Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 eg var på kontroll hos jm i dag og fekk beskjed om at eg hadde masse sukker i urinen (+4). vet ikkje heilt ka +4 betyr då men. er i uke 32 +2. skal på sjukehuset i måro å sjekke nærmare. er det nåken som er i samme tilfelle, og ka tal fekk dåke i så tilfelle?????? er litt leit dette for samboer har diabetes. =(
Gjest Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 de stripsene som blir dyppet i urinen har en gradering fra 1+ til 4+, der 4+ er det høyste. Så hvis du slår ut 4+ sukker i urinen, kan det være et tegn på svangerskapsdiabetes. Det er sikkert det du skal sjekke på sykehuset i morgen. Du skal sikkert ta en sukkerbelastningstest (for å påvise evt diabetes). Det er ganske mange som får svangerskapsdiabetes, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Det går sikkert bra.
KevinsMams venter nr2,110109 Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 hadde + 1 på glukose. ble sent til glukosebelastning på sykehuset... måtte møte fastene og ta blodsukker som var 4,7 også drikke 75g med sukker opp 1/2 liter vann.. ÆSJ og måle igjen etter 2 timer da var der 5,2.. så jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes heldigvis. trenger ikke å ha det selv om det er sukker i urinen. man kan være "lekk" for sukker mens man er gravid..(til vanlig er sukker så store molekyler at de ikke skal være med i urinen)! var veldig redd for svangerskapsdiabetes pga at jeg har to søstre med diabetes type 1 og en mor med sv.skaps diabetes i et av svangerskapene. Men jeg har det ikke. det eneste problemet hvis man får påvist sv.skaps diabetes er at man er i risikogruppe for type to senere i livet og at babyen får mye næring og kan bli veldig stor.. Lykke til på sykehuset!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 ja veit eg skal da i måro. og at da e vanlig. men har hørt at når du har svangerskapdiabetes så kan barnet få det seinare. og i dette tilfelle har babyen stor sjans til å få det seinare siden barnefar har diabetes og eg hadde ein morfar som hadde diabetes. det som ikkje eg så kjekt
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #5 Skrevet 4. mai 2006 var på UL 12. april og de sa då at babyen allerede då var ganske stor. så eg fekk beskjed om å ikkje bruke så masse sukker, og har vore veldig flink me da og. så da va ikkje så kjekt i dag nei.
Gjest Skrevet 4. mai 2006 #6 Skrevet 4. mai 2006 Men det er ikke sikkert babyen vil få det likevel. selvfølgelig er det en sjanse siden barnefaren har diabetes, men det er likevel ikke sikkert. Rett etter fødselen kan dere jo ta en gentest av babyen og sjekke om den har genet som koder for type 1-diabetes. Det gjorde vi med vår jente for 2 år siden, for vi har diabetes i familien på begge sider (både type 1 og type 2). Ikke ta sorgene på forskudd!Det kan veldig godt være at du bekymrer deg ubegrunnet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 ja da kan jo da. får sjå i måro ka de seie då. hadde og ein veldig følelse på at de kom til å finna sukker i urinen i dag, så var litt forberedt. men finne no meir ut i måro. og så får eg kryssa fingrane på at babyen aldri vil få da. nok me ein i familien.
Gjest Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Lykke til i morgen!! Ikke bekymre deg før det er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 viss du har svangerskapdiabetes, gjer de då nåke me da eller berre fortsette ein som normalt????
Gjest Skrevet 4. mai 2006 #10 Skrevet 4. mai 2006 Jeg tror det blir gjort noe med, for hvis ikke kan babyen bli kjempestor. Så jeg tror du får hjelp til å holde blodsukkeret normalt (enten medikamenter eller diett) resten av svangerskapet, for det er ikke bra for verken mor eller barn å ha høyt blodsukker.
kris78 Hurra for jenta mi :) Skrevet 4. mai 2006 #11 Skrevet 4. mai 2006 4+ er den høyeste skåren en kan få på de stripsa. Du må forberede deg på at du kan bli innlagt. Dette gjør de dersom blodsukkeret ditt blir veldig høyt etter en glukosebelastning (det er ikke sikkert du må ta denne belastningen siden du hadde så mye sukker i urinen). Dersom du blir innlagt så er det for å observere hvordan blodsukkeret ditt varierer etter måltid o.l. Det er for ditt og babyens eget beste. Videre så må du nok kontrollere blodsukkeret ditt selv hjemme, og muligens du må ta insulin dersom det ikke går ned selv ved endret kosthold. Jeg tar selv insulin fast to ganger daglig, og ved blodsukker over 8. Dette går kjempe bra, og hele svangerskapsdiabetesen har gjort at jeg er mye mer påpasselig med hva jeg stapper i meg (noe som også har stoppet vektøkningen!) Du vil nok få mye tettere oppfølging frem til fødselen. Selv er jeg på kontroll hos jordmor OG diabetessykepleier en gang i uka. Dette gjør de for å sjekke at du har det bra og den lille. Du vil også få ta minst en ultralyd til for å måle barnets størrelse. Babyene kan som tidligere nevnt bli litt større enn gjennomsnittet da de får i seg mer sukker enn vanlig. Men dersom du er flink med kostholdet og med å holde blodsukkeret ditt mellom 5 og 6 så vil ikkje babyen bli noe særlig større enn normalen. Lykke til i morga da!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #12 Skrevet 4. mai 2006 tusen takk for informasjonen. var på UL for snart en mnd siden for morkakesjekk, då såg han at babyen ligger over normalen. viss den blir veldig stor så håpe eg at dei tar han før tio, for eg e ikkje så stor sjølv. liten og liten då, har jo blitt temmelig "feit" etter eg blei gravid då men.
kris78 Hurra for jenta mi :) Skrevet 5. mai 2006 #13 Skrevet 5. mai 2006 Hei Hvordan har det gått på sykehuset i dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå