Gå til innhold

Hun sier bare enstavelsesord. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 20mnd, og kjenner mange ord, men hun sier bare den første stavelsen av ordet. F.eks pute=pu, Barne-TV=ba osv. Flere som begynte å prate på den måten? Hvor langt tid tok det før det kom hele ord og setninger?

Det er nesten bare jeg som klarer å tyde hva hun mener. Ikke så lett da. Kan skjønne at hun blir frustrert til tider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Dattera mi på 22 mndr seier ikke mye enda. Ordene ho kan seie (hu bur i USA) er birdy, puppy, baby, more, kitty, hadet, bade, mamma, dadda, all done, please (piis) og dyrelyder som elefantlyden og fuglelyden (pip pip), løvelyden, apekatt og hundelyden.

Jeg stresser ikke med dette. Jeg mener det kommer etter hvert som barnet er klart for det. Jeg vet om et barn som var nesten 5 år gammelt før han begynnte å snakke, og da bare begynnte han en dag og snakket som en foss. Noen barn trenger lenger tid enn andre, og dess mer vi stresser med det, dess lenger tid kan det ta. Barn reagerer ikke så bra i forhold til stress. Det kommer etter hvert, og dattera di er enda veldig liten. Det at barna blir frustrerte er ganske vanligt. Mi lille kan ha skikklige anfall der ho legger seg på magen med skikkelige sirene skrik. Ho må i tilegg "handtere" to språk. Det at barna begynner med første stavelsen er ganske vanlig også. Mor mi har vert dagmamma siden jeg var liten, og husker dette veldig godt da barna begynner å snakke. Det varierte veldig fra første stavelsene til hele ord og setninger. Fra eit par månder til to år. Det kommer så an på barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...