Gå til innhold

Lage kjellerstue i grovkjeller


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betongtett er et relativt nytt produkt. Såvidt jeg husker fra en artikkel jeg leste om det fungerer produktet best når det blir injisert i betongveggen og kommer i direkte kontakt med fukten der, så det kan være at det mister noe av effekten når det bare blir påført på innsiden av muren. Det er også forskjell på murer - jeg er ikke sikker på om betongtett virker like bra på eldre gråsteinsmurer (som ofte er murt opp med kalkmørtel, ikke med sement) som på moderne betongmurer uten stein i.

 

Saltutslag kommer som du vet av fukttransport i muren. Så vidt jeg kan se har du ikke andre muligheter enn å grave opp, drenere, og fuktsikre på utsiden. Relativt dyrt og omfattende arbeid, med andre ord.

Annonse

Hei, beklager at dette har tatt litt tid… Etterisolering og fuktsikring av kjeller er et vanskelig område, og dersom dere ringer litt rundt til fagpersoner og spør vil dere få mange forskjellige svar, ikke minst avhengig av hva slags produkter dere velger til isolasjon, fuktsperre, undergulv med mer.

 

Siden dere har litt fuktproblemer sier jeg igjen at den beste løsningen er å drenere på utsiden, i tillegg til det som er spesifisert nedenfor. Da er dere sikre.

 

Den nest beste løsningen er å lage til fuktsperrene innvendig slik at fukten kan luftes ut. Da bruker dere Blå Platon (fra Isola) eller tilsvarende produkt på gulvet og grunnmursplate på veggen (knottene ut mot fuktig side), med spesielle gulv- og taklister som gir utlufting av eventuell fukt. Da må dere også passe på å varme rommene opp tilstrekkelig, samt ha mekanisk avtrekk (vifte) i tillegg til ventiler i vindu og vegg. I overgangene mellom gulv/vegg og vegg/tak brukes det spesielle overgangsprofiler – dette har produsentene og salgsleddet informasjon om (prøv på nettsidene til Icopal og Isola, som er de største leverandørene). På gulvet legges platene over evt. isolasjon. Vær oppmerksom på at det ikke er anbefalt å isolere for mye på innsiden av betongvegg, og spesielt ikke på vegg under bakkenivå!

 

Den tredje beste løsningen er å bruke vanlig 0.2mm fuktsperre mot gulvet, over evt. isolasjon. Da skal plastfolien klemmes fast mot bunnen av veggen med lekter, slik at det blir damptett. På veggene bør det fremdeles brukes grunnmursplate med en eller annen form for utlufting, ellers vil fukten finne en eller annen vei inn et sted dere ikke vil ha den. Det er bedre at fukten ledes ut i rommet der den kan luftes helt ut.

 

Oppå fuktsperren på gulvet kan det legges varmekabler i betongpåstøp og deretter fliser, varmefolie under laminatgulv (folien bør beskyttes med et ekstra lag plast), eller gulvplater av spon eller gips som kan danne underlag for tregulv eller gulvbelegg/teppe.

 

Det går også an å lage såkalt tilfarergulv – tregulv på 2”X2” lekter med 50mm tykk isolasjon mellom– da er det vanlig å legge fuktsperren UNDER isolasjonen i stedet for oppå (pga. at lektene er laget av tre og vil formidle fukt/råte videre til gulvet hvis de ligger utenfor fuktsperren. Lektene må festes i gulvet med skruer i betongplugger, og her må det gjøres enkelte grep for å fuktsikre rundt gjennomhullingen av fuktsperren.

 

På veggen, innenfor grunnmursplaten, settes det opp lekter, og man kan skru/spikre på spon/gips/betongplater eller panel. Husk lufting ved overgang vegg/tak selv om gulv/vegg ikke er luftet.

 

Håper det hjalp! Ellers er det en sunn investering å bruke 15-1600 kroner for å få en takstingeniør/byggmester til å gå gjennom kjelleren deres og komme med forslag til løsninger.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...