Gå til innhold

Er det farlig at jeg lar han ligge på magen..?

Anbefalte innlegg

Ikke på natta men om dagen i vugga? Han sover så godt da, og jeg passer jo på han hele tiden. Han er 2 1/2 mnd og er sterk i nakken og snur hodet alle veier. Er det flere årsaker til å ikke la de ligge på rygg enn at de kan få nesen neddi puta/madrassen?

Fortsetter under...

Når de sover på magen sover de gjerne dypere enn på ryggen. Det var ofte derfor det var anbefalt før. Babyer som er disponert for å glemme å puste, sover kanskje da så dypt at de ikke oppdager at de har sluttet, og dermed kveles de av sin egen søvn. Det er en av teoriene bak krybbedød. Hvis babyen din sover høylytt, puster og peser kan det vel være greit, men er han den stille typen er det vel bedre å bruke en angelcare under ham, eller la ham sove på ryggen?

Min sov på magen da han var nyfødt, når jeg satt ved siden av og passet på at han pustet. Han hadde vondt i magen, og det var eneste måten han fikk roet seg. Når han hadde nådd dyp søvn, så snudde jeg ham på ryggen - så jeg kunne sove litt også.

Annonse

Det er vel sånn at INGEN vet årsaken til krybbedød eller "hvordan/hvorfor" det inntreffer. Altså det kan være noe som skjer fra det ene sekundet til det andre... Da hjelper det jo ikke at du sitter og passer på hele tiden!!

Joda, det hjelper å sitte og passe på selvfølgelig, for dersom pusten stopper kan man da faktisk gjennopplive (har hendt).

Det er jo også tanken bak Angelcare og Babysense som skal ligge under baby når den sover - og varsler dersom det ikke pustes.

Vi fikk beskjedd på helsestasjonen ved 8 ukers barselgruppe at det var helt greit at babyen sov på magen på dagen - da under oppsyn.

Jeg har ikke gjort det selv, fordi hun ikke liker å ligge på magen i det hele tatt, og syns 5 min er mer enn nok... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...