det gått nesten en uke over tiden. Bestemte meg for å ta en test til tross for at jeg var sikker på at mensen kom snart. Jeg hadde jo så menssmerter. Helt ufattelig!! For første gang i mitt liv var den positiv!!! Og det var den dagen etter også. Nå er jeg i 6. uke. Så for det første: To mnd ventetid er ikke mye! Den var du heldig med! For det andre: Undere kan skje, om det er forhold for det, da Ønsker deg LYKKE TIL!!! Vet hvordan det føles. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4963466-tusler-inn-hit-eg/#findComment-5000489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå