Gå til innhold

Hjelp! Eksamensperioden står for døren, og alt jeg klarer å tenke på er frøet! Noen som føler det samme?

kokosbolle

Anbefalte innlegg

Heisann!

Moren min bor i Afrika, og skal vel være der i 2-3 år til tenker jeg. Hun har spesielt sagt at hverken jeg eller søstern "får lov til" å få barn så lenge hun er der nede, hehe. Blir spennende å se reaksjonen hennes. Kommer vel til å reise hjem en mnd før termin for å passe på meg :o)

Søstern min er en del år eldre enn meg, så jeg er veldig spent på hennes reaksjon når jeg forteller om graviditeten, i og med at det jo egentlig er hennes tur først, hvis du skjønner? Jeg tror likevel hun kommer til å være spent og glede seg til å bli tante.

Har nå besluttet å ikke ta de to eksamenene til 2.avdeling, og å bare ta exfac-eksamen. Jeg har vært så kvalm de siste ukene nå, at alle forberedelsene til eksamen har gått rett vest, jeg er absolutt ikke forberedt. Får derfor istedet ta de som utsatte eksamener, om ca3-4 uker. Håper jeg klarer å forberede meg godt nok til da.

Når du nevnte det med magen, har jeg selvfølgelig blitt mer obs på det selv, og den har liksom forandret seg, som du sier blir den tydeligere etter at jeg har spist. Hmm... kan selvfølgelig være at jeg er oppblåst.. for jeg har masse luft i "systemet".

klem

Fortsetter under...

hei !!

så bra du tar en eksamen da, jeg vet det er noe h e r k å være kvalm, det svekker deg mye... Men nå har du jo litt bedre tid til å lese, og roe det ned litt..

Hvor langt på vei er du nå? er det snart 2 mnd??

Har du fått tildelt fødeplass enda, det blir vel rikshospitale/ullevål? Skal snart til jordmor, og det gleder jeg meg til!

I det siste har jeg vært skikkelig kvalm, orker ingenting, så jobbsøkingen min går ikke særlig bra...

men men..

Snakkes...........

:-)

Hei igjen!

8 uker i dag! Er superkvalm og lei allerede.. hehe

Jeg skal ikke på første legekontroll før jeg er 11+5, så har ikke engang tenkt på fødeplass. Det går jo så mange rykter om ullevål vs. riksen og om hvem som er best, men det som er sikkert er jo at ungen må ut uansett hvor :o) Har du fått fødeplass?

Er det sommerjobb du søker på? Eller er det deltidsjobb?

god bedring til oss begge :o)

hei hei!

Jeg har fått fødeplass på a-hus, og det er jeg glad for! Det er jo bare 5 min unna.

Og så har jeg fått ul i slutten av juni, det blir gøy!

du er kvalm ja..det er så slitsomt, men det er jo en del av pakken det.. begynner heldigvis å bli bedre jeg nå, og det kjennes HERLIG!

Ser etter sommerjobb jeg, for å høyne snittet, og få litt ekstra inntekt nå mens jeg kan..

Håper egentlig at trygdekontoret kan ta utgpkt i de tre siste årene, istedetfor de 6 første mnd...har jo bare en ekstrajobb i og med at jeg studerer så det er lite å hente...

Håper du blir bedre, og håper solen titter frem!!!!!

heisann nunnii!

Håper du har hatt en fin helg og sett solen litt.

mm, det stemmer det, må tenke på jobb også ja. Jeg har deltidsjobb ved siden av studiene, men tjener ikke all verden, mellom 3000 og 5000 de månedene jeg studerer og mer i sommerferien da. Vil det si at jeg kan få full uttelling fra lånekassen og i tillegg få penger fra trygdekontoret hvis jeg har tjent penger på jobb? Det hadde hvertfall hjulpet litt.

Heldigvis jobber samboeren min fulltid, og han tjener godt, uten det tror jeg det hadde blitt vel stusselig med økonomien.

Hvordan har du tenkt til å dele permisjonen (hvis faren er med i bildet)?

klem

hallo!!!!!!

Du får full uttelling fra lånekassen, men du kan ikke tjene over 108000 i året (sånn circa). Det gjelder de sammen reglene som ellers mht inntekt. Men tjener du 5000 i mnd, er du jo ikke i fare for å overstige den grensen :-)

Jeg også tjener mellom 2000-4000, men har hatt litt eksta i februar og mars, og det var utrolig flaks!! Men det blir vanskelig å få et vikariat, siden jeg må til endel kontroller, og skal gifte meg snart, såå... noe må jeg vel få til!!!!

Tror jeg tar nesten all permisjon, unntatt de 6 ukene som er til far. dere da? skal du ta 43 uker, eller 52? Jeg tror jeg tar 43.

Det har vært herlig å se solen, men det blåser surt... har dere planlagt ferie??

Snakkes,

Annonse

Heisann!

Så spennende da, at du skal gifte deg. Når skal du det? Har dere vært sammen lenge?

Vet ikke helt ennå med permisjonen, for samboeren min får jo mye mer utbetalt enn meg hvis han tar med permisjon enn 6 uker. Får se an formen tror jeg. Vet ikke ennå om jeg tar 43 eller 52, kommer an på når ungen kommer. Hvis h*n blir født i januar, tror jeg at jeg tar hele året, slik at jeg kan begynne på´n igjen med studier i januar igjen.

Har ikke planlagt ferie ennå. Har en uke i juni, men jeg skal til første kontroll da, og økonomien er ikke på topp, samboeren får ikke feriepenger pga ny jobb, så blir evt. kanskje en hopp-på-tur. Hva med dere?

I tillegg til dette skal jeg begynne på HIO i slutten av juni på ingeniør (må gå 3 semester første året fordi jeg mangler fysikk). Er så lei jussen akkurat nå, så vil prøve noe nytt. Så ferie er nedprioritert denne sommern.

vi snakkes,

:-)

Skal gifte meg om en måned!!!!! Det blir spennende, men det er mye å ordne... Vi har vært sammen i nesten 8 år, så det var vel på tide. :-D

Vi tar nok heller ikke ferie, formen min er ikke den beste+at det blir mye utgifter fremover, så vi tar vel en velfortjent reise etter fødselen, til varmere strøk.

Hvordan tar samboeren din permisjon? Jeg er jo i samme situasjon som deg nesten mht penger, så vil gjerne ha "mest " mulig ut av permpengene til far, siden han tjener bra.

Så du bytter totalt studiefelt altså!! Høres spennende ut, men hvis du begynner i juni...studerer du hele sommeren da?? Eller er det sånn oppsamlingskurs for de som mangler et fag? Lykke til, kanskje faller det seg slik at vi starter på lik avdeling jus senere???

Hva slags ingeniør er det?

Håper på et knallbra sommervær fremover, siden vi blir her begge to...

Ha det bra!

Heisann igjen!

Gurimalla, bare en måned til, da må du jo ha mye å tenke på om dagen :o) Skal dere gifte dere i kirken eller noe annet sted?

Vi driver og kikker på reiser nå. Har havnet på Rhodos. Jeg er ikke spesielt glad i pakkereiser, men når det er så kort tid til er det kanskje like greit. Så lenge jeg får en deilig strand å ligge på, er jeg fornøyd.

Samboeren min har avtale i arbeidskontrakten om 6mnd permisjon ved fødsel, tror jeg. Vi har ikke diskutert dette så mye ennå, men tror han har ganske gode muligheter sånn sett.

Skal begynne på ingeniør i bygg, tror jeg. Må ikke velge før til høsten, men er det jeg tenker på nå. Skal gå en tre-semester ordning fordi jeg mangler fysikk fra videregående. Hvis jeg ikke trives med dette, havner jeg tilbake på jussen tenker jeg.

Også har jeg bare et spm. som er om noe ganske annet:

Jeg oppdaget i går at jeg hadde litt brun utflod, ikke noe blod, men bare brunlig utflod. Ble selvfølgelig litt engstelig, men det har ikke kommet noe mer, og jeg har ikke hatt noe vondt, og jeg er like kvalm som vanlig. Har forresten kommet til 9+4 nå.

Har du opplevd noe lignende eller har legen din sagt noe om dette?

hei så lenge,

Hei du

kommentar til det siste spmålet ditt:

Jeg opplevde det rundt 7-8 uke tror jeg. Fikk det en dag, så gikk det noen dager hvor jeg så hadde det i litt mindre enn en uke. Når jeg fikk sjekket det, var det ingen ting. Legen sa det er vanlig å ha litt småblødninger i starten uten at det er noe galt. Når blodet er brunt tyder det på at det er gammelt, og at det kan være slimhinnene dine som er skjøre og dermed lettere blør. Kommer det friskt blod, eller du får veldig vondt, eller er svært engstelig burde du ta en tur til legen.

Håper det ordner seg, men slapp litt ekstra av for sikkerhets skyld!

Heisann igjen!

Har lest litt rundt på nett om det, og det virker som at når man ikke blør, så går det stort sett bra. Hadde litt i går og bittelitt i dag (brunlig utflod altså), så jeg tar meg en tur til legen for sikkerhets skyld. Jeg har jo ennå ikke vært på første svangerskapskontroll hos legen, har time 19. juni.

Nå er ferien bestilt, vi reiser til Rhodos på søndag (er også med tanke på å kunne slappe av på ferien at jeg vil til legen). Det blir deilig å komme seg bort litt.

Hvordan går det med jobbsøkingen forresten?

Vi snakkes,

Hei hei!'

Så herlig å ta ferie!!! du får kose deg masse!!!! Blir det en uke eller??

Ja, det er nok best å sjekke det opp med lege, hvertfall når du skal dra- er ikke noe særlig å gå til lege der borte. Alt er nok i orden :-)

Har meldt meg inn i vikarbyrå, og hatt et oppdrag allerede.. MEN!!!!!

Så var jeg og snakket med trygdekontoret i dag, og fikk skikkelig nedtur, er helt fortvilet nå jeg.....

De legger til grunn de siste 4 ukene jeg jobber, og ikke snitt av 6 mnd!!! Hallo, det betyr at jeg må jobbe som bare #### siste mnd før jeg tar perm! Blir nok ikke lett!! Og da kan du være sikker på at de ombestemmer seg og heller tar gj.snittet av 6 mnd!!!! Synes det er tåpelig, å bli regna på lik linje som en som har fast inntekt!! Jaja... Nok om det!

håper alt er vel med deg, nyt ferien

Hei igjen!

Det blir en uke ja. Skal til første legekontroll 19.06, så må være hjemme til da. Har ikke fått tak i lege ennå da. Fastlegen er busy, og jeg har jobbet i åpningstidene til legekontoret, så er litt irritert nå. Siste sjanse blir i morgen. Skal ringe rundt på de private klinikkene i morgen, og se om de har ledig time til ultralyd, så får jeg se om det er liv. Jeg vet at det er drastisk til det "lille" problemet mitt, men ser ikke noen annen mulighet akkurat i dag. Har dårlig tid til vi skal dra kan du si. Menmen, om jeg ikke får legetime er det ikke kjempestress, for det har stoppet helt opp der nede og har ikke kommet noe på to dager nå, så er mer beroliget. xxXXx alt for at det skal gå bra.

Jeg skjønner ikke det med at trygdekontoret legger til grunn de siste 4 ukene? Sa de virkelig det? Hvorfor er det sånn? Er det sånn for alle som jobber eller er det fordi du jobber i vikarbyrå?

I går fortalte slapp jeg "bomba" til søsteren min da! Hun ble mildt sagt sjokkert (like sjokkert som meg da jeg oppdaget at jeg var gravid, hehe), men sier jo hun støtter meg og samboeren min i valget vi har tatt. Saken er den, i dag ringte hun meg og begynte å mase på meg om at jeg måtte fortelle det til mamma, fordi hun kunne være en god støtte, og at hvis jeg ventet til uke 12 (som er planen) hadde jeg ikke lenger noen valgmuligheter. ÅÅ, jeg blir så lei meg.

Jeg skjønner alle de som sier at vi er gærne som vil beholde barnet, med tanke på alle omstendighetene (jeg er ung, 21, og student++), men samtidig blir jeg så trist når søsteren min sier at jeg om to uker ikke har noen valg lenger.. Jeg som trodde jeg hadde valgt alt..

Dette er vanskelig. Gleder meg til samboeren kommer hjem, så vi får diskutert om vi skal slippe bomben nå eller etter ferien.

vi snakkes.

Annonse

Hei igjen!!!

Jeg fikk heller ikke time hos fastlegen, og hadde mye stress. Ringte jordmor, og hun sa fastlege har plikt til å undersøke deg om du er redd, og ved blødning. Men jeg gadd ikke tvinge meg til dem, de er så lite hjelpsomme der uansett, så jeg fikk time på privatklinikk og der er de kjempekoselige!! Fikk gratis ul-bilder også (må normalt betale).

Hovedregelen er faktisk at de 4 siste ukene legges til grunn for ALLE arbeidstakere, uansett jobbforhold. Utrolig dårlig, når noen får 6 av 10 mnd regelen!!! Selvfølgelig er "mitt" trygdekontor blandt de som ikke ser utover hovedregelen :-(

Så, du har fortalt det til søsteren din. Hvordan sa du det egentlig, rett ut, eller hint??

Så fint hun støtter deg, men det er vel ikke akuratt hyggelig å ha henne masende på deg ang moren din? Og at du ikke har noe valg om 2 uker?!? Så slemt sagt, det er vel ikke hennes sak hva dere velger egentlig. Men hun vil vel kanskje at du skal gå gjennom alt og være sikker på at du vil det her, og ikke angrer deg.....

Jeg synes ikke 21 år er så utrolig ungt jeg da, og hvis det blir sånn at man skal ha barn etter utdannelse, etter man har jobbet litt, og reist litt osv, så blir det jo leeeenge til, og kanskje aldri? Mener at nå har det skjedd, dere er glad for det, og så lenge dere støtter hverandre vil nok alt gå helt fint!

Vi har heller ikke den "gunstigste" situasjonen, men man får bare gjøre så godt man kan. Det virker tungt, men det er utrolig hva man kan klare! Jeg har heller ikke sagt det til foreldrene mine, de vil nok bli rimelig overrasket og ikke helt glade, så... gruer meg veldig..

Kanskje du skal vente til etter ferien, for da kan jo ingen nevne at du har valg, da er det bestemt og de MÅ bare bli GLADE!!!!

Håper du ikke er nedtrykt for dette, uansett om du forteller det nå eller senere blir nok moren din glad. Lykke til.

Ble langt det her.. fortell hvordan det går da, og god ferie!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...