Gå til innhold

HJEELP! Trenger DESPERAT råd og tips om hvordan få 5 mnd gammel baby til å lære seg å sovne alene...Blir GAL snart...Vær så snill...(samme som på skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Har en babygutt som siden han så dagens lys har måttet sovne inn ved puppen. Han bruker meg som smokk, og tar ikke narresmokk. Dette har nå begynt å gå over stokk og stein, bruker ca.to timer på å få han i seng om kvelden fordi han må sovne ved puppen, og våkner så snart jeg legger ham i senga si. Etter omsider å ha lyktes med å få han oppi senga uten at han våkner, tar det ikke lange tiden, kanskje 30-toppen 60 min før han igjen våkner må roes ned med pupp, og fortsetter slik hele natta Han har begynt å få grøt, så det er ikke fordi han er sulten at han våkner hele tiden om natta. Dette begynner å bli utrolig strevsomt, og det ser ikke ut som han har tenkt å vokse det seg av seg, snarere tvert om. Jeg får meg ikke til å bruke Ferber-metoden (skrikemetoden), selv om jeg av og til i frustrasjon har veldig lyst. Har noen ganger prøvd å bære han i søvn, men da han ikke ville slutte å gråte, har jeg gitt etter og gitt han det han ville ha...Men nå klarer jeg ikkke mer, kan jo ikke dra noenplasser heller, å la barnefaren ha han, når han bare sovner med puppen.

Noen som har opplevd det samme og har gode råd og tips? Kanskje noen har for- og imot argumenter på "skrikemetoden"?

Fortsetter under...

Hei! Dette kjenner jeg til, og vi har fått det mye bedre etter at vi laget vårt eget opplegg ut ifra sleepsense-metoden. Kjenner du til dette? Min gutt er nå 5 1/2 mnd (fullammes). Vi unngikk skriketoktene ved å ta han opp med jevne mellomrom, rugge og kose med han, og legge han ned i senga si igjen. Bruker heller ikke smokk, men har sutteklut og bamser.

Har hatt samme problemet. Jeg tar vesla opp og trøster, legger henne ned igjen, synger og rugger senga. Første kvelden to det en time. I kveld 20 min. håper det til slutt blir bare å legge henne ned.

Har hatt en sånn baby(eldstemann) men han sov med meg i min seng, og jeg var alene med han, så det var ikke et problem i den forstand. Hvis du har en gjesteseng, eller en stor seng med sengehest så kan du jo prøve å amme han i den senga, og bare la han ligge der når han har sovnet, han har vel ikke begynt å krabbe enda, og kommer seg derfor ikke ut av senga. Eller evt bare la han ligge innerst i dobbelsenga. Du kan jo prøve når han har fått pupp, og du vet at han er mett, prøve å legge han i egen seng, og sitte der og roe han, synge el.l. til han sovner, eller la pappaen gjøre det.

Jeg hadde det akkurat likedan i 7 mnd. Snuppa kunne lett våkne 10 ganger i løpet av ei natt. Prøvde å bare ro henne ned med å klappe og vugge henne. Men tilslutt måtte jeg prøve ferber metoden. 7 mnd var nok og jeg var helt utslitt. Jeg synes kanskje 5 mnd er i minste laget for den metoden, men jeg vet jo ikke hvordan din baby er.

Jeg hadde først ville begynt å avvenne han med nattpuppen. Bare gi vann når han våkner og bære å roe han ned. Belage seg på noen våkenetter, men snart så innser han fort at det ikke er noe vits i å våkne for pupp. Det er ingen lett og rask vei til mål desverre. Det er bare viktig at når man først begynner noe, så må man være konsekvent med det og være 100% sikker på at man gjør det beste for deg og babyen. Da går det bra vettu ; )

Lykke til ; D

Annonse

Takk for mange gode tips og råd! Ja, konsekvent kan man ikke akkurat si at jeg har vært, jeg syns jo så synd på den stakkarn, og gir han det han vil ha tils lutt...Men det skal endre seg nå! For begges del!

Tar gjerne imot flere tips og råd!

Her kommer en konkretisering av hva vi gjorde:

- samme leggerutine hver kveld, vare i ca 20 min. Da får han sjansen til å roe seg ned og venne seg til tanken på at det er natt.

- legge seg mellom 19 og 20

- når du legger han så si en frase som han gjenkjenner som leggetid

- la han gråte, men vær gjerne tilstede og trøst han. Jeg valgte å ta han opp, koseprate og rugge litt på han, for så å legge han oppi senga igjen. Men i våken tilstand. Det er det som er viktig.

- ikke la han være avhengig av noe for å sovne, så som pupp, smokk eller vogging. Bruk heller en sutteklut. Alle mennesker våkner nemlig en del ganger i løpet av ei natt, og da må han være i stand til å sovne av seg selv. Det må han lære.

- Når det gjelder søvn i løpet av dagen, så vær oppmerksom på trøtthetstegn, slik som gjesping, gniing i ansiktet, skjule ansiktet i hendene sine, o.l. DA legger du han. Venter du, blir han kanskje overtrøtt og enda vanskligere å få til å sovne.

Må også bare si at jeg synes det er vanskelig å gi sånne råd, fordi alle er så forskjellige. Dette fungerte ypperlig for oss, men trenger ikke å være ideelt for dere eller andre.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

jeg skjønner hva du mener sånn har jeg hatt det også men så bestemte jeg meg en dag for å gjøre meg hard !la gutten min i senga si sa godnatt å gikk ut var blid og rolig da jeg gikk ut han hyl skrek da jeg forlot rommet satt nede i 5 min sågikk jeg opp trøstet han sang en sang som han liker og gikk ut, igjen samme skjedde gutten hylte! men jeg var hard ventet i 5 min så gikk jeg opp igjen dette gjorde jeg ca en uke da ga han seg og var fornøyd når jeg la ham om kvelden det som er viktig er å ikke løfte dem oppp av sengen etter at du har lagt ham du kan synge kose og gjøre det som måtte fale deg inn men ikke løft ham opp det gjør saken bare værre så prøv å gjør deg hard vet det er vanskelig men tror det er det beste både for deg å barnet!! lykke til!

giggia

Takk for "detaljert oppskrift", akkurat det jeg trengte! Kommer til god nytte, dette hørtes helt genialt ut, akkurat hva jeg var ute etter! Håper dette fungerer for oss også!

Takk, takk, takk! (:

Er dette sleepense-metoden?

Puh! Jeg ble rent anpusten av å lese innlegget ditt, jeg! Hva med å bruke komma eller punktum eller andre tegn innimellom? Bare et lite tips, altså! Men syntes metoden du beskriver hørtes veldig bra ut.

Annonse

Vi hadde også problemer med å få gutten vår til å sovne selv og sove mer enn 3 timer sammenhengende på natta. Da han var vel 4 mnd så kjøpte vi en bok som heter "The BabyWhisperer Solves All Your Problems" og fulgte et opplegg der som heter "Pick up Put down". Det går ut på å ta baby opp når han gråter, roe og legge ned igjen (max4-5 min). Snakke rolig og si at nå er det natt og du skal sove. Du fortsetter og ta opp og ned til baby roer seg og sovner. Du må se an gråten, er det bare sutring, så lar du baby ligge. Vi holdt på 30 min første gang og så ble det gradvis mindre helt til vi bare kunne legge gutten i senga, si godnatt og gå ut og han sovnet selv. Helt fantastisk.

:-)

Skjønner så godt hvordan du har det..

Jenta mi er snart 6mnd og vi sliter med det samme. Det har blitt litt bedre nå i det siste..

Hvordan sover babyen din på dagen? Datteren min har ikke hatt problemer med å finne søvnen på dagtid når hun ligger i vogna. Vi fikk et tips med å sette bagen til vogna i senga hennes... og det fungerer faktisk :) Er kanskje litt dumt å venne henne til dette, men hva gjør man ikke for å få barnet til å sove.. Hun vokser jo ut av bagen etterhvert og jeg satser da på at det er mer naturlig for henne å ligge i senga si da. Hun skreik i ca 30min første kvelden (vi var inne hos henne hvert 5min og sa at hun måtte sove og sang litt).. Nå etter ca ei uke går det veldig greit.. Sovner stort sett innen 5min. Vi har ikke stresset med at hun skal være i seng innen 19.. men bestemt at vi må ta en ting av gangen. Første målet var å få henne til å sove alene. Så tar vi å innfører rutiner med leggetid etterhvert som det faller naturlig.

Vi har også hatt på radio, men nå har vi fått tak i en Ole Brum bamse som ligger på ei pute - denne spiller natta-musikk.. og denne syns hun er veldig fin å høre på. Spiller i 7 min.. (fikk tips fra en annen link her inne)

Håper at det ordner seg for dere også.

Jeg har i det siste også hatt det samme problemet med min gutt som er like gammel. Har lest masse rundt dette, og funnet ut at skrikemetoden ikke passer til en baby på bare 5 mnd, for han forstår ikke at mamma ikke har forsvunnet når hun ikke er i rommet. Dessuten synes jeg det er helt forferdelig å høre han hylgråte.

Det vi har gjort, er å kjøpt sånne gynge-fjærer som man fester på beina på sengen, så man kan rugge på sengen.

Har tidligere også ammet gutten min i søvn, men det er jo ingen god løsning.

Man skal vel strengt tatt egentlig ikke venne dem til noen ting, verken sang, vugging, smokk, bamse, og ihvertfall ikke pupp! Jeg har likevel kommet til at det er bedre å vugge i søvn ( liggende i sengen sin) enn å amme. Og det funker som regel.

Et annet tips er å vente litt med å legge babyen etter kveldspuppen. La han være oppe i 10-15 minutter og få rapet fra seg. Da skrur vi av TV/ pc og bare koser i sofaen alle tre. Da blir han trøtt. Så er det noen runder med sang, før jeg legger han, gir smokk, og vugger i søvn.

Hei!

Har vært gjennom akkurat det samme som deg! Les boken "the no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley. Nå sover gutten vår fra halv 8 til kl 06.30 takket være denne boken!!

Anbefales på det varmeste! Enkel å lese og et veldig godt opplegg. Ikke en skrikemetode!

Lykke til!

Klem

Hei,

jeg sitter desperat å venter på denne boken fra bokklubben... Du kan ikke fortelle litt hva en gjør for å roe en unge om natten som våkner hele tiden?

Det er så mye som står beskrevet, og det kommer an på hva som er problemet ol. Det er derfor ikke så lett å forklare. Men viss hun våkner om natten hos oss nå, så tar jeg henne opp og trøster henne til hun roer seg (og gir ev. vann), legger henne i senga og går ut av rommet. Hun sovner raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...