Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål..jeg tror jeg vet svaret på det, men har blitt forvirret av noen venninner.

Jeg har et par venninner som går på p-piller, men sier at de kjenner det i egglederne når de har eggløsning.

Jeg trodde ikke man hadde eggløsning når man gikk på p-piller???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4950272-et-dumt-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

p-piller motvirker graviditet med å: hindre eggløsning og sørge at diverse "slimsteder" blir seigt og gjør dermed også livet vanskelig for svømmerne.

minipillen hindrer ikke eggløsning, gjør bare livet vanskelig for svømmerne.

tror jeg. typisk sånn ting man er helt sikker på, intill man setter seg ned for å skrive...

Annonse

P-piller hemmer eggløsning og follikelmodning i eggstokkene. Østrogenkomponenten gir negativ feedback på hypofysen og hemmer utskillelse av follikelstimulerende hormon (FSH). Dette bidrar til at follikelmodningen i eggstokkene ikke stimuleres. Progestinet bidrar tilsvarende til hemming av utskillelse av luteiniserende hormon (LH) fra hypofysen, dermed får ikke eggstokkene noe signal om å sette i gang eggløsningen. Østrogenet og progestinet bidrar i kombinasjon til å gjøre endometriet mindre mottakelig for et eventuelt befruktet egg. I tillegg bidrar progestinet til at sekretet i livmorhalsen blir mindre gjennomtrengelig for sædceller.

I Norge er østrogenkomponenten i alle p-piller på markedet etinyløstradiol, mens det finnes et betydelig antall ulike progestiner. En p-pilles egenskaper avgjøres av type progestin og mengden hormon tilstede. Monofasiske p-piller inneholder en fast kombinasjon av østrogen og progestin, mens man i bi- og trifasiske preparater har forsøkt å etterligne de "naturlige" svingningene av østrogen og progesteron i menstruasjonssyklusen. I disse preparatene stiger progestinmengden mot slutten av syklus.

Progestinkomponenten er tilstrekkelig til å sikre god svangerskapsforebyggende effekt, men østrogentilsetning sikrer bedre blødningkontroll, mulighet for mindre total hormondose og mer fleksibilitet i forhold til tidspunkt på dag for inntak av p-pille.

hehe jeg måtte bare komme med et meeeeeeeegalangt svar !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...