Gå til innhold

FYI; om tøybleier i bhg

Anbefalte innlegg

Av egeninteresse kontaktet jeg bydelshelsetjenesten for å spørre hvordan de stilte seg til denne "problematikken".

Jeg stilte kun spørsmål til hvordan de forholdt seg til det, uten å fremlegge verken for- eller motargumenter.

Diskusjonen hadde visstnok vært tatt helt til bydelshelsedirektøren i dag (har ingen aning om det er høyt i hierarkiet, men det høres jo sånn ut...) - og resultatet var som følger (fritt gjengitt):

Bydelshelsetjenesten går sterkt imot bruk av tøybleier i barnehager. Selv om enkelte vil hevde at det er bedre for barna, vil det likevel utgjøre en stor fare for bakteriespredning. Det er nær sagt umulig å oppbevare brukte bleier så de ikke er tilgjengelige for andre barn, ikke skaper lukt, og ikke forveksles med andre barns bleier.

I tillegg fordrer det et administrasjonsproblem - da man må organisere egne rutiner på bleieskift av denne type bleier, ha et toalett i umiddelbar nærhet, vask for å vaske barna - alt innen rekkevidde med én arm uten å slippe barnet.

Barnehagers økonomi tatt i betraktning ser vi det ikke som fordelaktig at det brukes ekstra ressurser på områder som dette.

Videre har vi forståelse for enkeltes foreldres ønske om å benytte slike bleier av hensyn til barnas hud og miljøet, men engangsbleiene som selges i dag er likevel av så god kvalitet, at vi ikke ser at det har en negativ helseeffekt å benytte slike.

Med miljøhensynet veid opp mot smittefaren velger vi å anbefale at tøybleier ikke benyttes i barnehager.

---

Så da vet vi det... Men det er ikke gjengitt i noen lovforskrift, så det er fortsatt opp til hver enkelt barnehage.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4953140-fyi-om-t%C3%B8ybleier-i-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg blir litt sinna jeg nå. Hele svare er etter min mening veldig preget av UVITENHET og FORDOMMER!!! Hva er FYI forresten?

1) Brukte bleier kan enkelt pakkes inn enkeltvis i plastposer (eks brødposer) og legges enten i en egen bøtte med lokk(og ev navn hvis det er flere), eller en bærepose. Og legges dette i barnets skuff eller en hylle over stelleplassen. Disse taes med hjem hver dag når man henter barnet.At man oppbevarer søpledunken med engangsbleier på gulvet er det tydeligvis ingen som reagerer på... Og om lukt - så lukter stort sett papirbleier MYE mer enn tøybleier!

2) Om bleieskift: har man ikke et toalett i nærheten legger man da bare rispapiret med bæsj på i plastikkpose, knyter igjen og putter det i søpla akkurat som med papirbleier. Og det med vask for å vaske barna - hva i huleste gjør man når man bytter en papirbæsjebleie da? Har man toalettpapir og våtservietter tilgjengelig er ikke det et problem uansett papir eller tøy. (jeg seg ikke helt forskjellen heller). Plasthansker bruker man i det fleste barnehager uansett når det gjelder bæsjebleier.

Jeg må bare si at jeg reagerer litt på slike anbefalinger ja, og skjønner virkelig ikke hvor de tar alt fra!

Og forresten: hva gjør man med barn som har sluttet med bleie, men tisser seg ut i dette distriktet??? Kan jo ikke forby det, bare fordi det er "vanskelig" å oppbevare en bukse med tiss på. Men så har jeg også hørt om barnehager som helst ser at barna bruker bleie og ikke starter med pottetrening fordi det er det enkleste og greieste for personalet (!)

Forøvrig skjønner jeg godt at det kommer en slik anbefaling når det gjelder tøybleier. Verden har gått forover, og man behøver ikke lenger forholde seg til en gammel bleieløsning som er direkte uhygienisk.

Og hva er dette tullet med at man kan putte de brukte tøybleiene i en plastikkpose etter bruk? Da forsvinner jo miljøgevinsten ved bruk av tøybleier og da er det jammen ikke store fordelene igjen med slike bleier (hvis det i det hele tatt finnes fordeler da).

FYI = For Your Information (man pleier å skrive det i diverse interner fora når det er ren informasjon om noe)

Annonse

Så trist. Jeg får heldigvis bruke tøybleier på barnet mitt i barnehagen. Og jeg må si at jeg ikke kjenner igjen argumentene til helsedirektøren, og jeg stiller spørsmålstegn ved hvorvidt vedkommende har satt seg inn i tøybleier og hvor enkelt dette kan gjøres.

Barnehagen vår har vert positive til tøybleier, og de betrakter det ikke som noe merarbeid eller bakterierisiko å bruke tøybleier. Men så må jeg si at jeg har gjort det jeg kan for at det skal være lettest mulig for personalet.

Jeg undres på hvordan helsedirektøren stiller seg når det gjelder allergi som grunnlag for å bruke tøybleier. Det er tilfellet hos oss, vi har ikke noe annet valg.

• 5 uker senere...

Heilt enig med espresso. Viss det er så lite å hente miljømessig ved å bruke tøybleier, då forundrar det meg at fleire reinhaldsverk gir tilskot til dei som vel å bruke tøybleier, fordi det er betre for miljøet. Det gjeld i alle fall i Bergen, der eg bur. Kva slags bydel er det snakk om her, er det i Oslo eller?

Forøvrig jobbar eg sjølv i barnehage, og ser ingen grunn til å nekte foreldre å bestemme sjølv kva slags bleieløsningar dei ønskjer for sitt barn. Trur ikkje tøybleier er meir uhygienisk enn det berget av papirbleier som vert i løpet av ein dag. Og toalettet er vel ikkje opphaldsrom for barna, så smittefaren er det så som så med.

Og kan vennligst papirbleiebrukarar slutte å kalle oss som brukar tøybleier for gammaldagse og fanatiske???

Ang. bruk av plastpose til skitne bleier:

En av grunnene til å bruke tøybleier er å ikke kle barnestumpen i plast, og det gjør man jo definitivt ikke selv om man legger bleiene i plastpose. Når jeg har gjort det, bruker jeg plastposen i søplebøtta etterpå. Altså bruker jeg ikke mer plast enn jeg ellers ville gjort.

Så det så.

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...