Gå til innhold

til "anonym" og kommentar ang. morkakeprøve- downs eller ikke?

gammel røy

Anbefalte innlegg

Hei anonym,

Jeg så at du la inn en kommentar i innlegg foran angående morkakeprøve og at det ikke er verdens undergang å få et barn med downs. Morkakeprøver og fostervannsprøver viser kromosomfeil generelt- hvorav de mest alvorlige ikke er forenelige med liv etter fødselen (de fleste mødres skrekk), mens andre er mindre alvorlige slik som downs. Jeg synes derfor det er urettferdig å prøve å forenkle de vanskelige valg eldre mødre står ovenfor til den diskusjon til bare å dreie seg om downs.

Du vet forresten kanskje at flere mødre i Norge enn noen gang (som vet at de bærer barn med downs) velger å beholde dem. Men dette er vanskelige valg hver og en av oss må ta avgjørelser i forhold til og leve med. Forhåpentligvis tar de fleste informerte valg.

Fortsetter under...

Jepp, vanskelig tema. Men har lyst til å forsøke meg på å være litt pirkete: Jeg kjenner bare til at ( i 2003)ved fostervannsprøver ble det testet for tre avvik:trisomi 13, 18 og 21 + to kjønnskromosomfeil. Ved morkakeprøvene kjenner jeg ikke til hva det testes for. Mulig de har utvidet området siden jeg tok testen. Jeg mener ikke dermed at det er noe lettere valg for oss som velge å ta testen...og jeg er glad at jeg selv får dette tilbudet. Det er alltid pussig å se hvordan andre kan oppleve et liv med funksjonshemmede barn som så enkelt...Verdens undergang?- nei det er det ikke. Men ikke særlig lett heller...

Jeg har født et barn med funksjonshemning, og visste om dette før fødselen. Jeg fikk mange rare kommentarer, men den aller rareste kom fra en prest som synes det var merkelig at jeg hadde beholdt fosteret. Han trodde nok at vi mødre, ved å få vite om fosterets eventuelle feil, ville velge det bort.. Tidlig fosterdiagnostikk er ikke ensbetydende med at utfallet blir abort. Men noen ganger er det jo slik at det simpelthen bare er godt å få vite om det på forhånd...

Nuvel, bare noen tanker. Fint forresten, gammel røy, at du løfter dette fram i lyset. Det er ikke noe tema som bør forenkles...

Bolleskvulpen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...