Gå til innhold

Er jeg helt på bærtur?

Anbefalte innlegg

Gjest Riga

(Det er bare å hoppe over det første avsnittet om dere har dårlig tid...har en tedens av å skrive mye, men det er altså helt nederst selve problemstillinga står!)

Kjæresten min og jeg fant det perfekte jentenavnet før jeg i det hele tatt hadde blitt gravid. Og nå sitter jeg her i 15. eller 16. uke, og må høre på mamma'n min mase og mase og mase om guttenavn. For jeg og kjæresten min hadde jo grubla på guttenavn i sikkert 4 måneder, men absolutt ingen klang særlig bra!:-/

En kveld nevnte han Wilhelm siden bestefaren hans het det. Likte det ikke helt, men jeg har gode assoiasjoner til den islandske versjonen av det; Vilhjalmur. Men det har noen spesielle islandske bokstaver som det norske alfabetet ikke har, og uttalelsen blir helt feil. Er selv islandsk og HATER at folk sier navnet mitt fei!

Heldigvis har de fleste et kallenavn på Island, og det blir da Villi (begge i-ene uttales som "i" i ordet inne)...også dette blir litt problematisk, for uttalen er IKKE lik den som i f.eks. Willy. Men jeg elsker kallenavnet Villi, og det gjør kjæresten min også. Så tøyseaktig sa han til meg den samme kvelden at vi kunne jo bare la en eventuell gutt hete Vilnius (etter hovedstaden i Litauen altså). Det ville jo også bli Villi.

Skjønte at det bare var et tulleforslag, men det gikk så mange uker uten noen bra forslag (ja, uten noen forslag i det hele tatt), så da bare sa jeg: hvorfor ikke? Vi liker Baltikum, og navnet passer godt til mitt, og e-mail-adressa til kjæresten min begynte faktisk med vilnius i mange år. For oss personlig er det perfekt egentlig!

Men så fikk mamma og stesøstra mi høre navneforslaget, og det blei mildt sagt ikke godt mottatt! Hver gang jeg snakker med mamma, kommer hun med noe nytt...og alle er like kjipe i mine ører. Hun har sikkert skrevet ørten lapper fulle av forslag, men ingenting appelerer. Må nemlig høres likt ut på norsk og islandsk, og det er veldig vanskelig, har jeg funnet ut!:-/

Men jau...jeg begynner å lure på om mamma har rett...er Vilnius altfor ukjent og stygt til å kalle en uskylding unge det?

Kan vel ikke be om noe hjelp her til andre forslag, siden folk ikke har så mye greie på islandsk uttale...

Håper det blir jente bare pga navnet!

PS. Jentenavnet vi har er IKKE Riga...det er bare nicket mitt her inne, for jeg liker jo Baltikum, og spesielt Latvia!:P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4962624-er-jeg-helt-p%C3%A5-b%C3%A6rtur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe... Tja... Jeg synes kanskje det ble litt for hovedstad jeg da... Men for all del, nå heter jo folk alt fra India,Paris, Afrika, Olympia, Sofia, Dakota osv... Som alle er stater, hovedstader, land eller verdensdeler... Så hvorfor ikke Vilinius?

Jeg synes det var litt søtt jeg... Men da ville jeg nok lagt til et navn vedsiden av, fordi det kan bli litt sært, og er vel ikke alltid så morsomt å hete noe så veldig sært. Kanskje ikke spesielt når det er en hovedstad eller et land for den del...

Kan ikke mye om islandsk uttalelse nei, men går fint an å kombinere Vilinius kanskje? Det var ganske tøft+søtt... Men en smule for sært til å stå alene, synes jeg.

Annonse

• 2 uker senere...

Oi!

Hadde absolutt ikke ventet så mye positivt! Blei helt satt ut!:P

Plutselig forsvant alt maset fra mamma inni hodet mitt!:) Men det hadde det kanskje litt allerede, for når jeg hører alle forslagene hennes, så bare ser jeg rart på henne og spør: er det der virkelig et navn?o.O

På mannanofn.com fant hun nemlig liste over samtlige islandske navn, og hun hadde visst plukka ut de rareste for hun tenkte jeg ikke ville ha et "vanlig" navn...det er jo sant, men jeg vil ikke ha et stygt et heller!

Ingen Vilnius der, og islandsk navnelovgivning er streng, men heldigvis for meg bor jeg i Norge!:) Men nå vet jeg jo ikke engang om det er en gutt, så jau...UL om 1 uke.

Og så må nesten reise til Vilnius engang for å se om det er en bra by!:P

Veldig vanlig med et andre fornavn i familien min, så det skal vi fikse også...håper bare ikke det også tar 4 måneder, for da er jo babyen snart her! Og kanskje mamma kan hjelpe litt til da!:P

Takk for responsen...blei glad av det her!:)

• 7 måneder senere...
Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06

Jøsseball...et svarinnlegg til!

Jeg så faktisk på Norwegian sine sider i går, fordi de har tilbud på reiser nå,- bl.a. til Vilnius. Men dessverre så har jeg ikke lyst til å reise igjen til Baltikum på vinterstid, og de tilbuda varer jo bare til mars. Heldigvis har Air Baltic sånne internett-tilbud hele året der billetten bare koster 316 kr t/r, så vi kommer nok til å reise en eller annen gang.

Men det blei en jente på oss, og hun har fått navnet Telma!:-)

Og allerede har hun fått drøssevis av kort der det står Thelma, så nå blir hun nok hetende "Telma uten h"!:P

Om det kommer en gutt i framtiden, så har vi faktisk funnet et navn (som er sjeldent og fint), men det er hemmelig...men Vilnius blir andre fornavn for det er så kult!:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...