Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

nå begynner jeg å bli desperat... Gutten min har sovet kjempe bra om nettene siden han ble født. Så ble han 4mnd og da snudde alt på hodet. Først trodde jeg det var økedager, men da det var gått 2 uker skjønte jeg at han ikke var spesielt sulten, mer etter kos. Nå har det gått en mnd og jeg er KJEMPE TRØTT!! Han er våken nesten hele natten. Skal opp og ha pupp. Sover 1 eller 2 timer og så opp igjen. Hva skal jeg gjøre for å venne av dette????? Han hadde hatt nok med mat en gang om natten eller ingenting. Jeg er desperat etter RÅD!!!

Fortsetter under...

Sliter med det samme om dagen jeg å.. akkurat som jeg skulle skrevet det selv. Men gutten min er 6 mnt.

Jeg har prøvd å la han ligge å sutre litt på nattan, og de to siste nettene har dette funket faktisk, han har sovnet igjen og sovet til ca 5.

Jeg hadde det sånn når gutten var rundt 4.mnd,det jeg gjorde var å legge han i min seng(for at jeg skulle få sove litt også).Det fungerete bedre,problemet nå er at han ikke vil tilbake til sin egen seng.

Tenker sånn at det er bedre at han sover hos meg,og at vi begge sover enn at vi skal være utslitt om morgenen.

Avenningen av min seng får jeg bare ta senere:)

Hei!

Jeg har ikke det samme problemet (bank i bordet), men jeg har hørt at det hjelper for mange å legge babyen på eget rom. Da hører man ikke alle lydene til babyen, og man får sove litt "mellom slagene"..Evnt. kan jo du legge deg i stua hvis dere ikke har flere rom.

Det finnes jo også flere alternative metoder, f.eks skrikemetoden som helsesøster sier man kan prøve fra barnet er rundt 5 mnd. Men denne har du sikkert kjennskap til!

Jeg har en venninne som brukte denne metoden på datteren sin da hun var 6 mnd., hun holdt på sånn som din gutt. Så vidt jeg vet har dette fungert kjempefint, men det er visst tøft når det står på.

Lykke til!

Annonse

det er visst helt vanlig at de når de blir rundt 3-5 mnd å ha behov for mer mat. Derfor våkner de oftere om natta. Gutten min spiser også ca hver 2. time om natta men han er også liten (under sin egen kurve) så jeg er bare glad han spiser jeg. Ellers er det jo sånn at når mamma kommer når han våkner, lukter han melk og vil spise. Kan dere prøve at pappa går inn og trøster når han våkner kanskje?

Som jeg skulle skrevet det selv!

Var akkurat på vei til å skrive et innlegg om det samme faktisk...jenta mi er 3 mnd og 3 uker nå da, og har de siste tre ukene holdt på med det der. Sovnet 19-20, våknet 22-23 og holdt showet gående med mat annenhver time natta gjennom.

Først trodde jegd et var økedøgn. Så trodde jeg det var økeUKE...men nå begynner jeg jaggu å bli ganske desperat her!

Tenkte ringe til helsestasjonen og høre om de har noen tips...velling på kvelden f.eks? Jenta mi får bare mm foreløpig, og hadde egentlig håpet å kunne fullamme til hun var en 5-6 mnd.

Samme hos oss, legger seg mellom 19-20 og må ha mat annenhver time (noen ganger oftere!) gjennom hele natten fra ca 22... Er grusomt trøtt og sliten, min er 4 mnd nå og har hold på slik i en måneds tid tror jeg det er nå.. Har gitt litt grøt midt på dagen (smaksprøver), men hun har blitt så sutrete og urolig resten av dagen at jeg lurer på om hun reagerer på grøten..

Som hos oss. Hun var en drøm til å sove på natten i 4 mnd, men så begynte det som beskrevet over. Har også introdusert grøten, men hun er ikke akkurat ivrig etter den.

Gir en bitteliten porsjon på formiddagen hver dag (ca 1 teskje pulver i mm).

Noen som har tips til innføring av grøt?

Jeg ringte hs i dag og spurte om råd, men de hadde ingen å gi ;) (jeg har en litt tafatt helsestasjon virker det som...har aldri fått noen konkrete råd om ting derfra faktisk).

Det de sa var at det er "vanlig" og at "det går seg til", og "prøv å ikke ta henne opp hver gang, kanskje hun roer seg". Da jeg ymtet forsiktig frempå om velling/grøt, så sa de at det var altfor tidlig. Noe jeg forsåvidt er enig i selv, hadde i utgangspunktet tenkt å fullamme til hun var 5-6 mnd. Men hadde et lite måltid grøt på kvelden hjulpet på nattesøvnen (både hennes og min), hadde jeg lett hoppet over de prinsippene der tror jeg!

Har forøvrig også forsøkt å gi mme som kveldsmåltid, da jeg hørte noen sa at barna kunne finne på å sove lengre av gangen da. Ikke mitt barn! Det var ett fett om hun fikk pupp eller mme, våknet like tidlig :)

Jeg skal forsøke å "stå hain av" til vi skal på kontroll den 23., så får jeg snakke mer med hs da. *gjesp*

Hadde samme problem med min, fant ut at han ikke spiste nok om dagen, for da var alt mulig annet mye mer stas. Så begynnte å mate på dagen i mørket på soverommet, og da gikk det seg til gitt. Spiste mye bedre siden det ikke var noe å oppdage.

Ikke sikkert det hjelper på deres, men verdt et forsøk? :)

Annonse

Jeg tar i mot alle tips jeg kan få :D

Her mates det hyppig mot ettermiddagen kan man si...i et forsøk på å mette henne skikkelig opp før natta. Vi får se hvordan det går...jeg begynner å bli rimelig klar for litt sammenhengende søvn kan man si!

I alle dager...kunne jo ha skrevet de fleste innleggene selv.Vi introduserte grøt sist helg.Hun er 4.5 mnd.Tar jo lang tid før de spiser full porsjon så jeg tenkte det kunne være greit å begynne nå.For det virker som om hun ikke blir helt mett.Ender opp i senga mi i løpet av natta fordi jeg er for trøtt til å flytte henne tilbake.Og da sover jeg dårlig fordi hun kaver og spreller sånn.Sukk.Helsestasjonen gidder jeg ikke spørre for de gir alltid så vage svar.Det er jo en grunn til grøt kan gis fra 4 mnd...de trenger det!!Men det er nå min mening da..

Samme med gutten min. Det hjalp da jeg begynte med grøt eller velling på kvelden. Det tok litt tid, selvfølgelig, for sneipen er jo vant med å våkne, så trengte noen netter på å kjenne etter og skjønne at han ikke trengte mat (sånn tolket jeg det i hvert fall). I tillegg hjalp det betraktelig å flytte ham på eget rom. Var da raskt nede i èn amming om natten. Jeg prøvde også med mme på kvelden, men det gjorde ingen forskjell, så når han var 4,5 mnd begynte vi forsiktig med grøt. Gutten min vokste fort og trengte mye mat, også på dagtid, ammet hver time ca, på dagtid også, så oftere amming på dagen for å lade opp til natten, var ikke et alternativ for oss... Derfor har jeg INGEN dårlig samvittighet for at jeg begynte med grøt såpass tidlig.

Nå er han ti måneder og sover hele natten fra 18.30 til 07.00 :-) så husk at det er en periode, du får sove igjen, snart :-) Jeg følte et som om jeg ALDRI skulle få sove igjen, og begynte å bli litt panisk, kan man si! Tror kanskje jeg tåler mer våking med nestemann, nå som jeg har opplevd at det bare er en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...